LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weller, Wivian
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Holanda, Maria Auxiliadora Gonçalves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2170
Resumo: This article examines life paths of young black women who entered by the quota system at the University of Brasilia, as well as their experiences related to gender discrimination and ethnic-racial prejudice, stereotypes and ways of coping. Starting at narrative interviews conducted with students of Law and Education we observed that the family, school, and university produce and reproduce racism built throughout history. Given this, some young people respond with apathy; however, others are combative. The entry in the university at the same time increased the prospects for the professional future, and also revealed situations of racism existing in the institution. This study provides insights to the discussion on the implementation of quota policies in Brazil, which are becoming increasingly able to repair historic inequalities.
id UNISUL-4_cd591964fd64a435b8e119fba61dec0e
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2170
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIATRAYECTORIAS DE VIDA DE JÓVENES NEGRAS DE LA UNIVERSIDAD DE BRASÍLIA EN EL CONTEXTO DE ACCIONES AFIRMATIVASTRAJETÓRIAS DE VIDA DE JOVENS NEGRAS DA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA NO CONTEXTO DAS AÇÕES AFIRMATIVASGenderRace / EthnicityYouthAffirmative ActionsQuotas.GéneroRaza/EtniaJuventudAcciones AfirmativasCotas.GêneroRaça/EtniaJuventudeAções AfirmativasCotas.This article examines life paths of young black women who entered by the quota system at the University of Brasilia, as well as their experiences related to gender discrimination and ethnic-racial prejudice, stereotypes and ways of coping. Starting at narrative interviews conducted with students of Law and Education we observed that the family, school, and university produce and reproduce racism built throughout history. Given this, some young people respond with apathy; however, others are combative. The entry in the university at the same time increased the prospects for the professional future, and also revealed situations of racism existing in the institution. This study provides insights to the discussion on the implementation of quota policies in Brazil, which are becoming increasingly able to repair historic inequalities.Este artículo analiza trayectorias biográficas de jóvenes negras que accedieron la Universidade de Brasília por el sistema de cotas, así como sus experiencias relacionadas con la discriminación de género y étnico-racial, prejuicio, estereotipos y formas de afrontamiento. A partir de entrevistas narrativas realizadas con estudiantes de los cursos de Derecho y Pedagogía fue posible verificar que la familia, la escuela y la universidad producen y reproducen el racismo construido a por toda su historia. Delante de eso, algunas jóvenes reaccionan con apatía, sin embargo, otras son combativas. El acceso a la universidad, al mismo tiempo en que amplió las perspectivas con relación del futuro profesional, también reveló situaciones de racismo existentes en la institución. Este estudio ofrece subsidios para discusión sobre la implantación de la política de cotas en Brasil, las cuales son vistas se configurando como posibilidad de reparo histórico de desigualdades.O presente artigo analisa trajetórias biográficas de jovens negras que ingressaram pelo sistema de cotas na Universidade de Brasília, bem como suas experiências relacionadas à discriminação de gênero e étnico-racial, preconceito, estereótipos e formas de enfrentamento. A partir de entrevistas narrativas realizadas com estudantes dos cursos de Direito e Pedagogia, foi possível verificar que a família, a escola e a universidade produzem e reproduzem o racismo construído ao longo da história. Diante disso, algumas jovens reagem com apatia, no entanto, outras são combativas. O ingresso na universidade ao mesmo tempo em que ampliou as perspectivas com relação ao futuro profissional, também revelou situações de racismo existentes na instituição. O presente estudo oferece subsídios para a discussão sobre a implantação das políticas de cotas no Brasil, às quais vêm se configurando como possibilidade de reparo histórico das desigualdades.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/217010.19177/prppge.v8e13201457-80Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 57-802179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2170/1624Weller, WivianHolanda, Maria Auxiliadora Gonçalves deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2170Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
TRAYECTORIAS DE VIDA DE JÓVENES NEGRAS DE LA UNIVERSIDAD DE BRASÍLIA EN EL CONTEXTO DE ACCIONES AFIRMATIVAS
TRAJETÓRIAS DE VIDA DE JOVENS NEGRAS DA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA NO CONTEXTO DAS AÇÕES AFIRMATIVAS
title LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
spellingShingle LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
Weller, Wivian
Gender
Race / Ethnicity
Youth
Affirmative Actions
Quotas.
Género
Raza/Etnia
Juventud
Acciones Afirmativas
Cotas.
Gênero
Raça/Etnia
Juventude
Ações Afirmativas
Cotas.
title_short LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
title_full LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
title_fullStr LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
title_full_unstemmed LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
title_sort LIFE PATHS OF BLACK WOMEN WHO ENTERED BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA BY THE QUOTA SYSTEM AT THE UNIVERSITY OF BRASILIA
author Weller, Wivian
author_facet Weller, Wivian
Holanda, Maria Auxiliadora Gonçalves de
author_role author
author2 Holanda, Maria Auxiliadora Gonçalves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weller, Wivian
Holanda, Maria Auxiliadora Gonçalves de
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Race / Ethnicity
Youth
Affirmative Actions
Quotas.
Género
Raza/Etnia
Juventud
Acciones Afirmativas
Cotas.
Gênero
Raça/Etnia
Juventude
Ações Afirmativas
Cotas.
topic Gender
Race / Ethnicity
Youth
Affirmative Actions
Quotas.
Género
Raza/Etnia
Juventud
Acciones Afirmativas
Cotas.
Gênero
Raça/Etnia
Juventude
Ações Afirmativas
Cotas.
description This article examines life paths of young black women who entered by the quota system at the University of Brasilia, as well as their experiences related to gender discrimination and ethnic-racial prejudice, stereotypes and ways of coping. Starting at narrative interviews conducted with students of Law and Education we observed that the family, school, and university produce and reproduce racism built throughout history. Given this, some young people respond with apathy; however, others are combative. The entry in the university at the same time increased the prospects for the professional future, and also revealed situations of racism existing in the institution. This study provides insights to the discussion on the implementation of quota policies in Brazil, which are becoming increasingly able to repair historic inequalities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2170
10.19177/prppge.v8e13201457-80
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2170
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e13201457-80
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2170/1624
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 57-80
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1787894808688197632