A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Newton
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0035
http://hdl.handle.net/11449/183749
Resumo: Abstract Analyzing the didactic method of historical-critical pedagogy, the Brazilian educator Dermeval Saviani, defines catharsis as the culmination of the educative process. This paper explores the importance of catharsis to Didactics in that pedagogical perspective, taking the studies of György Lukács (1885-1971) and Antônio Gramsci (1891-1937) in that category as theoretical references. Catharsis is understood here as a qualitative leap in the process of expansion and enrichment of relations between individual subjectivity and social-cultural objectivity. It is, at the same time, an intellectual, emotional, educational, political and ethical transformation, that changes the worldview of the individuals and their relations with their own life, society and humankind.
id UNSP_251a658c3a1f673a0c823e963ba71c24
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183749
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A catarse na didática da pedagogia histórico-críticaCatharsis as a category in didactics from the perspective of historicalcritical pedagogyCatarsis como una categoría didáctica en la perspectiva de la pedagogía histórico-críticacatharsisdidacticshistorical-critical pedagogyGyörgy LukácsAntonio Gramscicatarsepedagogia histórico-críticadidáticaGyörgy LukácsAntonio GramsciAbstract Analyzing the didactic method of historical-critical pedagogy, the Brazilian educator Dermeval Saviani, defines catharsis as the culmination of the educative process. This paper explores the importance of catharsis to Didactics in that pedagogical perspective, taking the studies of György Lukács (1885-1971) and Antônio Gramsci (1891-1937) in that category as theoretical references. Catharsis is understood here as a qualitative leap in the process of expansion and enrichment of relations between individual subjectivity and social-cultural objectivity. It is, at the same time, an intellectual, emotional, educational, political and ethical transformation, that changes the worldview of the individuals and their relations with their own life, society and humankind.Resumen Analizando el método didáctico de la pedagogía histórico-crítica, el educador brasileño Dermeval Saviani define la catarsis como la culminación del proceso educativo. Este artículo explora la importancia de la catarsis para la Didáctica en esa perspectiva pedagógica tomando como referencias teóricas los estudios de György Lukács (1885-1971) y Antônio Gramsci (1891-1937) sobre esta categoría. La catarsis se entiende aquí como un salto cualitativo en el proceso de ampliación y enriquecimiento de las relaciones entre la subjetividad individual y la objetividad sociocultural. Es, al mismo tiempo, una transformación intelectual, emocional, educativa, política y ética, que cambia la visión del mundo de los individuos y sus relaciones con su propia vida, la sociedad y la humanidad.Resumo Segundo Dermeval Saviani, no método didático da pedagogia histórico-crítica, a catarse é o momento culminante. Este artigo explora a importância dessa categoria para a didática nessa perspectiva pedagógica, tomando como referências os estudos de György Lukács (1885-1971) e Antônio Gramsci (1891-1937) sobre o processo catártico. É defendida a interpretação de que a catarse seria um salto qualitativo no processo de ampliação e enriquecimento das relações entre a subjetividade individual e a objetividade sociocultural. Trata-se de uma transformação, ao mesmo tempo, intelectual, emocional, educacional, política e ética, que modifica a visão de mundo do indivíduo e suas relações com sua própria vida, com a sociedade e com o gênero humano.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton2019-10-03T17:31:28Z2019-10-03T17:31:28Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0035Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/18374910.1590/1980-6248-2017-0035S0103-73072019000100201S0103-73072019000100201.pdf2161593951236436SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-28T06:15:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-28T06:15:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
Catharsis as a category in didactics from the perspective of historicalcritical pedagogy
Catarsis como una categoría didáctica en la perspectiva de la pedagogía histórico-crítica
title A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
spellingShingle A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
Duarte, Newton
catharsis
didactics
historical-critical pedagogy
György Lukács
Antonio Gramsci
catarse
pedagogia histórico-crítica
didática
György Lukács
Antonio Gramsci
title_short A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
title_full A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
title_fullStr A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
title_full_unstemmed A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
title_sort A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica
author Duarte, Newton
author_facet Duarte, Newton
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Newton
dc.subject.por.fl_str_mv catharsis
didactics
historical-critical pedagogy
György Lukács
Antonio Gramsci
catarse
pedagogia histórico-crítica
didática
György Lukács
Antonio Gramsci
topic catharsis
didactics
historical-critical pedagogy
György Lukács
Antonio Gramsci
catarse
pedagogia histórico-crítica
didática
György Lukács
Antonio Gramsci
description Abstract Analyzing the didactic method of historical-critical pedagogy, the Brazilian educator Dermeval Saviani, defines catharsis as the culmination of the educative process. This paper explores the importance of catharsis to Didactics in that pedagogical perspective, taking the studies of György Lukács (1885-1971) and Antônio Gramsci (1891-1937) in that category as theoretical references. Catharsis is understood here as a qualitative leap in the process of expansion and enrichment of relations between individual subjectivity and social-cultural objectivity. It is, at the same time, an intellectual, emotional, educational, political and ethical transformation, that changes the worldview of the individuals and their relations with their own life, society and humankind.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03T17:31:28Z
2019-10-03T17:31:28Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0035
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.
0103-7307
http://hdl.handle.net/11449/183749
10.1590/1980-6248-2017-0035
S0103-73072019000100201
S0103-73072019000100201.pdf
2161593951236436
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0035
http://hdl.handle.net/11449/183749
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 30, p. -, 2019.
0103-7307
10.1590/1980-6248-2017-0035
S0103-73072019000100201
S0103-73072019000100201.pdf
2161593951236436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790129699422208