The discursive action and the textual production at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Eliana Merlin Deganutti de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909
Resumo: In this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school.
id UNISUL-3_9f4a1c0a3adf589063c40db823743f37
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2909
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The discursive action and the textual production at schoolLa acción del discurso y la práctica de producción textual en la escuelaO agir linguageiro e a prática de produção textual na escolaActivity TheoryDiscursive actionTextual productionTeoría de la actividadAcción del discursoProducción de textosTeoria da atividadeAção linguageiraProdução de textosIn this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school.En este artículo, teniendo como objeto de análisis el proceso de escrita de una carta de reclamación, basado en la metodología de las secuencias didácticas, presentamos un panorama teórico de la acción comunicativa para llegar a un cuadro conceptual de la acción del discurso usado por nuestra pesquisa de doctoramiento (abordaje cualitativo-interpretativa, con carga etnográfico-intervencionista) como parámetro para el análisis de la producción textual en situación de enseñanza y aprendizaje de la lengua. Ese cuadro es resultado de préstamos de conceptos de la Teoría de la Actividad de Leontiev y da su apropiación por los investigadores del Interaccionismo Socio-discursivo. La concientización del proceso que involucra la acción del discurso se mostró de gran importancia en el aclaramiento de aspectos involucrados en el proceso de enseñanza de la producción de textos en ambiente escolar.Neste artigo, tendo como objeto de análise o processo de escrita de uma carta de reclamação ancorado na metodologia das sequências didáticas, apresentamos um panorama teórico do agir comunicativo, a fim de se chegar a um quadro conceitual da ação linguageira usado por nossa pesquisa de doutoramento (abordagem qualitativo-interpretativa, de cunho etnográfico-intervencionista) como parâmetro para a análise da produção textual em situação de ensino-aprendizagem da língua. Esse quadro é resultado de empréstimos de conceitos da Teoria da Atividade de Leontiev e da sua apropriação pelos pesquisadores do Interacionismo Sociodiscursivo. A conscientização do processo que envolve a ação linguageira mostrou-se de suma importância no clareamento de aspectos envolvidos no processo do ensino da produção de textos em ambiente escolar.Silvânia Siebert2015-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 77-94Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 77-941982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909/2056Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Eliana Merlin Deganutti de2015-10-22T17:32:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2909Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-22T17:32:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The discursive action and the textual production at school
La acción del discurso y la práctica de producción textual en la escuela
O agir linguageiro e a prática de produção textual na escola
title The discursive action and the textual production at school
spellingShingle The discursive action and the textual production at school
Barros, Eliana Merlin Deganutti de
Activity Theory
Discursive action
Textual production
Teoría de la actividad
Acción del discurso
Producción de textos
Teoria da atividade
Ação linguageira
Produção de textos
title_short The discursive action and the textual production at school
title_full The discursive action and the textual production at school
title_fullStr The discursive action and the textual production at school
title_full_unstemmed The discursive action and the textual production at school
title_sort The discursive action and the textual production at school
author Barros, Eliana Merlin Deganutti de
author_facet Barros, Eliana Merlin Deganutti de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Eliana Merlin Deganutti de
dc.subject.por.fl_str_mv Activity Theory
Discursive action
Textual production
Teoría de la actividad
Acción del discurso
Producción de textos
Teoria da atividade
Ação linguageira
Produção de textos
topic Activity Theory
Discursive action
Textual production
Teoría de la actividad
Acción del discurso
Producción de textos
Teoria da atividade
Ação linguageira
Produção de textos
description In this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909/2056
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 77-94
Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 77-94
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574811684864