STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Lais Paloma
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rangni, Rosemeire de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987
Resumo: High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity.
id UNISUL-4_e7466b11b8caf57049fc79ee2f5465c9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7987
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITYSINOPSIS ESTADÍSTICA DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: EL LUGAR DE LOS ALUMNOS CON ALTA CAPACIDADSINOPSE ESTATÍSTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA: O LUGAR DOS ALUNOS COM ALTA CAPACIDADESpecial Education. High Capacity. Enrollment.Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar.Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar.High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity.Los estudiantes con alta capacidad son considerados estudiantes de educación especial en Brasil. Es importante conocer la distribución geográfica de este público para que las políticas públicas sean adoptadas de manera eficiente, buscando su pleno desarrollo. El objetivo del estudio fue verificar y analizar los datos oficiales sobre las matrículas de estudiantes con alta capacidad, de 2018, en Brasil, disponibles en el censo escolar. Este estudio se caracterizó como una investigación documental de método mixto. Los resultados mostraron baja cantidad de matrículas en todas las regiones y estados brasileños, y se encontraron diferencias entre los lugares con y sin atención específica para estudiantes con alta capacidad. De este resultado se infirió que una de las razones de la baja incidencia de identificación de estudiantes es la carencia de la formación docente, teniendo en vista la baja oferta de disciplinas en cursos de licenciatura y de cursos de especialización orientados hacia el tema de altas capacidades.Alunos com Alta Capacidade são considerados alunos da Educação Especial, no Brasil. É importante conhecer a distribuição geográfica desse público para que políticas públicas sejam adotadas de maneira eficiente, visando ao seu pleno desenvolvimento.  O objetivo do estudo foi verificar e analisar os dados oficiais sobre matrículas de alunos com Alta Capacidade, de 2018, no Brasil, disponíveis no Censo Escolar. Este estudo caracterizou-se como uma pesquisa documental de método misto. Os resultados apontaram um baixo número de matrículas em todas as regiões e estados brasileiros, e foram constatadas diferenças entre locais com e sem atendimento específico para o alunado com Alta Capacidade. Diante desse resultado, inferiu-se que uma das razões para a baixa incidência de identificação de alunos seja a carência na formação docente, dada a baixa oferta de disciplinas em cursos de licenciatura e de cursos de especialização voltados para Alta Capacidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/798710.19177/prppge.v13e242019480-496Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 480-4962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987/4622Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Lais PalomaRangni, Rosemeire de Araújo2019-12-13T20:48:45Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7987Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T20:48:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
SINOPSIS ESTADÍSTICA DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: EL LUGAR DE LOS ALUMNOS CON ALTA CAPACIDAD
SINOPSE ESTATÍSTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA: O LUGAR DOS ALUNOS COM ALTA CAPACIDADE
title STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
spellingShingle STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
de Oliveira, Lais Paloma
Special Education. High Capacity. Enrollment.
Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar.
Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar.
title_short STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
title_full STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
title_fullStr STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
title_full_unstemmed STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
title_sort STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
author de Oliveira, Lais Paloma
author_facet de Oliveira, Lais Paloma
Rangni, Rosemeire de Araújo
author_role author
author2 Rangni, Rosemeire de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Lais Paloma
Rangni, Rosemeire de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education. High Capacity. Enrollment.
Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar.
Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar.
topic Special Education. High Capacity. Enrollment.
Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar.
Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar.
description High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987
10.19177/prppge.v13e242019480-496
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v13e242019480-496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987/4622
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 480-496
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748957753344