Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Torres, Albina Rodrigues [UNESP], Martins, Sueli Terezinha Ferreira [UNESP], Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200016
http://hdl.handle.net/11449/212587
Resumo: This study describes the experience in training first-year students at the Botucatu School of Medicine/UNESP to conduct home visits as part of the course on University-Health Service-Community Interaction. Faculty members from the Departments of Psychology and Psychiatry coordinated the activity, with two groups of 45 students each, by means of the sociodrama technique, which includes warm-up, dramatization, and shared reflections. The main themes brought up by students in the dramatizations were: a) strife and violence; b) poverty and need; c) disappointment and disinterest; d) disempowerment and failure; and e) rejection and distrust. In just a few hours, it was thus possible to experience and elaborate on numerous potentially frightening situations and emotions that are rarely approached during undergraduate medical training. This experience emphasizes the need to prepare undergraduates to make contact with multiple, complex determinants of the health-disease process and act in health care from an interdisciplinary and inter-sector perspective. It is essential for students to have an expanded view of patients within the family and socio-cultural context, drawing on partnership, collaboration, and mutual understanding.
id UNSP_2e1876f00294da0e9211a2fcbe7cc7e4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212587
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliaresA stranger at my door: preparing medical students for home visitsMedical educationHouse CallsMental healthPsychodramaEducação médicaVisita domiciliarSaúde mentalPsicodramaThis study describes the experience in training first-year students at the Botucatu School of Medicine/UNESP to conduct home visits as part of the course on University-Health Service-Community Interaction. Faculty members from the Departments of Psychology and Psychiatry coordinated the activity, with two groups of 45 students each, by means of the sociodrama technique, which includes warm-up, dramatization, and shared reflections. The main themes brought up by students in the dramatizations were: a) strife and violence; b) poverty and need; c) disappointment and disinterest; d) disempowerment and failure; and e) rejection and distrust. In just a few hours, it was thus possible to experience and elaborate on numerous potentially frightening situations and emotions that are rarely approached during undergraduate medical training. This experience emphasizes the need to prepare undergraduates to make contact with multiple, complex determinants of the health-disease process and act in health care from an interdisciplinary and inter-sector perspective. It is essential for students to have an expanded view of patients within the family and socio-cultural context, drawing on partnership, collaboration, and mutual understanding.Este trabalho descreve a experiência de preparação de alunos do primeiro ano da Faculdade de Medicina de Botucatu-Unesp para as visitares domiciliares da disciplina Interação Universidade-Serviço-Comunidade. Docentes de Psicologia e Psiquiatria coordenaram a atividade, realizada com dois grupos de 45 alunos por meio da técnica de sociodrama, que inclui as etapas de aquecimento, dramatização e compartilhamento. Os principais temas trazidos pelos alunos nas dramatizações foram: a) briga e violência; b) miséria e carência; c) desapontamento e desinteresse; d) impotência e fracasso; e) rejeição e desconfiança. Assim, muitas situações temidas e emoções raramente abordadas nos cursos médicos puderam ser vivenciadas e elaboradas em poucas horas. Esta experiência reforça a necessidade de preparar o graduando para entrar em contato com os múltiplos e complexos determinantes do processo saúde-doença e para atuar no cuidado à saúde segundo uma perspectiva interdisciplinar e intersetorial. É fundamental que o aluno tenha uma visão ampliada do paciente inserido na sua família e contexto sociocultural, se dispondo a um trabalho de parceria, colaboração e mútuo aprendizado.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]Torres, Albina Rodrigues [UNESP]Martins, Sueli Terezinha Ferreira [UNESP]Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]2021-07-14T10:42:15Z2021-07-14T10:42:15Z2009-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article276-281application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200016Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 276-281, 2009.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21258710.1590/S0100-55022009000200016S0100-55022009000200016S0100-55022009000200016.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:15:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212587Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-22T06:15:49Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
A stranger at my door: preparing medical students for home visits
title Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
spellingShingle Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]
Medical education
House Calls
Mental health
Psychodrama
Educação médica
Visita domiciliar
Saúde mental
Psicodrama
title_short Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
title_full Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
title_fullStr Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
title_full_unstemmed Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
title_sort Um estranho à minha porta: preparando estudantes de medicina para visitas domiciliares
author Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]
author_facet Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]
Torres, Albina Rodrigues [UNESP]
Martins, Sueli Terezinha Ferreira [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
author_role author
author2 Torres, Albina Rodrigues [UNESP]
Martins, Sueli Terezinha Ferreira [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos-cerqueira, Ana Teresa De Abreu [UNESP]
Torres, Albina Rodrigues [UNESP]
Martins, Sueli Terezinha Ferreira [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Medical education
House Calls
Mental health
Psychodrama
Educação médica
Visita domiciliar
Saúde mental
Psicodrama
topic Medical education
House Calls
Mental health
Psychodrama
Educação médica
Visita domiciliar
Saúde mental
Psicodrama
description This study describes the experience in training first-year students at the Botucatu School of Medicine/UNESP to conduct home visits as part of the course on University-Health Service-Community Interaction. Faculty members from the Departments of Psychology and Psychiatry coordinated the activity, with two groups of 45 students each, by means of the sociodrama technique, which includes warm-up, dramatization, and shared reflections. The main themes brought up by students in the dramatizations were: a) strife and violence; b) poverty and need; c) disappointment and disinterest; d) disempowerment and failure; and e) rejection and distrust. In just a few hours, it was thus possible to experience and elaborate on numerous potentially frightening situations and emotions that are rarely approached during undergraduate medical training. This experience emphasizes the need to prepare undergraduates to make contact with multiple, complex determinants of the health-disease process and act in health care from an interdisciplinary and inter-sector perspective. It is essential for students to have an expanded view of patients within the family and socio-cultural context, drawing on partnership, collaboration, and mutual understanding.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06
2021-07-14T10:42:15Z
2021-07-14T10:42:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200016
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 276-281, 2009.
0100-5502
1981-5271
http://hdl.handle.net/11449/212587
10.1590/S0100-55022009000200016
S0100-55022009000200016
S0100-55022009000200016.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200016
http://hdl.handle.net/11449/212587
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 276-281, 2009.
0100-5502
1981-5271
10.1590/S0100-55022009000200016
S0100-55022009000200016
S0100-55022009000200016.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 276-281
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961890706522112