A perspectiva hermenêutica nas práticas docentes: O currículo no processo dialógico professor-aluno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ausani, Paulo César
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Marquezan, Fernanda Figueira, Santos, Eliane Aparecida Galvão dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4423
Resumo: The article aims at analyzing from a hermeneutic perspective, the teacher’s practice of implementation of syllabus by the teacher-student dialogic process, from a qualitative research of bibliographic kind. The results indicate that the teachers’ practice and the syllabus can be thought as a hermeneutic relation, so that, a relation that produces meanings and, this way, as a practice that understands and interprets, discovers and produces meaning, contributing for the amplification of the comprehensive horizon concerning the dialogue between teacher and student (s) in the context of the teachers’ practice in the syllabus implementation. Taking into consideration that comprehension is interpretation, thus, the experience of the human being in the world is primarily interpretative, from what it is deduced that through dialogues it is possible to establish a relationship, of historical and linguistic natures, with the life experiences of students and teachers, opening the horizons for reflection, interpretation and comprehension. It is concluded, then, that the hermeneutic dialogue can be a way to the construction of knowledge in the teachers’ practice by the syllabus implementation.
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spelling A perspectiva hermenêutica nas práticas docentes: O currículo no processo dialógico professor-alunoThe hermeneutic perspective in teachers’ practices: the syllabus in the teacher-student dialogic processLa perspectiva hermenéutica en las actividades docentes: el currículo en el proceso dialógico profesor – alumnoActividad DocenteCurrículoHermenéutica.Hermeneutic. Syllabus. Teachers’ Practice.Currículo. Hermenêutica. Prática Docente.The article aims at analyzing from a hermeneutic perspective, the teacher’s practice of implementation of syllabus by the teacher-student dialogic process, from a qualitative research of bibliographic kind. The results indicate that the teachers’ practice and the syllabus can be thought as a hermeneutic relation, so that, a relation that produces meanings and, this way, as a practice that understands and interprets, discovers and produces meaning, contributing for the amplification of the comprehensive horizon concerning the dialogue between teacher and student (s) in the context of the teachers’ practice in the syllabus implementation. Taking into consideration that comprehension is interpretation, thus, the experience of the human being in the world is primarily interpretative, from what it is deduced that through dialogues it is possible to establish a relationship, of historical and linguistic natures, with the life experiences of students and teachers, opening the horizons for reflection, interpretation and comprehension. It is concluded, then, that the hermeneutic dialogue can be a way to the construction of knowledge in the teachers’ practice by the syllabus implementation.O artigo objetiva analisar em uma perspectiva hermenêutica a prática docente de implementação do currículo por meio do processo dialógico professor(a)-aluno(a) a partir de uma pesquisa qualitativa do tipo bibliográfica. Os resultados indicam que a prática docente e o currículo podem ser pensados como uma relação hermenêutica, logo, uma relação de produção de sentidos e, desta forma, como prática que compreende e interpreta, descobre e produz sentido, contribuindo para a ampliação do horizonte compreensivo acerca do diálogo entre professor e aluno(s) no contexto da prática docente na implementação do currículo. Considerando que a compreensão é a interpretação. Assim, a experiência do ser no mundo é fundamentalmente interpretativa, do que se depreende que por meio do diálogo é possível estabelecer uma relação de natureza histórica e linguística da experiência de mundo do aluno e do professor, abrindo o horizonte da reflexão, interpretação e compreensão. Conclui-se que, o diálogo hermenêutico pode ser um caminho na construção do conhecimento na prática docente por meio do currículo.El articulo objetiva analizar en una perspectiva hermenéutica la actividad docente de implementación de currículo por medio del proceso dialógico profesor – alumno desde una investigación cualitativa del tipo bibliográfica. Los resultados indican que la actividad docente y el currículo pueden ser pensados como una relación hermenéutica, de ese modo, una relación de producción de sentidos y, de esta forma, como actividad que comprende e interpreta, descubre y produce sentido, contribuyendo para la ampliación del horizonte comprensivo acerca del diálogo entre profesor y alumno(s) en el contexto de la actividad docente en la implementación del currículo. Llevando en cuenta que la comprensión es la interpretación. Así la experiencia del ser en el mundo es fundamentalmente interpretativa, de lo que se deprende que por medio del diálogo es posible establecer una relación de naturaleza histórica y lingüística de la experiencia del mundo del alumno y del profesor, abriendo horizontes de la reflexión, interpretación y comprensión. Se concluye que, el diálogo hermenéutico puede ser un camino en la construcción del conocimiento en la actividad docente por medio del currículo.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão da literatura.application/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/442310.26568/2359-2087.2020.4423EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 730-7482359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4423/3544Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAusani, Paulo CésarMarquezan, Fernanda FigueiraSantos, Eliane Aparecida Galvão dos2021-01-07T02:10:09Zoai:periodicos.unir.br:article/4423Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:09Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
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