Knowledge-doings that cross the rural education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conte, Isaura Isabel
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ribeiro, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695
Resumo: In this text it was discussed the knowledge-doings, or knowledge, of a rural education school and some dilemmas of the current context in the development of the educational process. The ideas are from participant research, including theoretical and empirical interventions. We are relying on interviews recorded and conversations directed to teachers, technical staff and students, and documentary analysis of the school PPP. We emphasize that the training of professionals working in the institution deserves to be considered in the context of schools in the countryside, including with regard to access and quality of such training. There is personal effort on the part of professionals regarding the practice, however, there are issues beyond its scope, including with respect to the output of the rural youth by lack of social policies such as access to land.
id UNOESC-3_ff1693c7ef9658db039e4d7883552499
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/10695
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Knowledge-doings that cross the rural educationSaberes-conocimientos que cruzan la educación ruralSaberes-fazeres que atravessam a educação do campoEducação do campoEscolaSaberes-fazeresEducación ruralEscuelaSaberes-conocimientosRural educationSchoolKnowledge-doingsIn this text it was discussed the knowledge-doings, or knowledge, of a rural education school and some dilemmas of the current context in the development of the educational process. The ideas are from participant research, including theoretical and empirical interventions. We are relying on interviews recorded and conversations directed to teachers, technical staff and students, and documentary analysis of the school PPP. We emphasize that the training of professionals working in the institution deserves to be considered in the context of schools in the countryside, including with regard to access and quality of such training. There is personal effort on the part of professionals regarding the practice, however, there are issues beyond its scope, including with respect to the output of the rural youth by lack of social policies such as access to land.Nos acercamos de los saberes-conocimientos de una escuela de educación rural, en su contexto ctual y sus desafíos de desarrollo en el proceso pedagógico. Las reflexiones surgen de la investigación participante, incluyendo estudios teóricos e intervenciones empíricos. Hacemos uso de entrevistas y conversaciones grabadas dirigidas a los profesores, estudiantes y profesionales técnicos, así como análisis documental de PPP escuela. Hacemos hincapié que la formación de los profesionales trabajadores de la institución merece ser considerada en el contexto de las escuelas en el campo, incluso en relación con el acceso y la calidad de dicha formación. Hay un esfuerzo personal por parte de los profesionales con respecto a la práctica, sin embargo, hay cuestiones más allá de su alcance, incluso con respecto a la salida del jóvenes del campo por falta de las políticas sociales, más bien, por aceso a la tierra.Neste texto abordam-se os saberes-fazeres, ou conhecimentos, de uma escola de educação do campo e alguns dilemas do contexto atual no desenvolvimento do processo pedagógico. As reflexões são oriundas de pesquisa participante, compreendendo estudos teóricos e intervenções empíricas. Utilizamo-nos de entrevistas gravadas e conversas direcionadas a docentes, funcionários técnicos e discentes, além de análise documental do PPP da escola. Enfatizamos que a formação dos profissionais atuantes na instituição merece ser pensada no contexto das escolas do campo, inclusive no que diz respeito ao acesso e à qualidade dessa formação. Há esforço pessoal por parte dos profissionais em relação às práticas, entretanto há questões que fogem ao seu alcance, inclusive no que se refere à saída dos jovens do campo por falta de políticas sociais como acesso à terra.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1069510.18593/r.v42i1.10695Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-2222177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695/13717Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessConte, Isaura IsabelRibeiro, Marlene2019-11-19T17:33:52Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/10695Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:33:52Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge-doings that cross the rural education
Saberes-conocimientos que cruzan la educación rural
Saberes-fazeres que atravessam a educação do campo
title Knowledge-doings that cross the rural education
spellingShingle Knowledge-doings that cross the rural education
Conte, Isaura Isabel
Educação do campo
Escola
Saberes-fazeres
Educación rural
Escuela
Saberes-conocimientos
Rural education
School
Knowledge-doings
title_short Knowledge-doings that cross the rural education
title_full Knowledge-doings that cross the rural education
title_fullStr Knowledge-doings that cross the rural education
title_full_unstemmed Knowledge-doings that cross the rural education
title_sort Knowledge-doings that cross the rural education
author Conte, Isaura Isabel
author_facet Conte, Isaura Isabel
Ribeiro, Marlene
author_role author
author2 Ribeiro, Marlene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conte, Isaura Isabel
Ribeiro, Marlene
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo
Escola
Saberes-fazeres
Educación rural
Escuela
Saberes-conocimientos
Rural education
School
Knowledge-doings
topic Educação do campo
Escola
Saberes-fazeres
Educación rural
Escuela
Saberes-conocimientos
Rural education
School
Knowledge-doings
description In this text it was discussed the knowledge-doings, or knowledge, of a rural education school and some dilemmas of the current context in the development of the educational process. The ideas are from participant research, including theoretical and empirical interventions. We are relying on interviews recorded and conversations directed to teachers, technical staff and students, and documentary analysis of the school PPP. We emphasize that the training of professionals working in the institution deserves to be considered in the context of schools in the countryside, including with regard to access and quality of such training. There is personal effort on the part of professionals regarding the practice, however, there are issues beyond its scope, including with respect to the output of the rural youth by lack of social policies such as access to land.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695
10.18593/r.v42i1.10695
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.10695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10695/13717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 201-222
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530101452800