Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maffei, Willer Soares [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p229
http://hdl.handle.net/11449/135439
Resumo: This study aims to investigate the main issues presented in the literature relating to teacher training during the period 2005/2014. Particular attention is paid to articles that address the Supervised Training and Practice as a Curriculum Component. For the analysis of the articles from the literature, the technique of Content Analysis was used. The results showed that the potential which is attributed to these curricular components depends on the ability to put the trainee teacher in touch with the experience of being a teacher, whilst enabling the approach of the training content to be consistent with professional practice. The technical and fragmented curriculum for training and the extensive content in the disciplines, limited by outmoded practices, is presented as a barrier against this occurring. This shows a discrepancy in the proposed training between the pedagogical design of the course and, what is actually designed as concrete action in its development.
id UNSP_04079d7105a64930cadc13e24c7043b5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135439
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação FísicaPractice as curriculum component and supervised apprenticeship in the education of physical education teachersPráctica como componente curricular y práctica supervisada en la formación de profesores de educación físicaSupervised teaching practicePractice as a curriculum componentPhysical EducationPasantía CurricularPráctica como Componente CurricularEducación FísicaEstágio curricularPrática como componente curricularEducação FísicaThis study aims to investigate the main issues presented in the literature relating to teacher training during the period 2005/2014. Particular attention is paid to articles that address the Supervised Training and Practice as a Curriculum Component. For the analysis of the articles from the literature, the technique of Content Analysis was used. The results showed that the potential which is attributed to these curricular components depends on the ability to put the trainee teacher in touch with the experience of being a teacher, whilst enabling the approach of the training content to be consistent with professional practice. The technical and fragmented curriculum for training and the extensive content in the disciplines, limited by outmoded practices, is presented as a barrier against this occurring. This shows a discrepancy in the proposed training between the pedagogical design of the course and, what is actually designed as concrete action in its development.Tiene como objetivo investigar las principales temáticas presentadas en las investigaciones referentes a la formación de profesores en el período de 2005/2014, especialmente las producciones que abordan la Práctica Curricular con Supervisión y la Práctica como Componente Curricular. Para análisis de las producciones utilizamos la técnica del Análisis de Contenido. Los resultados mostraron que las potencialidades atribuidas a los componentes curriculares se relacionan a la capacidad de colocar el futuro profesor en contacto con la experiencia de ser profesor, posibilitando la aproximación de los contenidos de formación a la actuación profesional. La traba para que eso ocurra aún es el propio currículo tecnicista y fragmentado de la formación y los contenidos vehiculados en las disciplinas que, muchas veces, se limitan la presentación de prácticas ya superados. Esos nos muestra una divergencia entre lo que se propone para la formación en los Proyectos Pedagógicos de los cursos y lo que efectivamente se configura como acción concreta en su desarrollo.O presente estudo Tem como objetivo investigar as principais temáticas apresentadas nas pesquisas referentes à formação de professores no período de 2005/2014, especialmente as produções que abordam o Estágio Curricular Supervisionado e a Prática como Componente Curricular. Para análise das produções utilizamos a técnica da Análise de Conteúdo. Os resultados mostraram que as potencialidades atribuídas aos componentes curriculares relacionam-se à capacidade de colocar o futuro professor em contato com a experiência de ser professor, possibilitando a aproximação dos conteúdos de formação à atuação profissional. O entrave para que isso ocorra ainda é o próprio currículo tecnicista e fragmentado da formação e os conteúdos veiculados nas disciplinas que, muitas vezes, se limitam a apresentação de práticas já superadas. Isso nos mostra uma divergência entre o que se propõe para a formação nos Projetos Pedagógicos dos cursos e o que efetivamente se configura como ação concreta no seu desenvolvimento.Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Departamento de Educação Física, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP) - Departamento de Educação Física, Bauru, SP, Brasil.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Maffei, Willer Soares [UNESP]2016-03-02T13:02:46Z2016-03-02T13:02:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-244application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p229Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 229-244, 2014.2175-8042http://hdl.handle.net/11449/13543910.5007/2175-8042.2014v26n43p229ISSN2175-8042-2014-26-43-229-244.pdf1607326678295888Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMotrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135439Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T18:53:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
Practice as curriculum component and supervised apprenticeship in the education of physical education teachers
Práctica como componente curricular y práctica supervisada en la formación de profesores de educación física
title Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
spellingShingle Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
Maffei, Willer Soares [UNESP]
Supervised teaching practice
Practice as a curriculum component
Physical Education
Pasantía Curricular
Práctica como Componente Curricular
Educación Física
Estágio curricular
Prática como componente curricular
Educação Física
title_short Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
title_full Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
title_fullStr Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
title_full_unstemmed Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
title_sort Prática como componente Curricular e estágio supervisionado na formação de professores de Educação Física
author Maffei, Willer Soares [UNESP]
author_facet Maffei, Willer Soares [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maffei, Willer Soares [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Supervised teaching practice
Practice as a curriculum component
Physical Education
Pasantía Curricular
Práctica como Componente Curricular
Educación Física
Estágio curricular
Prática como componente curricular
Educação Física
topic Supervised teaching practice
Practice as a curriculum component
Physical Education
Pasantía Curricular
Práctica como Componente Curricular
Educación Física
Estágio curricular
Prática como componente curricular
Educação Física
description This study aims to investigate the main issues presented in the literature relating to teacher training during the period 2005/2014. Particular attention is paid to articles that address the Supervised Training and Practice as a Curriculum Component. For the analysis of the articles from the literature, the technique of Content Analysis was used. The results showed that the potential which is attributed to these curricular components depends on the ability to put the trainee teacher in touch with the experience of being a teacher, whilst enabling the approach of the training content to be consistent with professional practice. The technical and fragmented curriculum for training and the extensive content in the disciplines, limited by outmoded practices, is presented as a barrier against this occurring. This shows a discrepancy in the proposed training between the pedagogical design of the course and, what is actually designed as concrete action in its development.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:46Z
2016-03-02T13:02:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p229
Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 229-244, 2014.
2175-8042
http://hdl.handle.net/11449/135439
10.5007/2175-8042.2014v26n43p229
ISSN2175-8042-2014-26-43-229-244.pdf
1607326678295888
url http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p229
http://hdl.handle.net/11449/135439
identifier_str_mv Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 229-244, 2014.
2175-8042
10.5007/2175-8042.2014v26n43p229
ISSN2175-8042-2014-26-43-229-244.pdf
1607326678295888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Motrivivência
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 229-244
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964752218161152