GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picagevicz, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Daniel Martins de Souza, Karla, Assumpção Garcia, Dantielli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979
Resumo: In this work, our analysis gesture will go around the social imaginary and memory, through historically repeated sayings about the bodies that were/are not authorized to dance ballet. We will question discourses that regulate and naturalize only thin bodies as dancers. And, thus, the only ones to end legitimization by comforting the standards socially imposed aesthetic limitations, and continuing to link/fix these images (thin-perfect-body) as exceptionally capable to. The corpus, therefore, is composed of files from Instagram posts of a fat ballerina. Therefore, we aim to reflect on how the fat body through dance (art) is able to break with pre-established meanings and "create" spaces of resistance in the face of sayings that configure discourses of representations through art. In order to reach our intention and to discuss part of this context, the theoretical contribution of the present study is the French Discourse Analysis derived from Michel Pêcheux, which proposes the analysis of the conditions of possibilities and displacements of the open discourse to the possible of the meaning. Keywords: Body; Subjectivation; Resistance; Art; Dance.  
id UNISUL-2_63bd176ffa008b0e3ef4a5fb3effdeaf
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18979
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇACorpoSubjetivaçãoResistênciaDançaArteIn this work, our analysis gesture will go around the social imaginary and memory, through historically repeated sayings about the bodies that were/are not authorized to dance ballet. We will question discourses that regulate and naturalize only thin bodies as dancers. And, thus, the only ones to end legitimization by comforting the standards socially imposed aesthetic limitations, and continuing to link/fix these images (thin-perfect-body) as exceptionally capable to. The corpus, therefore, is composed of files from Instagram posts of a fat ballerina. Therefore, we aim to reflect on how the fat body through dance (art) is able to break with pre-established meanings and "create" spaces of resistance in the face of sayings that configure discourses of representations through art. In order to reach our intention and to discuss part of this context, the theoretical contribution of the present study is the French Discourse Analysis derived from Michel Pêcheux, which proposes the analysis of the conditions of possibilities and displacements of the open discourse to the possible of the meaning. Keywords: Body; Subjectivation; Resistance; Art; Dance.  Neste trabalho, o nosso gesto de análise vai circundar pelo imaginário social e memória, por meio de dizeres (re)produzidos historicamente sobre os corpos que não foram/não são autorizados a dançar balé. Questionaremos discursos que regulam e naturalizam somente os corpos magros como dançantes e assim, únicos a se findarem à legitimação ao confortarem os padrões, limitações estéticas impostas socialmente, e continuarem a vincular/fixar essas imagens (corpo-magro-perfeito) como excepcional capaz para. O corpus, portanto, é composto de publicações do Instagram de uma bailarina gorda. Sendo assim, temos como objetivo refletir como o corpo gordo, por meio da dança(arte), é capaz de romper com sentidos pré-estabelecidos e “criar” espaços de resistência frente a dizeres que configuram discursos de representações por meio da arte. Para alcançar nosso intento e discutir parte desse contexto, o aporte teórico do presente estudo é a Análise de Discurso Francesa derivada de Michel Pêcheux que propõe a análise das condições de possibilidades e deslocamentos do discurso aberto ao possível da significação. Palavras-chave: Corpo; Subjetivação; Resistência; Arte; Dança.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/1897910.59306/rcc.v18e1202355-63Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 55-631980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979/13753Copyright (c) 2023 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPicagevicz, Ana PaulaDaniel Martins de Souza, KarlaAssumpção Garcia, Dantielli2023-10-25T00:34:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18979Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2023-10-25T00:34:01Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
title GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
spellingShingle GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
Picagevicz, Ana Paula
Corpo
Subjetivação
Resistência
Dança
Arte
title_short GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
title_full GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
title_fullStr GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
title_full_unstemmed GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
title_sort GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
author Picagevicz, Ana Paula
author_facet Picagevicz, Ana Paula
Daniel Martins de Souza, Karla
Assumpção Garcia, Dantielli
author_role author
author2 Daniel Martins de Souza, Karla
Assumpção Garcia, Dantielli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Picagevicz, Ana Paula
Daniel Martins de Souza, Karla
Assumpção Garcia, Dantielli
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Subjetivação
Resistência
Dança
Arte
topic Corpo
Subjetivação
Resistência
Dança
Arte
description In this work, our analysis gesture will go around the social imaginary and memory, through historically repeated sayings about the bodies that were/are not authorized to dance ballet. We will question discourses that regulate and naturalize only thin bodies as dancers. And, thus, the only ones to end legitimization by comforting the standards socially imposed aesthetic limitations, and continuing to link/fix these images (thin-perfect-body) as exceptionally capable to. The corpus, therefore, is composed of files from Instagram posts of a fat ballerina. Therefore, we aim to reflect on how the fat body through dance (art) is able to break with pre-established meanings and "create" spaces of resistance in the face of sayings that configure discourses of representations through art. In order to reach our intention and to discuss part of this context, the theoretical contribution of the present study is the French Discourse Analysis derived from Michel Pêcheux, which proposes the analysis of the conditions of possibilities and displacements of the open discourse to the possible of the meaning. Keywords: Body; Subjectivation; Resistance; Art; Dance.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979
10.59306/rcc.v18e1202355-63
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979
identifier_str_mv 10.59306/rcc.v18e1202355-63
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979/13753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 55-63
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1800220553508814848