El amor a las letras: una escuela y su maestro en Uberlândia/ MG (1919/1933)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3407 |
Resumo: | In this paper we have searched the trajectory of a private school founded by teacher Jerônimo Arantesin Uberlândia city, during the first Republic (1919-1933), the Amor às Letras School. To accomplish this search, we consulted printed documents (meeting records, class diary, newspapers, magazines, final tests, photographs etc), as well as oral sources. Although placed at Uberlândia, we must not forget that Amor àsLetrasSchool was inserted in a national context of debates between defenders of a school renewed in methods and subjects and those devoted to maintain a school organized under traditional proposes. In this meaning, the analysis of the school trajectory of teacher Arantes, at that time suggested the following problematic: due to the shock between the principles of the traditional school, criticized by reformists, and the flaunted presupposed of a pedagogy renewed in methods and subjects, how did Arantes acted in hisschool? |
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El amor a las letras: una escuela y su maestro en Uberlândia/ MG (1919/1933)O amor às letras: uma escola e o seu professor em Uberlândia/MG (1919/1933)The love to letters: a school and its teacher in Uberlândia/MG (1919/1933)Historia de la Educación. Historia de las Instituciones Escolares. Colegio Amor às Letras. Jerônimo Arantes. Uberlândia.Education history. History of School Institutions. Amor às Letras School. Jerônimo Arantes. Uberlândia.História da Educação.História das Instituições Escolares.Colégio Amor às Letras.Jerônimo Arantes. Uberlândia.In this paper we have searched the trajectory of a private school founded by teacher Jerônimo Arantesin Uberlândia city, during the first Republic (1919-1933), the Amor às Letras School. To accomplish this search, we consulted printed documents (meeting records, class diary, newspapers, magazines, final tests, photographs etc), as well as oral sources. Although placed at Uberlândia, we must not forget that Amor àsLetrasSchool was inserted in a national context of debates between defenders of a school renewed in methods and subjects and those devoted to maintain a school organized under traditional proposes. In this meaning, the analysis of the school trajectory of teacher Arantes, at that time suggested the following problematic: due to the shock between the principles of the traditional school, criticized by reformists, and the flaunted presupposed of a pedagogy renewed in methods and subjects, how did Arantes acted in hisschool?En este trabajo hemos investigado la trayectoria de una escuela privada fundada por el maestro Jerônimo Arantes en la ciudad de Uberlândia, durante la primera República (1919-1933), la Escuela Amor às Letras. Para realizar esta búsqueda, consultamos documentos impresos (registros de reuniones, diario de clases, periódicos, revistas, exámenes finales, fotografías, etc.), así como fuentes orales. Aunque se ubicaba en Uberlândia, no debemos olvidar que la Escuela Amor às Letras se insertó en un contexto nacional de debates entre defensores de una escuela renovada en métodos y asignaturas y aquellos dedicados a mantener una escuela organizada bajo propuestas tradicionales. En este sentido, el análisis de la trayectoria de la escuela del profesor Arantes, en ese momento sugería la siguiente problemática: debido al choque entre los principios de la escuela tradicional, criticada por los reformistas, y el presunto presupuesto de una pedagogía renovada en métodos y sujetos, ¿cómo actuó Arantes en su escuela?Neste trabalho investigamos a trajetória de uma escola particular fundada pelo professor Jerônimo Arantes em Uberlândia durante a primeira República (1919-1933), o Colégio Amor às Letras. Para a realização da pesquisa, consultamos a documentação impressa (atas das reuniões escolares, diários de classe, jornais, revistas, provas de exames finais, fotografias e outros) e também as fontes orais. Embora localizado em Uberlândia, não podemos perder de vista que o Colégio Amor às Letras inseria-se em um contexto nacional de debates entre os defensores de uma escola renovada em métodos e conteúdos e os partidários da manutenção de uma escola organizada sob propostas tradicionais. Nesse sentido, a análise da trajetória da escola do professor Arantes, nessa mesma época, sugeriu a seguinte problematização: face ao embate entre os princípios da escola tradicional, criticada pelos reformadores, e os alardeados pressupostos de uma pedagogia renovada, em métodos e conteúdos, como se movimentou Arantes em seu colégio?Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/340710.26568/2359-2087.2018.3407EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 40-602359-20872359-208710.26568/educa.v5i11reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3407/2361Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Sandra Cristina Fagundes de2018-09-04T04:18:10Zoai:periodicos.unir.br:article/3407Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-09-04T04:18:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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