Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Favoreto, Aparecida
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Figueiredo, Ireni Marilene Zago, Deitos, Roberto Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469
Resumo: This article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital.
id UNOESC-3_cb2de21c869f2f9fb2bf5b970ac5842e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16469
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesturePolíticas educacionales para la Enseñanza Medio: la inclusión educacional/exclusión social como intención y gestoPolíticas educacionais para o Ensino Médio: a inclusão educacional/exclusão social como intenção e gestoPolíticas educacionaisReforma do EstadoDemocracia e inclusão/exclusão social.Políticas educativasReforma del EstadoDemocracia e inclusión/exclusión socialEducational policiesReform of the StateDemocracy and inclusion/social exclusionThis article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital.En este artículo se presenta una reflexión sobre los significados políticos de los proyectos y programas de reformas educativas para la Enseñanza Media, posteriores al final de la Dictadura Militar (1985-2017), teniendo como problemática el discurso de que una educación de calidad podría favorecer la democracia. El análisis de los datos tuvo como base los documentos y datos expedidos por el Gobierno Federal, así como los intérpretes de la historia sociopolítica, principalmente en lo que se refiere a las reformas de la Educación, del Estado brasileño y el movimiento del capitalismo nacional e internacional, evidenciando una laguna entre el propuesto por los documentos y los resultados implementados. Se destaca, entonces, que las reformas educativas se adecuaron a los cambios tecnológicos ya la crisis del capital, con relación al proceso de inclusión/exclusión social. Neste artigo apresenta-se uma reflexão sobre os significados políticos dos projetos e programas de reformas educacionais para o Ensino Médio posteriores ao fim da Ditadura Militar (1985-2017), tendo como problemática o discurso de que uma educação de qualidade poderia favorecer a democracia. A análise dos dados do estudo teve como base os documentos e dados expedidos pelo Governo Federal, bem como os intérpretes da história sócio-política, principalmente no que se refere às reformas da Educação, do Estado brasileiro e ao movimento do capitalismo nacional e internacional, evidenciando uma lacuna entre o proposto pelos documentos e os resultados implementados. Destaca-se que as reformas educacionais se adequaram às mudanças tecnológicas e à crise do capital, com relação ao processo de inclusão/exclusão social.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1646910.18593/r.v44i1.16469Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/13560Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFavoreto, AparecidaFigueiredo, Ireni Marilene ZagoDeitos, Roberto Antonio2022-08-16T14:30:05Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16469Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:30:05Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
Políticas educacionales para la Enseñanza Medio: la inclusión educacional/exclusión social como intención y gesto
Políticas educacionais para o Ensino Médio: a inclusão educacional/exclusão social como intenção e gesto
title Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
spellingShingle Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
Favoreto, Aparecida
Políticas educacionais
Reforma do Estado
Democracia e inclusão/exclusão social.
Políticas educativas
Reforma del Estado
Democracia e inclusión/exclusión social
Educational policies
Reform of the State
Democracy and inclusion/social exclusion
title_short Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
title_full Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
title_fullStr Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
title_full_unstemmed Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
title_sort Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
author Favoreto, Aparecida
author_facet Favoreto, Aparecida
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Deitos, Roberto Antonio
author_role author
author2 Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Deitos, Roberto Antonio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Favoreto, Aparecida
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Deitos, Roberto Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas educacionais
Reforma do Estado
Democracia e inclusão/exclusão social.
Políticas educativas
Reforma del Estado
Democracia e inclusión/exclusión social
Educational policies
Reform of the State
Democracy and inclusion/social exclusion
topic Políticas educacionais
Reforma do Estado
Democracia e inclusão/exclusão social.
Políticas educativas
Reforma del Estado
Democracia e inclusión/exclusión social
Educational policies
Reform of the State
Democracy and inclusion/social exclusion
description This article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469
10.18593/r.v44i1.16469
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i1.16469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/13560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-24
Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-24
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1787715256128110592