A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Proença, Marcelo Carlos de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9n1p119
http://hdl.handle.net/11449/135429
Resumo: The aim was to investigate the difficulties and limits of four future mathematics teachers to conduct classes in regencies approach of problem solving. Based on participation in a course this approach, undergraduates elaborated three didactic sequences, which were taught by the activity of conducting classroom discipline Supervised Curricular Training. After this work, participated in an individual interview to report what had developed in classroom. The results showed difficulties in the following aspects: in the elaboration of didactic sequences; in providing an environment for discussion of resolution strategies students. Furthermore, the data analysis showed limits related: the lack of space at the school teacher to allow implementation of lessons developed; lack of basic mathematical knowledge of the students.
id UNSP_17b5b46fb0a9e7c3c157f963322e443f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135429
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemáticaProblem solving in the context of curricular supervised training: difficulties and limits of undergraduates in mathematicsDegree in mathematicsProblem solvingInitial teacher educationSupervised curricular trainingTeaching of mathematicsLicenciatura em matemáticaEnsino de matemáticaResolução de problemasFormação inicialEstágio curricular supervisionadoThe aim was to investigate the difficulties and limits of four future mathematics teachers to conduct classes in regencies approach of problem solving. Based on participation in a course this approach, undergraduates elaborated three didactic sequences, which were taught by the activity of conducting classroom discipline Supervised Curricular Training. After this work, participated in an individual interview to report what had developed in classroom. The results showed difficulties in the following aspects: in the elaboration of didactic sequences; in providing an environment for discussion of resolution strategies students. Furthermore, the data analysis showed limits related: the lack of space at the school teacher to allow implementation of lessons developed; lack of basic mathematical knowledge of the students.O objetivo foi o de investigar as dificuldades e os limites de quatro futuros professores de Matemática para realizar regências de aulas na abordagem da resolução de problemas. Com base na participação em um curso nessa abordagem, os licenciandos elaboraram três sequências didáticas, as quais foram ministradas por meio da atividade de regência de aula da disciplina de Estágio Curricular Supervisionado. Após esse trabalho, participaram de uma entrevista individual para relatar o que tinham desenvolvido nas aulas. Os resultados mostraram dificuldades nos seguintes aspectos: na elaboração das sequências didáticas; em propiciar um ambiente de discussão das estratégias de resolução dos alunos. Além disso, a análise dos dados mostrou limites relacionados: à falta de espaço pelo professor da escola para permitir a realização das aulas elaboradas; à falta de conhecimentos matemáticos básicos dos alunos da escola.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Proença, Marcelo Carlos dePirola, Nelson Antonio [UNESP]2016-03-02T13:02:42Z2016-03-02T13:02:42Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article119-131application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9n1p119Revemat : Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 9, n. 1, p. 119, 2014.1981-1322http://hdl.handle.net/11449/13542910.5007/1981-1322.2014v9n1p119ISSN1981-1322-2014-09-01-119-138.pdf9350885456287046Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevemat : Revista Eletrônica de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135429Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
Problem solving in the context of curricular supervised training: difficulties and limits of undergraduates in mathematics
title A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
spellingShingle A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
Proença, Marcelo Carlos de
Degree in mathematics
Problem solving
Initial teacher education
Supervised curricular training
Teaching of mathematics
Licenciatura em matemática
Ensino de matemática
Resolução de problemas
Formação inicial
Estágio curricular supervisionado
title_short A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
title_full A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
title_fullStr A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
title_full_unstemmed A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
title_sort A resolução de problemas no contexto do estágio curricular supervisionado: dificuldades e limites de licenciandos em matemática
author Proença, Marcelo Carlos de
author_facet Proença, Marcelo Carlos de
Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
author_role author
author2 Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Proença, Marcelo Carlos de
Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Degree in mathematics
Problem solving
Initial teacher education
Supervised curricular training
Teaching of mathematics
Licenciatura em matemática
Ensino de matemática
Resolução de problemas
Formação inicial
Estágio curricular supervisionado
topic Degree in mathematics
Problem solving
Initial teacher education
Supervised curricular training
Teaching of mathematics
Licenciatura em matemática
Ensino de matemática
Resolução de problemas
Formação inicial
Estágio curricular supervisionado
description The aim was to investigate the difficulties and limits of four future mathematics teachers to conduct classes in regencies approach of problem solving. Based on participation in a course this approach, undergraduates elaborated three didactic sequences, which were taught by the activity of conducting classroom discipline Supervised Curricular Training. After this work, participated in an individual interview to report what had developed in classroom. The results showed difficulties in the following aspects: in the elaboration of didactic sequences; in providing an environment for discussion of resolution strategies students. Furthermore, the data analysis showed limits related: the lack of space at the school teacher to allow implementation of lessons developed; lack of basic mathematical knowledge of the students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:42Z
2016-03-02T13:02:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9n1p119
Revemat : Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 9, n. 1, p. 119, 2014.
1981-1322
http://hdl.handle.net/11449/135429
10.5007/1981-1322.2014v9n1p119
ISSN1981-1322-2014-09-01-119-138.pdf
9350885456287046
url http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9n1p119
http://hdl.handle.net/11449/135429
identifier_str_mv Revemat : Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 9, n. 1, p. 119, 2014.
1981-1322
10.5007/1981-1322.2014v9n1p119
ISSN1981-1322-2014-09-01-119-138.pdf
9350885456287046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revemat : Revista Eletrônica de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 119-131
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789555887177728