Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Juliana Martins
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Neves, Josélia Gomes, da Silva, Armelinda Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245
Resumo: This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society.
id UNIR-3_39c84aff5b89bd0fcc151c54d905a691
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/2245
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gêneroPedagogical contribution of the feminist movement for combating gender-based violenceContribución pedagógica del movimiento feminista en el combate de la violencia de géneroViolência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha.Ciências sociaisEducaçãoViolence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law.Palabras claveViolencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña.This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society.Esse artigo tem como objetivo apresentar uma discussão acerca da violência de gênero enquanto contribuição do movimento feminista– a trajetória, sua historiografia até a publicação da Lei n.º 11.340/2006, conhecida como Lei Maria da Penha. Como recurso metodológico nos valemos da pesquisa bibliográfica (GIL, 2002) com as contribuições de Pinto (2003); Saffioti (2004;1987); Scott (1989); Louro (1997), entre outras/os.A partir dos estudos feministas, as relações de gênero foram sendo discutidas com o intuito de denunciar a desigualdade entre os sexos e problematizara dominação masculina e a submissão feminina, em que as mulheres se restringiam apenas no âmbito doméstico e muitas vezes sofriam diversos tipos de violência de seus parceiros. Concluímos que, as lutas feministas foram e continuam sendo de grande importância para a ampliação da discussão e criação de políticas públicas para garantir o direito da mulher. Entendemos também que por meio da educação se pode pensar em avançar cada vez mais no caminho da desconstrução de estereótipos construídos historicamente em relação à concepção da mulher na sociedade. Este artículo tiene como objetivo presentar una discusión acerca de la violencia de género en cuanto a la contribución del movimiento feminista – la trayectoria, su historiografía hasta la publicación de la ley nº 11.340/2006, conocida como Ley María de la Peña. Como recurso metodológico no valemos de la investigación bibliográfica (GIL, 2002) con las contribuciones de Pinto (2003); Saffioti (2004, 1987); Scott (1989); (1997), entre otros. Con las contribuciones de estudios feministas, las relaciones de género han sido discutidas con el fin de denunciar la desigualdad entre los sexos y problematizar la dominación masculina e la sumisión femenina, en que las mujeres se restringían apenas en el ámbito doméstico e muchas veces sufrían diversos tipos de violencia de sus socios. Concluimos que, las luchas feministas fueron y continúan siendo de gran importancia para la ampliación de la discusión y creación de políticas públicas para garantizar los derechos de la mujer. Entendemos también que por medio de la educación se puede pensar en avanzar cada vez más en el camino de la desconstrucción de estereotipos construidos históricamente en relación a la concepción de la mujer en la sociedad.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/224510.26568/2359-2087.2017.2245EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 4 n. 9 (2017); 48-642359-20872359-2087reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245/2140Garcia, Juliana MartinsNeves, Josélia Gomesda Silva, Armelinda Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-06T04:35:56Zoai:periodicos.unir.br:article/2245Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-01-06T04:35:56Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
Pedagogical contribution of the feminist movement for combating gender-based violence
Contribución pedagógica del movimiento feminista en el combate de la violencia de género
title Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
spellingShingle Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
Garcia, Juliana Martins
Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha.
Ciências sociais
Educação
Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law.
Palabras clave
Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña.
title_short Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
title_full Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
title_fullStr Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
title_full_unstemmed Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
title_sort Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
author Garcia, Juliana Martins
author_facet Garcia, Juliana Martins
Neves, Josélia Gomes
da Silva, Armelinda Borges
author_role author
author2 Neves, Josélia Gomes
da Silva, Armelinda Borges
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Juliana Martins
Neves, Josélia Gomes
da Silva, Armelinda Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha.
Ciências sociais
Educação
Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law.
Palabras clave
Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña.
topic Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha.
Ciências sociais
Educação
Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law.
Palabras clave
Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña.
description This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245
10.26568/2359-2087.2017.2245
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2017.2245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245/2140
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 4 n. 9 (2017); 48-64
2359-2087
2359-2087
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542062321664