Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245 |
Resumo: | This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society. |
id |
UNIR-3_39c84aff5b89bd0fcc151c54d905a691 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/2245 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gêneroPedagogical contribution of the feminist movement for combating gender-based violenceContribución pedagógica del movimiento feminista en el combate de la violencia de géneroViolência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha.Ciências sociaisEducaçãoViolence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law.Palabras claveViolencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña.This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society.Esse artigo tem como objetivo apresentar uma discussão acerca da violência de gênero enquanto contribuição do movimento feminista– a trajetória, sua historiografia até a publicação da Lei n.º 11.340/2006, conhecida como Lei Maria da Penha. Como recurso metodológico nos valemos da pesquisa bibliográfica (GIL, 2002) com as contribuições de Pinto (2003); Saffioti (2004;1987); Scott (1989); Louro (1997), entre outras/os.A partir dos estudos feministas, as relações de gênero foram sendo discutidas com o intuito de denunciar a desigualdade entre os sexos e problematizara dominação masculina e a submissão feminina, em que as mulheres se restringiam apenas no âmbito doméstico e muitas vezes sofriam diversos tipos de violência de seus parceiros. Concluímos que, as lutas feministas foram e continuam sendo de grande importância para a ampliação da discussão e criação de políticas públicas para garantir o direito da mulher. Entendemos também que por meio da educação se pode pensar em avançar cada vez mais no caminho da desconstrução de estereótipos construídos historicamente em relação à concepção da mulher na sociedade. Este artículo tiene como objetivo presentar una discusión acerca de la violencia de género en cuanto a la contribución del movimiento feminista – la trayectoria, su historiografía hasta la publicación de la ley nº 11.340/2006, conocida como Ley María de la Peña. Como recurso metodológico no valemos de la investigación bibliográfica (GIL, 2002) con las contribuciones de Pinto (2003); Saffioti (2004, 1987); Scott (1989); (1997), entre otros. Con las contribuciones de estudios feministas, las relaciones de género han sido discutidas con el fin de denunciar la desigualdad entre los sexos y problematizar la dominación masculina e la sumisión femenina, en que las mujeres se restringían apenas en el ámbito doméstico e muchas veces sufrían diversos tipos de violencia de sus socios. Concluimos que, las luchas feministas fueron y continúan siendo de gran importancia para la ampliación de la discusión y creación de políticas públicas para garantizar los derechos de la mujer. Entendemos también que por medio de la educación se puede pensar en avanzar cada vez más en el camino de la desconstrucción de estereotipos construidos históricamente en relación a la concepción de la mujer en la sociedad.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/224510.26568/2359-2087.2017.2245EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 4 n. 9 (2017); 48-642359-20872359-2087reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245/2140Garcia, Juliana MartinsNeves, Josélia Gomesda Silva, Armelinda Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-06T04:35:56Zoai:periodicos.unir.br:article/2245Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-01-06T04:35:56Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero Pedagogical contribution of the feminist movement for combating gender-based violence Contribución pedagógica del movimiento feminista en el combate de la violencia de género |
title |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
spellingShingle |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero Garcia, Juliana Martins Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha. Ciências sociais Educação Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law. Palabras clave Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña. |
title_short |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
title_full |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
title_fullStr |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
title_full_unstemmed |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
title_sort |
Contribuição pedagógica do movimento feminista no combate à violência de gênero |
author |
Garcia, Juliana Martins |
author_facet |
Garcia, Juliana Martins Neves, Josélia Gomes da Silva, Armelinda Borges |
author_role |
author |
author2 |
Neves, Josélia Gomes da Silva, Armelinda Borges |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Juliana Martins Neves, Josélia Gomes da Silva, Armelinda Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha. Ciências sociais Educação Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law. Palabras clave Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña. |
topic |
Violência. Gênero. Movimento feminista. Lei Maria da Penha. Ciências sociais Educação Violence. Genre. Feminist movement. Maria da Penha law. Palabras clave Violencia. Género. Movimiento feminista.Ley María de la Peña. |
description |
This paper aims to present a discussion about gender violence as a contribution of the feminist movement – the trajectory, its historiography until the publication of the law 11.340/2006, known as the Maria da Penha law. In terms of methodological resource we are supported by bibliographical research (GIL, 2002) with the contributions of Pinto (2003), Saffioti (2004; 1987), Scott (1989), Louro (1997), among other authors. Based on feminist studies, we discussed gender relations with the aim of denouncing gender inequality and problematizing male domination and female submission, where women were restricted only to the domestic sphere and often they suffered from different types of violence of their partners. We conclude that feminist struggles have been and continue to be of great importance for broadening the discussion and creating of public policies to guarantee women's rights. Through education, we also understand that it is possible to break down stereotypes that have been historically constructed about the conception of women in society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245 10.26568/2359-2087.2017.2245 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2017.2245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2245/2140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 4 n. 9 (2017); 48-64 2359-2087 2359-2087 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542062321664 |