School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Verde Grande (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340 |
Resumo: | The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy. |
id |
UNIMONTES5_a96e2c7f6c3ddc014710aa036cdc90d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6340 |
network_acronym_str |
UNIMONTES5 |
network_name_str |
Revista Verde Grande (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.Cartografía Escolar Y Alfabetización Cartográfica: Concepciones Para La Enseñanza De La GeografíaCartografia escolar e a alfabetização cartográfica: concepções para o Ensino de GeografiaGeografiaCartografia EscolarAlfabetização Cartográfica.Linguagem cartográficaGeographySchool Cartography.cartographic literacycartographic languageGeografíacartografía escolaralfabetización cartográficalenguaje cartográficoThe present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.El presente trabajo surge en el contexto de los estudios desarrollados en el Grupo de Investigación, Docencia y Extensión de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) de la Universidade Estadual de Ceará (UECE), vinculado al Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) con el fin de contribuir con el desarrollo teórico a través del levantamiento bibliográfico de los autores que abordan el tema presentado. En el texto se abordará la historia de la cartografía en la enseñanza geográfica brasileña, el mapa como herramienta técnica, metodológica y de lenguaje para aprender Geografía, además del proceso de alfabetización cartográfica como metodología primordial para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la escuela cartografía. Esta investigación fue elaborada a través de un levantamiento bibliográfico de trabajos que discuten la cartografía escolar en el contexto de la alfabetización cartográfica.O presente trabalho surge no contexto dos estudos desenvolvidos no Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado ao Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) a fim de contribuir com o desenvolvimento teórico através do levantamento bibliográfico dos (as) autores (as) que abordam sobre o tema apresentado. No texto, será tratado o histórico da cartografia no ensino geográfico brasileiro, o mapa como ferramenta técnica, metodológica e de linguagem para aprender Geografia, além do processo de alfabetização cartográfica como metodologia primordial ao ensino e aprendizagem da cartografia escolar. Essa pesquisa foi elaborada através do levantamento bibliográfico de obras que discutem a cartografia escolar no contexto da alfabetização cartográfica.Editora Unimontes2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/634010.46551/rvg2675239520231128143Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 01 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 128-1432675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340/6400Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, AllanisAlves, DanisléoCaetano, RodrigoDantas, Sulivan2023-06-21T14:30:16Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6340Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-06-21T14:30:16Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. Cartografía Escolar Y Alfabetización Cartográfica: Concepciones Para La Enseñanza De La Geografía Cartografia escolar e a alfabetização cartográfica: concepções para o Ensino de Geografia |
title |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
spellingShingle |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. Silva, Allanis Geografia Cartografia Escolar Alfabetização Cartográfica. Linguagem cartográfica Geography School Cartography. cartographic literacy cartographic language Geografía cartografía escolar alfabetización cartográfica lenguaje cartográfico |
title_short |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
title_full |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
title_fullStr |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
title_full_unstemmed |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
title_sort |
School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. |
author |
Silva, Allanis |
author_facet |
Silva, Allanis Alves, Danisléo Caetano, Rodrigo Dantas, Sulivan |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Danisléo Caetano, Rodrigo Dantas, Sulivan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Allanis Alves, Danisléo Caetano, Rodrigo Dantas, Sulivan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia Cartografia Escolar Alfabetização Cartográfica. Linguagem cartográfica Geography School Cartography. cartographic literacy cartographic language Geografía cartografía escolar alfabetización cartográfica lenguaje cartográfico |
topic |
Geografia Cartografia Escolar Alfabetização Cartográfica. Linguagem cartográfica Geography School Cartography. cartographic literacy cartographic language Geografía cartografía escolar alfabetización cartográfica lenguaje cartográfico |
description |
The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340 10.46551/rvg2675239520231128143 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340 |
identifier_str_mv |
10.46551/rvg2675239520231128143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340/6400 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 01 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 128-143 2675-2395 reponame:Revista Verde Grande (Online) instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Revista Verde Grande (Online) |
collection |
Revista Verde Grande (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.verdegrande@unimontes.br |
_version_ |
1797041970931040256 |