SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429 |
Resumo: | This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works. |
id |
UNISUL-4_4c58aa8a4b91c9769b8516b9f500aa13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10429 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORYLA ENSEÑANZA DE SOCIOLOGÍA EN LA ESCUELA MEDIA: ANÁLISIS DE LOS LIBROS DIDÁCTICOS DE LA CATEGORÍA TRABAJOO ENSINO DE SOCIOLOGIA NA ESCOLA DE NÍVEL MÉDIO: UMA ANÁLISE DOS LIVROS DIDÁTICOS A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHOHigh schoolSociologyCategory WorkTextbook.Escuela secundariaSociologíaCategoría de TrabajoLibro didáctico.Ensino MédioSociologiaCategoria TrabalhoLivro Didático.This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works.Este artículo tiene como objetivo realizar un análisis de tres libros referentes a la disciplina de Sociología en el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico (PNLD) de 2018. Así, se pretende identificar los conceptos y autores que se relacionan con la categoría de trabajo. Aún así, se elabora una síntesis sobre la trayectoria histórica de la Sociología como disciplina de la Educación Básica Brasileña. La perspectiva teórico-metodológica utilizada es el Materialismo Histórico-Dialéctico, siendo una investigación bibliográfica y cualitativa. Respecto a las tres obras, existe uniformidad en el planteamiento de los autores clásicos de Sociología, así como en la discusión sobre el patrón taylorista-fordista. En referencia a las discusiones más actuales, la pertinencia del análisis de las nuevas metamorfosis del mundo del trabajo se nota solo en los dos primeros trabajos.No presente artigo objetiva-se realizar uma análise de três obras referentes à disciplina de Sociologia no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) de 2018. Dessa forma, pretende-se identificar os conceitos e autores que se relacionam à categoria trabalho. Ainda, elabora-se uma síntese acerca da trajetória histórica da Sociologia enquanto disciplina da Educação Básica brasileira. A perspectiva teórico-metodológica utilizada é o Materialismo Histórico-dialético, sendo uma pesquisa bibliográfica e qualitativa. No tocante às três obras, observa-se a uniformidade na abordagem dos autores clássicos da Sociologia, bem como na discussão acerca do padrão taylorista-fordista. Em referência as discussões mais atuais, nota-se a pertinência da análise das novas metamorfoses do mundo do trabalho apenas nas duas primeiras obras.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMaterialismo Histórico-dialéticoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1042910.59306/poiesis.v15e282021277-296Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 277-2962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429/5979Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Matheus FelisbertoMueller, Rafael Rodrigo2023-07-24T16:50:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10429Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:50:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY LA ENSEÑANZA DE SOCIOLOGÍA EN LA ESCUELA MEDIA: ANÁLISIS DE LOS LIBROS DIDÁCTICOS DE LA CATEGORÍA TRABAJO O ENSINO DE SOCIOLOGIA NA ESCOLA DE NÍVEL MÉDIO: UMA ANÁLISE DOS LIVROS DIDÁTICOS A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHO |
title |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
spellingShingle |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY Costa, Matheus Felisberto High school Sociology Category Work Textbook. Escuela secundaria Sociología Categoría de Trabajo Libro didáctico. Ensino Médio Sociologia Categoria Trabalho Livro Didático. |
title_short |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
title_full |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
title_fullStr |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
title_full_unstemmed |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
title_sort |
SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY |
author |
Costa, Matheus Felisberto |
author_facet |
Costa, Matheus Felisberto Mueller, Rafael Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Mueller, Rafael Rodrigo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Matheus Felisberto Mueller, Rafael Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High school Sociology Category Work Textbook. Escuela secundaria Sociología Categoría de Trabajo Libro didáctico. Ensino Médio Sociologia Categoria Trabalho Livro Didático. |
topic |
High school Sociology Category Work Textbook. Escuela secundaria Sociología Categoría de Trabajo Libro didáctico. Ensino Médio Sociologia Categoria Trabalho Livro Didático. |
description |
This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Materialismo Histórico-dialético |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429 10.59306/poiesis.v15e282021277-296 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v15e282021277-296 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429/5979 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 277-296 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749069950976 |