Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila, Lucas Veiga
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama, Beuron, Thiago Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988
Resumo: This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture).
id UNINOVE-3_ee55e91489e0c3a08540710ec4bb7c0c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uninove.br:article/9988
network_acronym_str UNINOVE-3
network_name_str Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
repository_id_str
spelling Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education InstitutionsPlanificación y Sostenibilidad: El Caso de la Educación Federal Instituciones más AltasPlanejamento e Sustentabilidade: O Caso das Instituições Federais de Ensino SuperiorInstitutional Development PlanFederal Higher Education InstitutesSustainability.Plan de Desarrollo InstitucionalInstituciones Federales de Educación SuperiorSostenibilidad.Plano de Desenvolvimento InstitucionalInstituições Federais de Ensino SuperiorSustentabilidade.This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture).Este estudio tuvo como objetivo analizar la perspectiva de la sostenibilidad en los Planes de Desarrollo Institucional  (PDI), en las Instituciones Federales de Enseñanza Superior (IFES), la identificación de las dimensiones que se engloban en los textos de la misión y la visión declarada por las instituciones, la asociación con las directrices Plan nacional de Educación y sus peculiaridades. El estudio cualitativo y cuantitativo examinó 28 PDI de IFES en Brasil, a través de una investigación documental. Se utilizaron las técnicas de análisis de contenido y estadísticas descriptivas simples, Test de prueba y de qui-cuadrado. Entre los resultados se destaca que más de la mitad de los encuestados no son IFES con la corriente PDI, no se cumple íntegramente con la legislación, las recomendaciones y directrices que guían el MEC.Este estudo tem como objetivo analisar a perspectiva da sustentabilidade em Planos de Desenvolvimento Institucional (PDIs), em Instituições Federais de Ensino Superior (IFES), identificando as dimensões que estão abarcadas nos textos da Missão e Visão declaradas pelas instituições, associando-as com as diretrizes do Plano Nacional de Educação e suas peculiaridades. O estudo qualitativo e quantitativo analisou 28 PDIs de IFES do Brasil, por meio de uma pesquisa documental. Foram utilizadas as técnicas de análise de conteúdo e estatística descritiva simples, Teste T e Qui-quadrado. Entre os achados, destaca-se que mais da metade das IFES pesquisadas não está com o PDI vigente, não segue completamente a legislação, as recomendações e as diretrizes norteadoras do MEC.Universidade Nove de Julho - UNINOVE2016-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/998810.5585/geas.v5i1.218Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 1 (2016): Janeiro - Abril; 18-322316-9834reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeASinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988/4681Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Lucas VeigaMadruga, Lúcia Rejane Da Rosa GamaBeuron, Thiago Antônio2018-12-05T03:49:27Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/9988Revistahttps://periodicos.uninove.br/geasONGhttps://periodicos.uninove.br/geas/oai||journalgeas@gmail.com2316-98342316-9834opendoar:2018-12-05T03:49:27Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.none.fl_str_mv Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
Planificación y Sostenibilidad: El Caso de la Educación Federal Instituciones más Altas
Planejamento e Sustentabilidade: O Caso das Instituições Federais de Ensino Superior
title Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
spellingShingle Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
Ávila, Lucas Veiga
Institutional Development Plan
Federal Higher Education Institutes
Sustainability.
Plan de Desarrollo Institucional
Instituciones Federales de Educación Superior
Sostenibilidad.
Plano de Desenvolvimento Institucional
Instituições Federais de Ensino Superior
Sustentabilidade.
title_short Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
title_full Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
title_fullStr Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
title_full_unstemmed Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
title_sort Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
author Ávila, Lucas Veiga
author_facet Ávila, Lucas Veiga
Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama
Beuron, Thiago Antônio
author_role author
author2 Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama
Beuron, Thiago Antônio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila, Lucas Veiga
Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama
Beuron, Thiago Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Institutional Development Plan
Federal Higher Education Institutes
Sustainability.
Plan de Desarrollo Institucional
Instituciones Federales de Educación Superior
Sostenibilidad.
Plano de Desenvolvimento Institucional
Instituições Federais de Ensino Superior
Sustentabilidade.
topic Institutional Development Plan
Federal Higher Education Institutes
Sustainability.
Plan de Desarrollo Institucional
Instituciones Federales de Educación Superior
Sostenibilidad.
Plano de Desenvolvimento Institucional
Instituições Federais de Ensino Superior
Sustentabilidade.
description This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988
10.5585/geas.v5i1.218
url https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988
identifier_str_mv 10.5585/geas.v5i1.218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988/4681
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 1 (2016): Janeiro - Abril; 18-32
2316-9834
reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
collection Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv ||journalgeas@gmail.com
_version_ 1787895176031633408