TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilanova Hanisch, Cleide
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248
Resumo: This article, theoretically anchored in Textual-Interactive Grammar, aims to discuss the regularity of a language unit within the scope of textual organization, in addition to collaborating in reflection on new possibilities regarding the teaching and learning of writing. To this end, it analyzes Topicality at its two levels of functioning – the intertopic organization and the intratopic organization, seeking to verify whether this process is systematic or whether it is variable. The adopted methodology assumes the discursive topic as an analysis category and investigates 47 written productions by higher education students. This investigation makes it possible to understand how elements of an essentially textual nature are organized and to maintain that the text is configured as a very systematic unit, as it presents its own organization, based on particular constituent principles.
id UNISUL-3_0df1817213c09fbf920b683d073b400b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18248
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATIONTOPICALIDAD EN PRODUCCIONES ESCRITAS DE ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIORTOPICALIDADE EM PRODUÇÕES ESCRITAS DE ALUNOS DO ENSINO SUPERIORTextual-Interactive GrammarTopicalityIntertopic OrganizationIntratopic OrganizationOpinion ArticleGramática Textual-InteractivaTopicalidadOrganización intertópicaOrganización intratópicaArtículo de opiniónGramática Textual-InterativaTopicalidadeOrganização intertópicaOrganização intratópicaArtigo de opiniãoThis article, theoretically anchored in Textual-Interactive Grammar, aims to discuss the regularity of a language unit within the scope of textual organization, in addition to collaborating in reflection on new possibilities regarding the teaching and learning of writing. To this end, it analyzes Topicality at its two levels of functioning – the intertopic organization and the intratopic organization, seeking to verify whether this process is systematic or whether it is variable. The adopted methodology assumes the discursive topic as an analysis category and investigates 47 written productions by higher education students. This investigation makes it possible to understand how elements of an essentially textual nature are organized and to maintain that the text is configured as a very systematic unit, as it presents its own organization, based on particular constituent principles.Este artículo, fundamentado teóricamente en la Gramática Textual-Interactiva, tiene como objetivo discutir la regularidad de una unidad del lenguaje en el ámbito de la organización textual, así como contribuir a la reflexión sobre nuevas posibilidades en relación con la enseñanza y aprendizaje de la escritura. Para ello, analiza la Topicalidad en sus dos niveles de funcionamiento, la organización intertópica y la organización intratópica, con el propósito de verificar si dicho proceso es sistemático o variable. La metodología adoptada presume el tópico discursivo como categoría de análisis e investiga 47 producciones escritas de estudiantes de educación superior. Esta investigación permite comprender cómo se organizan los elementos de naturaleza esencialmente textual y sostener que el texto se configura como una unidad bastante sistemática, ya que presenta una organización propia basada en principios constituyentes particulares.Este artigo, ancorado teoricamente na Gramática Textual-Interativa, tem por objetivo discutir a regularidade de uma unidade da língua no âmbito da organização textual, além de colaborar na reflexão acerca de novas possibilidades no que tange ao ensino e à aprendizagem da escrita. Para tal, analisa a Topicalidade em seus dois níveis de funcionamento – a organização intertópica e a organização intratópica –, procurando verificar se tal processo é sistemático ou se é variável. A metodologia adotada presume o tópico discursivo como categoria de análise e investiga 47 produções escritas de estudantes do ensino superior. Essa investigação possibilita entender como se organizam os elementos de natureza essencialmente textual e sustentar que o texto se configura como uma unidade bastante sistemática, visto que apresenta uma organização própria, fundada em princípios constituintes particulares.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-35Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-351982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248/13831Copyright (c) 2023 Cleide Hanischinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilanova Hanisch, Cleide2024-02-25T14:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18248Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T14:03:32Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
TOPICALIDAD EN PRODUCCIONES ESCRITAS DE ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIOR
TOPICALIDADE EM PRODUÇÕES ESCRITAS DE ALUNOS DO ENSINO SUPERIOR
title TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
spellingShingle TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
Vilanova Hanisch, Cleide
Textual-Interactive Grammar
Topicality
Intertopic Organization
Intratopic Organization
Opinion Article
Gramática Textual-Interactiva
Topicalidad
Organización intertópica
Organización intratópica
Artículo de opinión
Gramática Textual-Interativa
Topicalidade
Organização intertópica
Organização intratópica
Artigo de opinião
title_short TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
title_full TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
title_fullStr TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
title_sort TOPICALITY IN WRITTEN PRODUCTIONS OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION
author Vilanova Hanisch, Cleide
author_facet Vilanova Hanisch, Cleide
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilanova Hanisch, Cleide
dc.subject.por.fl_str_mv Textual-Interactive Grammar
Topicality
Intertopic Organization
Intratopic Organization
Opinion Article
Gramática Textual-Interactiva
Topicalidad
Organización intertópica
Organización intratópica
Artículo de opinión
Gramática Textual-Interativa
Topicalidade
Organização intertópica
Organização intratópica
Artigo de opinião
topic Textual-Interactive Grammar
Topicality
Intertopic Organization
Intratopic Organization
Opinion Article
Gramática Textual-Interactiva
Topicalidad
Organización intertópica
Organización intratópica
Artículo de opinión
Gramática Textual-Interativa
Topicalidade
Organização intertópica
Organização intratópica
Artigo de opinião
description This article, theoretically anchored in Textual-Interactive Grammar, aims to discuss the regularity of a language unit within the scope of textual organization, in addition to collaborating in reflection on new possibilities regarding the teaching and learning of writing. To this end, it analyzes Topicality at its two levels of functioning – the intertopic organization and the intratopic organization, seeking to verify whether this process is systematic or whether it is variable. The adopted methodology assumes the discursive topic as an analysis category and investigates 47 written productions by higher education students. This investigation makes it possible to understand how elements of an essentially textual nature are organized and to maintain that the text is configured as a very systematic unit, as it presents its own organization, based on particular constituent principles.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18248/13831
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cleide Hanisch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cleide Hanisch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-35
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-35
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572514254848