Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Antônio Andrade
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Neves, Miranilde Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002
Resumo: This article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses.
id UNIR-3_fc5379494d2cc523a7b5e38ec214ec26
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5002
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do CampoAlternation pedagogy: literacies in rural areasPedagogía de la alternancia: letramentos en la educación del campoEducación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia.Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy.Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância.370 - EducaçãoThis article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses. Este artigo objetiva investigar de que forma ocorre a aprendizagem dos letramentos nas aulas de linguagens, quando mediados pela alternância pedagógica. É resultado de um projeto de pesquisa desenvolvido com turmas do PROEJA de um Instituto Federal de Educação do Norte do Brasil. Optou-se pela abordagem qualitativa, pois esta se preocupa com aspectos da realidade produzida pela interação entre o tempo escola e o tempo comunidade: pedagogia da alternância. Nesse contexto, o levantamento de dados ocorreu por meio da revisão bibliográfica de referências em Educação do Campo: Camilo (2008), Arroyo (2004); dos Letramentos: Soares (2006), (2009) Marcuschi (2001), Rojo; Moura (2012); e da Pedagogia da Alternância: Brambati (2014), Gimonet (1999), e por meio de questionários semiestruturados destinados aos professores de linguagens, coordenador e alunos do PROEJA. No que se refere às práticas de letramentos, confirmou-se que estas só ocorrem de forma significativa, quando os professores compreendem e aplicam a pedagogia da alternância de forma que os gêneros textuais do cotidiano, produzidos no tempo comunidade, dialoguem com as práticas pedagógicas desenvolvidas no tempo escola – questão comprovada nas respostas dos participantes da pesquisa.Este artículo objetiva investigar de qué manera ocurre el aprendizaje de los letramentos en las clases de lenguajes, cuando mediados por la alternancia pedagógica. Es una investigación desarrollada con clases del PROEJA de un Instituto Federal de Educación del Norte de Brasil. Se optó por el abordaje cualitativa, pues esta se preocupa con aspectos de la realidad producida por la interacción entre el tiempo escuela y el tiempo comunidad: pedagogía de la alternancia. En ese contexto, el levantamiento de datos ocurrió por medio de la revisión bibliográfica en Educación del Campo Camilo (2008), Arroyo (2004); de los Letramentos: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo y Moura (2012); y de la Pedagogía de la Alternancia: Brambati (2014), Gimonet (1999), y por medio de cuestionarios semiestructurados destinados a los profesores de lenguajes, coordinador y alumnos del PROEJA. Cuanto a las prácticas de letramentos, se confirmó que estas solo ocurren de forma significativa, cuando los profesores comprenden y aplican la pedagogía de la alternancia de forma que los géneros textuales del cotidiano, producidos en el tiempo comunidad, dialoguen con las prácticas pedagógicas desarrolladas en el tiempo escuela – cuestión comprobada en las respuestas de la pesquisa.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/500210.26568/2359-2087.2020.5002EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1527-15462359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002/3786Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Antônio AndradeNeves, Miranilde Oliveira2021-01-07T02:10:17Zoai:periodicos.unir.br:article/5002Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
Alternation pedagogy: literacies in rural areas
Pedagogía de la alternancia: letramentos en la educación del campo
title Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
spellingShingle Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
Silva, Carlos Antônio Andrade
Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia.
Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy.
Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância.
370 - Educação
title_short Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
title_full Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
title_fullStr Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
title_full_unstemmed Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
title_sort Pedagogia da Alternância: letramentos na Educação do Campo
author Silva, Carlos Antônio Andrade
author_facet Silva, Carlos Antônio Andrade
Neves, Miranilde Oliveira
author_role author
author2 Neves, Miranilde Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Antônio Andrade
Neves, Miranilde Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia.
Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy.
Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância.
370 - Educação
topic Educación del campo. Prácticas de Letramentos. Pedagogía de la Alternancia.
Rural Education. Literacies Practices. Alternation Pedagogy.
Educação do Campo. Práticas de letramentos. Pedagogia da Alternância.
370 - Educação
description This article aims to investigate how literacies learning occur in language classes, when mediated by pedagogical alternation. It is the result of a research project developed with PROEJA classes from a Federal Institute of Education in Northern Brazil. We opted for the qualitative approach, as it is concerned with aspects of the reality produced by the interaction between school time and community time: alternation pedagogy. In this context, the data collection took place through the bibliographic review of references in Rural Education: Camilo (2008), Arroyo (2004); in literacies field: Soares (2006), (2009), Marcuschi (2001), Rojo and Moura (2012); and in Alternation Pedagogy: Brambati (2014), Gimonet (1999), and through semi-structured questionnaires for language teachers, coordinator and students of PROEJA. With regard to literacies practices, it was confirmed that these only occur significantly when teachers understand and apply alternation pedagogy through everyday textual genres, because once produced in community time, they dialogue with pedagogical practices developed at school time - a question proven in the research responses.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002
10.26568/2359-2087.2020.5002
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.5002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5002/3786
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1527-1546
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543348924416