Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469 |
Resumo: | This article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital. |
id |
UNOESC-3_cb2de21c869f2f9fb2bf5b970ac5842e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16469 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesturePolíticas educacionales para la Enseñanza Medio: la inclusión educacional/exclusión social como intención y gestoPolíticas educacionais para o Ensino Médio: a inclusão educacional/exclusão social como intenção e gestoPolíticas educacionaisReforma do EstadoDemocracia e inclusão/exclusão social.Políticas educativasReforma del EstadoDemocracia e inclusión/exclusión socialEducational policiesReform of the StateDemocracy and inclusion/social exclusionThis article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital.En este artículo se presenta una reflexión sobre los significados políticos de los proyectos y programas de reformas educativas para la Enseñanza Media, posteriores al final de la Dictadura Militar (1985-2017), teniendo como problemática el discurso de que una educación de calidad podría favorecer la democracia. El análisis de los datos tuvo como base los documentos y datos expedidos por el Gobierno Federal, así como los intérpretes de la historia sociopolítica, principalmente en lo que se refiere a las reformas de la Educación, del Estado brasileño y el movimiento del capitalismo nacional e internacional, evidenciando una laguna entre el propuesto por los documentos y los resultados implementados. Se destaca, entonces, que las reformas educativas se adecuaron a los cambios tecnológicos ya la crisis del capital, con relación al proceso de inclusión/exclusión social. Neste artigo apresenta-se uma reflexão sobre os significados políticos dos projetos e programas de reformas educacionais para o Ensino Médio posteriores ao fim da Ditadura Militar (1985-2017), tendo como problemática o discurso de que uma educação de qualidade poderia favorecer a democracia. A análise dos dados do estudo teve como base os documentos e dados expedidos pelo Governo Federal, bem como os intérpretes da história sócio-política, principalmente no que se refere às reformas da Educação, do Estado brasileiro e ao movimento do capitalismo nacional e internacional, evidenciando uma lacuna entre o proposto pelos documentos e os resultados implementados. Destaca-se que as reformas educacionais se adequaram às mudanças tecnológicas e à crise do capital, com relação ao processo de inclusão/exclusão social.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1646910.18593/r.v44i1.16469Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v44i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/13560Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFavoreto, AparecidaFigueiredo, Ireni Marilene ZagoDeitos, Roberto Antonio2022-08-16T14:30:05Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16469Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:30:05Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture Políticas educacionales para la Enseñanza Medio: la inclusión educacional/exclusión social como intención y gesto Políticas educacionais para o Ensino Médio: a inclusão educacional/exclusão social como intenção e gesto |
title |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
spellingShingle |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture Favoreto, Aparecida Políticas educacionais Reforma do Estado Democracia e inclusão/exclusão social. Políticas educativas Reforma del Estado Democracia e inclusión/exclusión social Educational policies Reform of the State Democracy and inclusion/social exclusion |
title_short |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
title_full |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
title_fullStr |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
title_full_unstemmed |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
title_sort |
Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture |
author |
Favoreto, Aparecida |
author_facet |
Favoreto, Aparecida Figueiredo, Ireni Marilene Zago Deitos, Roberto Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Ireni Marilene Zago Deitos, Roberto Antonio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Favoreto, Aparecida Figueiredo, Ireni Marilene Zago Deitos, Roberto Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas educacionais Reforma do Estado Democracia e inclusão/exclusão social. Políticas educativas Reforma del Estado Democracia e inclusión/exclusión social Educational policies Reform of the State Democracy and inclusion/social exclusion |
topic |
Políticas educacionais Reforma do Estado Democracia e inclusão/exclusão social. Políticas educativas Reforma del Estado Democracia e inclusión/exclusión social Educational policies Reform of the State Democracy and inclusion/social exclusion |
description |
This article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469 10.18593/r.v44i1.16469 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i1.16469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469/13560 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 No. 1 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; v. 44 n. 1 (2019): Roteiro; 1-24 Roteiro; Vol. 44 N.º 1 (2019): Roteiro; 1-24 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1787715256128110592 |