Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002 |
Resumo: | This article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses. |
id |
UNIR-3_fc5379494d2cc523a7b5e38ec214ec26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/5002 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do CampoAlternation pedagogy: literacies in rural areasPedagogía de la alternancia: letramentos en la educación del campoEducación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia.Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy.Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância.370 - EducaçãoThis article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses. Este artigo objetiva investigar de que forma ocorre a aprendizagem dos letramentos nas aulas de linguagens, quando mediados pela alternância pedagógica. É resultado de um projeto de pesquisa desenvolvido com turmas do PROEJA de um Instituto Federal de Educação do Norte do Brasil. Optou-se pela abordagem qualitativa, pois esta se preocupa com aspectos da realidade produzida pela interação entre o tempo escola e o tempo comunidade: pedagogia da alternância. Nesse contexto, o levantamento de dados ocorreu por meio da revisão bibliográfica de referências em Educação do Campo: Camilo (2008), Arroyo (2004); dos Letramentos: Soares (2006), (2009) Marcuschi (2001), Rojo; Moura (2012); e da Pedagogia da Alternância: Brambati (2014), Gimonet (1999), e por meio de questionários semiestruturados destinados aos professores de linguagens, coordenador e alunos do PROEJA. No que se refere às práticas de letramentos, confirmou-se que estas só ocorrem de forma significativa, quando os professores compreendem e aplicam a pedagogia da alternância de forma que os gêneros textuais do cotidiano, produzidos no tempo comunidade, dialoguem com as práticas pedagógicas desenvolvidas no tempo escola – questão comprovada nas respostas dos participantes da pesquisa.Este artículo objetiva investigar de qué manera ocurre el aprendizaje de los letramentos en las clases de lenguajes, cuando mediados por la alternancia pedagógica. Es una investigación desarrollada con clases del PROEJA de un Instituto Federal de Educación del Norte de Brasil. Se optó por el abordaje cualitativa, pues esta se preocupa con aspectos de la realidad producida por la interacción entre el tiempo escuela y el tiempo comunidad: pedagogía de la alternancia. En ese contexto, el levantamiento de datos ocurrió por medio de la revisión bibliográfica en Educación del Campo Camilo (2008), Arroyo (2004); de los Letramentos: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo y Moura (2012); y de la Pedagogía de la Alternancia: Brambati (2014), Gimonet (1999), y por medio de cuestionarios semiestructurados destinados a los profesores de lenguajes, coordinador y alumnos del PROEJA. Cuanto a las prácticas de letramentos, se confirmó que estas solo ocurren de forma significativa, cuando los profesores comprenden y aplican la pedagogía de la alternancia de forma que los géneros textuales del cotidiano, producidos en el tiempo comunidad, dialoguen con las prácticas pedagógicas desarrolladas en el tiempo escuela – cuestión comprobada en las respuestas de la pesquisa.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/500210.26568/2359-2087.2020.5002EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1527-15462359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002/3786Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Antônio AndradeNeves, Miranilde Oliveira2021-01-07T02:10:17Zoai:periodicos.unir.br:article/5002Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo Alternation pedagogy: literacies in rural areas Pedagogía de la alternancia: letramentos en la educación del campo |
title |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
spellingShingle |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo Silva, Carlos Antônio Andrade Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia. Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy. Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância. 370 - Educação |
title_short |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
title_full |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
title_fullStr |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
title_full_unstemmed |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
title_sort |
Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo |
author |
Silva, Carlos Antônio Andrade |
author_facet |
Silva, Carlos Antônio Andrade Neves, Miranilde Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Neves, Miranilde Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Antônio Andrade Neves, Miranilde Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia. Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy. Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância. 370 - Educação |
topic |
Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia. Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy. Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância. 370 - Educação |
description |
This article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002 10.26568/2359-2087.2020.5002 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.5002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002/3786 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1527-1546 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543348924416 |