School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Allanis
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Danisléo, Caetano, Rodrigo, Dantas, Sulivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Verde Grande (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340
Resumo: The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.
id UNIMONTES5_a96e2c7f6c3ddc014710aa036cdc90d5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6340
network_acronym_str UNIMONTES5
network_name_str Revista Verde Grande (Online)
repository_id_str
spelling School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.Cartografía Escolar Y Alfabetización Cartográfica: Concepciones Para La Enseñanza De La GeografíaCartografia escolar e a alfabetização cartográfica: concepções para o Ensino de GeografiaGeografiaCartografia EscolarAlfabetização Cartográfica.Linguagem cartográficaGeographySchool Cartography.cartographic literacycartographic languageGeografíacartografía escolaralfabetización cartográficalenguaje cartográficoThe present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.El presente trabajo surge en el contexto de los estudios desarrollados en el Grupo de Investigación, Docencia y Extensión de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) de la Universidade Estadual de Ceará (UECE), vinculado al Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) con el fin de contribuir con el desarrollo teórico a través del levantamiento bibliográfico de los autores que abordan el tema presentado. En el texto se abordará la historia de la cartografía en la enseñanza geográfica brasileña, el mapa como herramienta técnica, metodológica y de lenguaje para aprender Geografía, además del proceso de alfabetización cartográfica como metodología primordial para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la escuela cartografía. Esta investigación fue elaborada a través de un levantamiento bibliográfico de trabajos que discuten la cartografía escolar en el contexto de la alfabetización cartográfica.O presente trabalho surge no contexto dos estudos desenvolvidos no Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado ao Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) a fim de contribuir com o desenvolvimento teórico através do levantamento bibliográfico dos (as) autores (as) que abordam sobre o tema apresentado. No texto, será tratado o histórico da cartografia no ensino geográfico brasileiro, o mapa como ferramenta técnica, metodológica e de linguagem para aprender Geografia, além do processo de alfabetização cartográfica como metodologia primordial ao ensino e aprendizagem da cartografia escolar. Essa pesquisa foi elaborada através do levantamento bibliográfico de obras que discutem a cartografia escolar no contexto da alfabetização cartográfica.Editora Unimontes2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/634010.46551/rvg2675239520231128143Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 01 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 128-1432675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340/6400Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, AllanisAlves, DanisléoCaetano, RodrigoDantas, Sulivan2023-06-21T14:30:16Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6340Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-06-21T14:30:16Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
Cartografía Escolar Y Alfabetización Cartográfica: Concepciones Para La Enseñanza De La Geografía
Cartografia escolar e a alfabetização cartográfica: concepções para o Ensino de Geografia
title School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
spellingShingle School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
Silva, Allanis
Geografia
Cartografia Escolar
Alfabetização Cartográfica.
Linguagem cartográfica
Geography
School Cartography.
cartographic literacy
cartographic language
Geografía
cartografía escolar
alfabetización cartográfica
lenguaje cartográfico
title_short School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
title_full School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
title_fullStr School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
title_full_unstemmed School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
title_sort School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.
author Silva, Allanis
author_facet Silva, Allanis
Alves, Danisléo
Caetano, Rodrigo
Dantas, Sulivan
author_role author
author2 Alves, Danisléo
Caetano, Rodrigo
Dantas, Sulivan
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Allanis
Alves, Danisléo
Caetano, Rodrigo
Dantas, Sulivan
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia
Cartografia Escolar
Alfabetização Cartográfica.
Linguagem cartográfica
Geography
School Cartography.
cartographic literacy
cartographic language
Geografía
cartografía escolar
alfabetización cartográfica
lenguaje cartográfico
topic Geografia
Cartografia Escolar
Alfabetização Cartográfica.
Linguagem cartográfica
Geography
School Cartography.
cartographic literacy
cartographic language
Geografía
cartografía escolar
alfabetización cartográfica
lenguaje cartográfico
description The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340
10.46551/rvg2675239520231128143
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340
identifier_str_mv 10.46551/rvg2675239520231128143
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6340/6400
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Allanis Silva, Danisléo Alves, Rodrigo Caetano, Sulivan Dantas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 01 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 128-143
2675-2395
reponame:Revista Verde Grande (Online)
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Revista Verde Grande (Online)
collection Revista Verde Grande (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.verdegrande@unimontes.br
_version_ 1797041970931040256