Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2018 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da UNESP |
Download full: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981 http://hdl.handle.net/11449/211573 |
Summary: | The use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist. |
id |
UNSP_17044d7065c436f13fd5bf49de13f11a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211573 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskianaCriticism to the method of social constructionist research from Vygotsky’s psychologyCrítica al método de investigación construcionista social a partir de la psicología vigotskianaResearch methodssocial constructionismVygotskyMétodos de pesquisaconstrucionismo socialVygotskyThe use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist.La utilización del pensamiento de Vygotsky para contraponer el modelo experimental positivista fue uno de los destinos de su teoría en el occidente. Una de las apropiaciones de Vygotsky se hiso por el construccionismo social. Tal movimiento teórico ha sido utilizado como método de investigación en varias áreas del saber, inclusive en el contexto educacional. En ese sentido, realizamos un análisis comparativo entre los conceptos de Vygotsky que son utilizados por ese movimiento y sus implicaciones para la teoría del conocimiento. Constatamos que algunos conceptos de Vygotsky son tomados sin llevarse en cuenta la totalidad de su obra, principalmente su concepción de lenguaje. Argumentaremos que autores como Gergen y Shotter generalizaron las explicaciones de Vygotsky sobre el desarrollo infantil para todas las etapas del desarrollo cultural. Por fin, analizaremos la comprensión construccionista de imaginación. Demostraremos que separar la imaginación de la explicación de Vygotsky sobre la relación entre lenguaje y pensamiento llevó el construccionismo a una interpretación post-moderna de ese psicólogo soviético.A utilização do pensamento vigotskiano para contrapor o modelo experimental positivista foi um dos destinos de sua teoria no ocidente. Uma das apropriações de Vigotski foi feita pelo construcionismo social. Tal movimento teórico tem sido utilizado como método de pesquisa em várias áreas do saber, inclusive no contexto educacional. Nesse sentido, realizamos uma análise comparativa entre os conceitos de Vigotski que são utilizados por esse movimento e suas implicações para a teoria do conhecimento. Constatamos que alguns conceitos de Vigotski são tomados sem se levar em conta a totalidade de sua obra, principalmente sua concepção de linguagem. Argumentaremos que autores como Gergen e Shotter generalizaram as explicações de Vigotski sobre o desenvolvimento infantil para todos os estágios do desenvolvimento cultural. Por fim, analisaremos a compreensão construcionista de imaginação. Demonstraremos que separar a imaginação da explicação de Vigotski sobre a relação entre linguagem e pensamento levou o construcionismo a uma interpretação pós-moderna desse psicólogo soviético.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual de Maringá, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de MaringáCosta, Eduardo Moura Da [UNESP]Tuleski, Silvana Calvo2021-07-14T10:26:26Z2021-07-14T10:26:26Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article195-203application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018.2175-3539http://hdl.handle.net/11449/21157310.1590/2175-35392018014981S1413-85572018000100195S1413-85572018000100195.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:10:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211573Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-04T06:10:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana Criticism to the method of social constructionist research from Vygotsky’s psychology Crítica al método de investigación construcionista social a partir de la psicología vigotskiana |
title |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
spellingShingle |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana Costa, Eduardo Moura Da [UNESP] Research methods social constructionism Vygotsky Métodos de pesquisa construcionismo social Vygotsky |
title_short |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
title_full |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
title_fullStr |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
title_full_unstemmed |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
title_sort |
Crítica ao método de pesquisa construcionista social a partir da psicologia vigotskiana |
author |
Costa, Eduardo Moura Da [UNESP] |
author_facet |
Costa, Eduardo Moura Da [UNESP] Tuleski, Silvana Calvo |
author_role |
author |
author2 |
Tuleski, Silvana Calvo |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Maringá |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Eduardo Moura Da [UNESP] Tuleski, Silvana Calvo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research methods social constructionism Vygotsky Métodos de pesquisa construcionismo social Vygotsky |
topic |
Research methods social constructionism Vygotsky Métodos de pesquisa construcionismo social Vygotsky |
description |
The use of Vygotsky's thought to counter the positivist experimental model was one of the fates of his theory in the West. One of Vygotsky's appropriations has made by social constructionism. This theoretical movement has been used as a research method in several areas of knowledge, including in the educational context. In this sense, we perform a comparative analysis of the concepts of Vygotsky that are used by this movement and its implications for the theory of knowledge. We find that some concepts of Vygotsky are taken without taking into account the totality of his work, especially his conception of language. We will argue that authors like Gergen and Shotter generalized Vigotski's explanations on child development for all stages of cultural development. Finally, we will analyze the constructivist understanding of imagination. We will show that separating the imagination from Vygotsky's account of the relationship between language and thought has led constructionism to a postmodern interpretation of this Soviet psychologist. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:26:26Z 2021-07-14T10:26:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018. 2175-3539 http://hdl.handle.net/11449/211573 10.1590/2175-35392018014981 S1413-85572018000100195 S1413-85572018000100195.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018014981 http://hdl.handle.net/11449/211573 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 1, p. 195-203, 2018. 2175-3539 10.1590/2175-35392018014981 S1413-85572018000100195 S1413-85572018000100195.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
195-203 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797789607585120256 |