Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755 |
Resumo: | Objective: to analyze the scientific evidence about educational practices to prevent sexually transmitted infections in adolescence. Method: realistic review carried out in the LILACS, BDENF, IBECS, ADOLEC, WOS, SCOPUS, MEDLINE and CINAHL databases in February 2022. Results: 17 studies were included, from which the theoretical precept emerged: dialogic and participatory practices regarding sexually transmitted infections, carried out in groups, in the school environment and on a long-term basis, favor adherence to participation in educational activities and are better received and evaluated by adolescents. Final considerations: the realist review achieved its purposes in determining what, how, for whom and under what circumstances a given intervention works in a social context. The applicability and effectiveness of the proposed theoretical precept need to be evaluated. |
id |
UNIRIO-2_c2c4353884a0b8625e98cd4278ea37e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/11755 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realistaAdolescenteSaúde do adolescenteDoenças sexualmente transmissíveisEducação sexualEducação em saúdeObjective: to analyze the scientific evidence about educational practices to prevent sexually transmitted infections in adolescence. Method: realistic review carried out in the LILACS, BDENF, IBECS, ADOLEC, WOS, SCOPUS, MEDLINE and CINAHL databases in February 2022. Results: 17 studies were included, from which the theoretical precept emerged: dialogic and participatory practices regarding sexually transmitted infections, carried out in groups, in the school environment and on a long-term basis, favor adherence to participation in educational activities and are better received and evaluated by adolescents. Final considerations: the realist review achieved its purposes in determining what, how, for whom and under what circumstances a given intervention works in a social context. The applicability and effectiveness of the proposed theoretical precept need to be evaluated.Objetivo: analizar la evidencia científica sobre prácticas educativas para la prevención de infecciones de transmisión sexual en la adolescencia. Método: revisión realista realizada en las bases de datos LILACS, BDENF, IBECS, ADOLEC, WOS, SCOPUS, MEDLINE y CINAHL en febrero de 2022. Resultados: se incluyeron 17 estudios, de los cuales surgió el precepto teórico: las prácticas dialógicas y participativas en torno a las infecciones de transmisión sexual, realizadas en grupo, en el ámbito escolar y a largo plazo, favorecen la adherencia a la participación en las actividades educativas y son mejor recibidas y evaluadas por adolescentes. Consideraciones finales: la revisión realista logró sus propósitos al determinar: qué, cómo, para quién y en qué circunstancias funciona una determinada intervención en un contexto social. La aplicabilidad y efectividad del precepto teórico propuesto necesita ser evaluadas.Objetivo: analisar as evidências científicas acerca das práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência. Método: foi realizada uma revisão realista, utilizada para o embasamento de práticas e políticas de intervenção em realidades sociais complexas, em fevereiro de 2022 para responder à questão norteadora: quais são as práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência? Resultados: foram incluídos 17 estudos, dos quais emergiu o preceito teórico: práticas dialógicas e participativas a respeito das infecções sexualmente transmissíveis, realizadas em grupo, no ambiente escolar e de longa duração favorecem a adesão à participação nas atividades educativas e são mais bem recebidas e avaliadas pelos adolescentes. Conclusão: a revisão realista alcançou os seus propósitos em determinar: o que, como, para quem e em quais circunstâncias determinada intervenção funciona em um contexto social. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2022-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1175510.9789/2175-5361.rpcfo.v14.11755Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11755Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11755Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 14 (2022); e-117552175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755/11265https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755/11266Copyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Lucas Vinícius dePavinati, GabrielSanti, Daniela BulcãoLabegalini, Célia Maria GomesBaldissera, Vanessa Denardi AntoniassiGil, Nelly Lopes de Moraes2022-03-07T06:09:08Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11755Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2022-03-07T06:09:08Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
title |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
spellingShingle |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista Lima, Lucas Vinícius de Adolescente Saúde do adolescente Doenças sexualmente transmissíveis Educação sexual Educação em saúde |
title_short |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
title_full |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
title_fullStr |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
title_full_unstemmed |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
title_sort |
Educational practices for the prevention of sexually transmitted infections in adolescence: a realistic review / Práticas educativas para a prevenção de infecções sexualmente transmissíveis na adolescência: uma revisão realista |
author |
Lima, Lucas Vinícius de |
author_facet |
Lima, Lucas Vinícius de Pavinati, Gabriel Santi, Daniela Bulcão Labegalini, Célia Maria Gomes Baldissera, Vanessa Denardi Antoniassi Gil, Nelly Lopes de Moraes |
author_role |
author |
author2 |
Pavinati, Gabriel Santi, Daniela Bulcão Labegalini, Célia Maria Gomes Baldissera, Vanessa Denardi Antoniassi Gil, Nelly Lopes de Moraes |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Lucas Vinícius de Pavinati, Gabriel Santi, Daniela Bulcão Labegalini, Célia Maria Gomes Baldissera, Vanessa Denardi Antoniassi Gil, Nelly Lopes de Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescente Saúde do adolescente Doenças sexualmente transmissíveis Educação sexual Educação em saúde |
topic |
Adolescente Saúde do adolescente Doenças sexualmente transmissíveis Educação sexual Educação em saúde |
description |
Objective: to analyze the scientific evidence about educational practices to prevent sexually transmitted infections in adolescence. Method: realistic review carried out in the LILACS, BDENF, IBECS, ADOLEC, WOS, SCOPUS, MEDLINE and CINAHL databases in February 2022. Results: 17 studies were included, from which the theoretical precept emerged: dialogic and participatory practices regarding sexually transmitted infections, carried out in groups, in the school environment and on a long-term basis, favor adherence to participation in educational activities and are better received and evaluated by adolescents. Final considerations: the realist review achieved its purposes in determining what, how, for whom and under what circumstances a given intervention works in a social context. The applicability and effectiveness of the proposed theoretical precept need to be evaluated. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755 10.9789/2175-5361.rpcfo.v14.11755 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v14.11755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755/11265 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11755/11266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11755 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11755 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 14 (2022); e-11755 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218886888488960 |