STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10517 |
Resumo: | We will start, in this text, by reflecting on the status of the texts, based on the concept of literary field, as understood by Pierre Bourdieu, as a space in which the scarcity of the type of capital at stake generates forces that, in turn, they will act on their members, according to the positions they occupy and according to the way they compete to be able to occupy, maintain or transform those positions. We will try to articulate this perspective with the process of constitution of the literary canon. In the tension between internal and external instances of validation / valuation of texts, we elected the Nobel Prize as an example of a reality in which the referred tension manifests itself clearly. Thus, at the same time that we will analyze the criteria presented for the award of the prize to a certain writer, we will take the texts that some of the writers produced in the lectures given at the acceptance of the prize, trying to highlight the way in which their understanding of the roles of the emerge emerges in them. literature and reading as an eminently human / humanizing activity. |
id |
UNISUL-4_0f3b198aa47f59d7d7cf4dabf7364965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10517 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS¿AÚN DISCUTIENDO EL CANON? VOCES SOBRE/DE ESCRITORESAINDA A DISCUTIR O CÂNONE? VOZES SOBRE/DE ESCRITORESLiterary fieldCanonReadingWriters.Campo literarioCanonLecturaEscritores.Campo literárioCânoneLeituraEscritores.We will start, in this text, by reflecting on the status of the texts, based on the concept of literary field, as understood by Pierre Bourdieu, as a space in which the scarcity of the type of capital at stake generates forces that, in turn, they will act on their members, according to the positions they occupy and according to the way they compete to be able to occupy, maintain or transform those positions. We will try to articulate this perspective with the process of constitution of the literary canon. In the tension between internal and external instances of validation / valuation of texts, we elected the Nobel Prize as an example of a reality in which the referred tension manifests itself clearly. Thus, at the same time that we will analyze the criteria presented for the award of the prize to a certain writer, we will take the texts that some of the writers produced in the lectures given at the acceptance of the prize, trying to highlight the way in which their understanding of the roles of the emerge emerges in them. literature and reading as an eminently human / humanizing activity.Empezaremos, en este texto, por reflexionar sobre el estatus de los textos, partiendo del concepto de campo literario, tal como lo entiende Pierre Bourdieu, como un espacio en el que la escasez del tipo de capital en juego genera fuerzas que, en A su vez, actuarán sobre sus integrantes, según los puestos que ocupen y según la forma en que compitan para poder ocupar, mantener o transformar esos puestos. Intentaremos articular esta perspectiva con el proceso de constitución del canon literario. En la tensión entre instancias internas y externas de validación / valoración de textos, elegimos al Premio Nobel como ejemplo de una realidad en la que la referida tensión se manifiesta claramente. Así, al mismo tiempo que analizaremos los criterios presentados para la concesión del premio a un determinado escritor, tomaremos los textos que algunos de los escritores produjeron en las conferencias impartidas en la aceptación del premio, tratando de resaltar el forma en que surge en ellos su comprensión de los roles de los emergentes, la literatura y la lectura como una actividad eminentemente humana / humanizadora.Começaremos, neste texto, por refletir sobre o estatuto dos textos a partir do conceito de campo literário, tal como entendido por Pierre Bourdieu, como espaço no qual a escassez do tipo de capital em jogo é geradora de forças que, por seu turno, irão atuar sobre os seus integrantes, segundo as posições que ocupam e segundo a forma como concorrem para conseguir ocupar, manter ou transformar essas posições. Procuraremos articular esta perspetiva com o processo de constituição do cânone literário. Na tensão entre instâncias internas e externas de validação/valoração dos textos, elegemos a atribuição do prémio Nobel como exemplo de realidade na qual a tensão referida se manifesta de forma clara. Assim, ao mesmo tempo que analisaremos os critérios apresentados para a atribuição do prémio a um determinado escritor, tomaremos os textos que alguns dos escritores produziram nas palestras proferidas aquando da aceitação do prémio, procurando destacar o modo como neles emergem o seu entendimento das funções da literatura e da leitura enquanto atividade eminentemente humana/humanizadora.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1051710.59306/poisis.v15e2720215-18Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 5-182179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10517/5797Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Paulo Lampreia2023-05-12T22:54:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10517Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T22:54:58Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS ¿AÚN DISCUTIENDO EL CANON? VOCES SOBRE/DE ESCRITORES AINDA A DISCUTIR O CÂNONE? VOZES SOBRE/DE ESCRITORES |
title |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
spellingShingle |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS Costa, Paulo Lampreia Literary field Canon Reading Writers. Campo literario Canon Lectura Escritores. Campo literário Cânone Leitura Escritores. |
title_short |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
title_full |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
title_fullStr |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
title_full_unstemmed |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
title_sort |
STILL DISCUSSING THE CANON? VOICES ON/OF WRITERS |
author |
Costa, Paulo Lampreia |
author_facet |
Costa, Paulo Lampreia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Paulo Lampreia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literary field Canon Reading Writers. Campo literario Canon Lectura Escritores. Campo literário Cânone Leitura Escritores. |
topic |
Literary field Canon Reading Writers. Campo literario Canon Lectura Escritores. Campo literário Cânone Leitura Escritores. |
description |
We will start, in this text, by reflecting on the status of the texts, based on the concept of literary field, as understood by Pierre Bourdieu, as a space in which the scarcity of the type of capital at stake generates forces that, in turn, they will act on their members, according to the positions they occupy and according to the way they compete to be able to occupy, maintain or transform those positions. We will try to articulate this perspective with the process of constitution of the literary canon. In the tension between internal and external instances of validation / valuation of texts, we elected the Nobel Prize as an example of a reality in which the referred tension manifests itself clearly. Thus, at the same time that we will analyze the criteria presented for the award of the prize to a certain writer, we will take the texts that some of the writers produced in the lectures given at the acceptance of the prize, trying to highlight the way in which their understanding of the roles of the emerge emerges in them. literature and reading as an eminently human / humanizing activity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10517 10.59306/poisis.v15e2720215-18 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10517 |
identifier_str_mv |
10.59306/poisis.v15e2720215-18 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10517/5797 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 5-18 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749082533888 |