Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676 |
Resumo: | This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze. |
id |
UNISUL-2_21fc14595e75460145d6ea7ecc7c209d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9676 |
network_acronym_str |
UNISUL-2 |
network_name_str |
Crítica Cultural (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the sceneAspectos do teatro de Plínio Marcos: a violência invade a cenaCrise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social.This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze.O presente artigo tem por objetivo desenvolver uma leitura crítica acerca do que representou o teatro de Plínio Marcos como espaço de resistência à censura imposta pelo regime militar. Nesse sentido, a impossibilidade de se estabelecer um confronto direto com o sistema opressor concorre para que o teatro que escreve mimetize situações envolvendo a violência e a escatologia como termos capazes de denunciar a desigualdade social como uma espécie de calcanhar de Aquiles da ditadura. Assim, expõe de forma visível situações que têm por objetivo desestabilizar o regime e apontar para seus desmandos. Para tanto, recorremos aos exemplos das peças “Navalha na carne”, “Dois perdidos numa noite suja” e “Abajur lilás”, que nos ajudam a aprofundar a discussão acerca da relação entre violência e literatura, concorrendo com termo que agrava essa proposta de análise.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/967610.19177/rcc.v15e22020329-338Revista Crítica Cultural; v. 15 n. 2 (2020); 329-3381980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676/pdfCopyright (c) 2020 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente Junior, Valdemar2020-12-18T22:04:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9676Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2020-12-18T22:04:32Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene Aspectos do teatro de Plínio Marcos: a violência invade a cena |
title |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
spellingShingle |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene Valente Junior, Valdemar Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social. |
title_short |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
title_full |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
title_fullStr |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
title_full_unstemmed |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
title_sort |
Aspects of Plínio Marcos theater: violence invades the scene |
author |
Valente Junior, Valdemar |
author_facet |
Valente Junior, Valdemar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente Junior, Valdemar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social. |
topic |
Crise política. Regime de exceção. Teatro brasileiro. Crítica social. |
description |
This article aims to develop a critical reading about what Plínio Marcos theater represented as a space of resistence to censorship forced by the military regime. In this sense, the impossibility of a direct confrontation with the oppressive system contributes to mimic situations involvig violence and eschatology as terms capable of denouncing social inequality as a kind of Achilles heel of the ditactorship. Thus, exposes situations that aim to destabilize the regime and point to its misdeeds. For that, we resort to the examples of the pieces Navalha na carne, Dois perdidos numa noite suja and Abajur lilás, which help us to deepen the discussion about the relationship between violence and literature, concurring with a term that aggravates the proposal of analyze. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676 10.19177/rcc.v15e22020329-338 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676 |
identifier_str_mv |
10.19177/rcc.v15e22020329-338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/9676/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Crítica Cultural info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Crítica Cultural |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Crítica Cultural; v. 15 n. 2 (2020); 329-338 1980-6493 1980-6493 reponame:Crítica Cultural (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Crítica Cultural (Online) |
collection |
Crítica Cultural (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ramayana.lira@gmail.com |
_version_ |
1787715276108726272 |