SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Matheus Felisberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mueller, Rafael Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429
Resumo: This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works.
id UNISUL-4_4c58aa8a4b91c9769b8516b9f500aa13
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10429
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORYLA ENSEÑANZA DE SOCIOLOGÍA EN LA ESCUELA MEDIA: ANÁLISIS DE LOS LIBROS DIDÁCTICOS DE LA CATEGORÍA TRABAJOO ENSINO DE SOCIOLOGIA NA ESCOLA DE NÍVEL MÉDIO: UMA ANÁLISE DOS LIVROS DIDÁTICOS A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHOHigh schoolSociologyCategory WorkTextbook.Escuela secundariaSociologíaCategoría de TrabajoLibro didáctico.Ensino MédioSociologiaCategoria TrabalhoLivro Didático.This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works.Este artículo tiene como objetivo realizar un análisis de tres libros referentes a la disciplina de Sociología en el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico (PNLD) de 2018. Así, se pretende identificar los conceptos y autores que se relacionan con la categoría de trabajo. Aún así, se elabora una síntesis sobre la trayectoria histórica de la Sociología como disciplina de la Educación Básica Brasileña. La perspectiva teórico-metodológica utilizada es el Materialismo Histórico-Dialéctico, siendo una investigación bibliográfica y cualitativa. Respecto a las tres obras, existe uniformidad en el planteamiento de los autores clásicos de Sociología, así como en la discusión sobre el patrón taylorista-fordista. En referencia a las discusiones más actuales, la pertinencia del análisis de las nuevas metamorfosis del mundo del trabajo se nota solo en los dos primeros trabajos.No presente artigo objetiva-se realizar uma análise de três obras referentes à disciplina de Sociologia no Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) de 2018. Dessa forma, pretende-se identificar os conceitos e autores que se relacionam à categoria trabalho. Ainda, elabora-se uma síntese acerca da trajetória histórica da Sociologia enquanto disciplina da Educação Básica brasileira. A perspectiva teórico-metodológica utilizada é o Materialismo Histórico-dialético, sendo uma pesquisa bibliográfica e qualitativa. No tocante às três obras, observa-se a uniformidade na abordagem dos autores clássicos da Sociologia, bem como na discussão acerca do padrão taylorista-fordista. Em referência as discussões mais atuais, nota-se a pertinência da análise das novas metamorfoses do mundo do trabalho apenas nas duas primeiras obras.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMaterialismo Histórico-dialéticoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1042910.59306/poiesis.v15e282021277-296Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 277-2962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429/5979Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Matheus FelisbertoMueller, Rafael Rodrigo2023-07-24T16:50:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10429Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:50:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
LA ENSEÑANZA DE SOCIOLOGÍA EN LA ESCUELA MEDIA: ANÁLISIS DE LOS LIBROS DIDÁCTICOS DE LA CATEGORÍA TRABAJO
O ENSINO DE SOCIOLOGIA NA ESCOLA DE NÍVEL MÉDIO: UMA ANÁLISE DOS LIVROS DIDÁTICOS A PARTIR DA CATEGORIA TRABALHO
title SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
spellingShingle SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
Costa, Matheus Felisberto
High school
Sociology
Category Work
Textbook.
Escuela secundaria
Sociología
Categoría de Trabajo
Libro didáctico.
Ensino Médio
Sociologia
Categoria Trabalho
Livro Didático.
title_short SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
title_full SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
title_fullStr SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
title_full_unstemmed SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
title_sort SOCIOLOGY TEACHING IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF TEACHING BOOKS BASED THE LABOR CATEGORY
author Costa, Matheus Felisberto
author_facet Costa, Matheus Felisberto
Mueller, Rafael Rodrigo
author_role author
author2 Mueller, Rafael Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Matheus Felisberto
Mueller, Rafael Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv High school
Sociology
Category Work
Textbook.
Escuela secundaria
Sociología
Categoría de Trabajo
Libro didáctico.
Ensino Médio
Sociologia
Categoria Trabalho
Livro Didático.
topic High school
Sociology
Category Work
Textbook.
Escuela secundaria
Sociología
Categoría de Trabajo
Libro didáctico.
Ensino Médio
Sociologia
Categoria Trabalho
Livro Didático.
description This article aims to carry out an analysis of three books related to the discipline of Sociology in the National Book and Didactic Material Program (PNLD) of 2018. Thus, it is intended to identify the concepts and authors that relate to the work category. Still, a synthesis about the historical trajectory of Sociology as a discipline of Brazilian Basic Education is elaborated. The theoretical-methodological perspective used is Historical-Dialectical Materialism, being a bibliographic and qualitative research. Regarding the three works, there is uniformity in the approach of the classic authors of Sociology, as well as in the discussion about the Taylorist-Fordist pattern. In reference to the most current discussions, we note the pertinence of the analysis of the new metamorphoses of the world of work only in the first two works.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Materialismo Histórico-dialético
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429
10.59306/poiesis.v15e282021277-296
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v15e282021277-296
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10429/5979
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 277-296
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749069950976