Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana

Bibliographic Details
Main Author: Costa, Eduardo Moura Da [UNESP]
Publication Date: 2018
Other Authors: Tuleski, Silvana Calvo
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981
http://hdl.handle.net/11449/211573
Summary: The use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist.
id UNSP_17044d7065c436f13fd5bf49de13f11a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211573
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskianaCriticism to the method of social constructionist research from Vygotsky’s psychologyCrítica al método de investigación construcionista social a partir de la psicología vigotskianaResearch methodssocial constructionismVygotskyMétodos de pesquisaconstrucionismo socialVygotskyThe use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist.La utilización del pensamiento de Vygotsky para contraponer el modelo experimental positivista fue uno de los destinos de su teoría en el occidente. Una de las apropiaciones de Vygotsky se hiso por el construccionismo social. Tal movimiento teórico ha sido utilizado como método de investigación en varias áreas del saber, inclusive en el contexto educacional. En ese sentido, realizamos un análisis comparativo entre los conceptos de Vygotsky que son utilizados por ese movimiento y sus implicaciones para la teoría del conocimiento. Constatamos que algunos conceptos de Vygotsky son tomados sin llevarse en cuenta la totalidad de su obra, principalmente su concepción de lenguaje. Argumentaremos que autores como Gergen y Shotter generalizaron las explicaciones de Vygotsky sobre el desarrollo infantil para todas las etapas del desarrollo cultural. Por fin, analizaremos la comprensión construccionista de imaginación. Demostraremos que separar la imaginación de la explicación de Vygotsky sobre la relación entre lenguaje y pensamiento llevó el construccionismo a una interpretación post-moderna de ese psicólogo soviético.A utilização do pensamento vigotskiano para contrapor o modelo experimental positivista foi um dos destinos de sua teoria no ocidente. Uma das apropriações de Vigotski foi feita pelo construcionismo social. Tal movimento teórico tem sido utilizado como método de pesquisa em várias áreas do saber, inclusive no contexto educacional. Nesse sentido, realizamos uma análise comparativa entre os conceitos de Vigotski que são utilizados por esse movimento e suas implicações para a teoria do conhecimento. Constatamos que alguns conceitos de Vigotski são tomados sem se levar em conta a totalidade de sua obra, principalmente sua concepção de linguagem. Argumentaremos que autores como Gergen e Shotter generalizaram as explicações de Vigotski sobre o desenvolvimento infantil para todos os estágios do desenvolvimento cultural. Por fim, analisaremos a compreensão construcionista de imaginação. Demonstraremos que separar a imaginação da explicação de Vigotski sobre a relação entre linguagem e pensamento levou o construcionismo a uma interpretação pós-moderna desse psicólogo soviético.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual de Maringá, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de MaringáCosta, Eduardo Moura Da [UNESP]Tuleski, Silvana Calvo2021-07-14T10:26:26Z2021-07-14T10:26:26Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article195-203application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018.2175-3539http://hdl.handle.net/11449/21157310.1590/2175-35392018014981S1413-85572018000100195S1413-85572018000100195.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:10:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211573Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-04T06:10:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
Criticism to the method of social constructionist research from Vygotsky’s psychology
Crítica al método de investigación construcionista social a partir de la psicología vigotskiana
title Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
spellingShingle Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
Costa, Eduardo Moura Da [UNESP]
Research methods
social constructionism
Vygotsky
Métodos de pesquisa
construcionismo social
Vygotsky
title_short Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
title_full Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
title_fullStr Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
title_full_unstemmed Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
title_sort Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
author Costa, Eduardo Moura Da [UNESP]
author_facet Costa, Eduardo Moura Da [UNESP]
Tuleski, Silvana Calvo
author_role author
author2 Tuleski, Silvana Calvo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Maringá
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Eduardo Moura Da [UNESP]
Tuleski, Silvana Calvo
dc.subject.por.fl_str_mv Research methods
social constructionism
Vygotsky
Métodos de pesquisa
construcionismo social
Vygotsky
topic Research methods
social constructionism
Vygotsky
Métodos de pesquisa
construcionismo social
Vygotsky
description The use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-07-14T10:26:26Z
2021-07-14T10:26:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018.
2175-3539
http://hdl.handle.net/11449/211573
10.1590/2175-35392018014981
S1413-85572018000100195
S1413-85572018000100195.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981
http://hdl.handle.net/11449/211573
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018.
2175-3539
10.1590/2175-35392018014981
S1413-85572018000100195
S1413-85572018000100195.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 195-203
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789607585120256