Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rohling, Nívea
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421
Resumo: This article presents an analysis of the enunciations of the students, in a distance education Language and Literature Teaching Degree course at a Public University in southern Brazil, concerning the students’ conceptions on teaching contents and learning in the discipline of Portuguese Language. The theoretical and methodological basis is the Dialogic Discourse Analysis of the Bakhtin Circle. The survey data consist of 106 discussion forums, 59 enunciations in evaluation activities, posted in the virtual environment for teaching and learning in the period from 2007 to 2011, and data generated by means of a questionnaire, answered by 61 undergraduates in their respective local teaching facilities. The analysis points to a clash between the discourse of tradition in the teaching of Portuguese language and the discourse of change.
id UNISUL-3_08d0b5d2e3bedc37e920484073f8c608
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2421
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of changeContenidos de la enseñanza en la disciplina de lengua portuguesa: el choque entre discurso de tradición y cambio de direcciónConteúdos de ensino na disciplina de língua portuguesa: o embate entre o discurso da tradição e o discurso da mudançaTeacher trainingTeaching contentsDiscourse of traditionLa formación inicial del profesoradoContenido de enseñanza y el aprendizajeDiscurso de tradiciónFormação inicial de professorConteúdos de ensino e aprendizagemDiscurso da tradiçãoThis article presents an analysis of the enunciations of the students, in a distance education Language and Literature Teaching Degree course at a Public University in southern Brazil, concerning the students’ conceptions on teaching contents and learning in the discipline of Portuguese Language. The theoretical and methodological basis is the Dialogic Discourse Analysis of the Bakhtin Circle. The survey data consist of 106 discussion forums, 59 enunciations in evaluation activities, posted in the virtual environment for teaching and learning in the period from 2007 to 2011, and data generated by means of a questionnaire, answered by 61 undergraduates in their respective local teaching facilities. The analysis points to a clash between the discourse of tradition in the teaching of Portuguese language and the discourse of change.En este artículo se presenta un análisis de las enunciaciones de los estudiantes de un curso de Licenciatura en Letras-Portugués-ED de una Universidad Pública en el sur de Brasil en relación con las concepciones de contenidos de enseñanza y aprendizaje en la signatura de Lengua Portuguesa. La base teórica y metodológica es parte del Análisis Dialógico del Discurso del Círculo Bajtín. Los datos del estudio consisten en: 106 foros de discusión, 59 declaraciones de actividades de evaluación, publicado en el entorno virtual de enseñanza y aprendizaje en el período 2007-2011, y los datos generados a través de un cuestionario respondido por 61 estudiantes en sus respectivos polos de apoyo para enseñanza en clase. El análisis apunta para un enfrentamiento entre el discurso de la tradición en la enseñanza de la lengua portuguesa y el discurso del cambio.Este artigo apresenta uma análise de enunciados de licenciandos em Letras de um curso de Licenciatura Letras-Português-EaD de uma universidade pública federal do sul do Brasil no que se refere às concepções de conteúdos de ensino e aprendizagem na disciplina de língua portuguesa. A fundamentação teórico-metodológica insere-se na Análise Dialógica do Discurso do Círculo de Bakhtin. Os dados da pesquisa compõem-se de: 106 fóruns de discussão; 59 enunciados de atividades avaliativas, postados no ambiente virtual de ensino e aprendizagem no período de 2007 a 2011; e dados gerados por meio de um questionário, respondido por 61 licenciandos nos seus respectivos polos de apoio de ensino presencial. A análise aponta para um embate entre o discurso da tradição no ensino de língua portuguesa e o discurso da mudança.Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 123-137Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 123-1371982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421/1711Rohling, Níveainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2421Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
Contenidos de la enseñanza en la disciplina de lengua portuguesa: el choque entre discurso de tradición y cambio de dirección
Conteúdos de ensino na disciplina de língua portuguesa: o embate entre o discurso da tradição e o discurso da mudança
title Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
spellingShingle Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
Rohling, Nívea
Teacher training
Teaching contents
Discourse of tradition
La formación inicial del profesorado
Contenido de enseñanza y el aprendizaje
Discurso de tradición
Formação inicial de professor
Conteúdos de ensino e aprendizagem
Discurso da tradição
title_short Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
title_full Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
title_fullStr Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
title_full_unstemmed Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
title_sort Contents and learning in the discipline of Portuguese language: the clash between the discourse of tradition and the discourse of change
author Rohling, Nívea
author_facet Rohling, Nívea
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rohling, Nívea
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Teaching contents
Discourse of tradition
La formación inicial del profesorado
Contenido de enseñanza y el aprendizaje
Discurso de tradición
Formação inicial de professor
Conteúdos de ensino e aprendizagem
Discurso da tradição
topic Teacher training
Teaching contents
Discourse of tradition
La formación inicial del profesorado
Contenido de enseñanza y el aprendizaje
Discurso de tradición
Formação inicial de professor
Conteúdos de ensino e aprendizagem
Discurso da tradição
description This article presents an analysis of the enunciations of the students, in a distance education Language and Literature Teaching Degree course at a Public University in southern Brazil, concerning the students’ conceptions on teaching contents and learning in the discipline of Portuguese Language. The theoretical and methodological basis is the Dialogic Discourse Analysis of the Bakhtin Circle. The survey data consist of 106 discussion forums, 59 enunciations in evaluation activities, posted in the virtual environment for teaching and learning in the period from 2007 to 2011, and data generated by means of a questionnaire, answered by 61 undergraduates in their respective local teaching facilities. The analysis points to a clash between the discourse of tradition in the teaching of Portuguese language and the discourse of change.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2421/1711
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 123-137
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 123-137
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574760304640