Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paschoal, Larissa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chacon, Lourenço
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20232021212pt
http://hdl.handle.net/11449/249103
Resumo: PURPOSE: (1) to verify to what extent the occurrence of possible errors is influenced by the relationship (opaque/transparent) between fricative phonemes and the graphemes with which they can be spelled; (2) verify the differences (if present or not) of relationship types among the phonemes that present common graphemic relationships. METHODS: We analyzed 750 textual productions from children in the first year of Elementary School (ES), and conducted a survey of the frequency of correct answers and errors in all fricative phonemes of Brazilian Portuguese (BP). RESULTS: The errors occurred in greater numbers in the group of phonemes with opaque spelling when compared with the number of errors in the group of phonemes with transparent spelling. In the first group, the errors showed a non-symmetrical behavior, since they varied according to the possibilities of graphemes for each phoneme. In the second group, the errors showed a symmetrical behavior. CONCLUSION: Given the symmetry in the errors of the phonemes of the first group and the non-symmetry of those of the second group, our results point to a gradation in the occurrence of errors, which varies as a function of the transparency and degree of opacity in the relations between phonemes and graphemes of a same class.
id UNSP_3fefa56e882fa028e651c73b5f37498a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/249103
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativosInfluence of transparency and opacity on the spelling of fricative phonemesPURPOSE: (1) to verify to what extent the occurrence of possible errors is influenced by the relationship (opaque/transparent) between fricative phonemes and the graphemes with which they can be spelled; (2) verify the differences (if present or not) of relationship types among the phonemes that present common graphemic relationships. METHODS: We analyzed 750 textual productions from children in the first year of Elementary School (ES), and conducted a survey of the frequency of correct answers and errors in all fricative phonemes of Brazilian Portuguese (BP). RESULTS: The errors occurred in greater numbers in the group of phonemes with opaque spelling when compared with the number of errors in the group of phonemes with transparent spelling. In the first group, the errors showed a non-symmetrical behavior, since they varied according to the possibilities of graphemes for each phoneme. In the second group, the errors showed a symmetrical behavior. CONCLUSION: Given the symmetry in the errors of the phonemes of the first group and the non-symmetry of those of the second group, our results point to a gradation in the occurrence of errors, which varies as a function of the transparency and degree of opacity in the relations between phonemes and graphemes of a same class.OBJETIVO: (1) verificar em que medida a ocorrência de possíveis erros seria influenciada pelo tipo de relação (opaca/transparente) que os fonemas fricativos mantêm com os grafemas com que podem ser ortografados; (2) verificar, dentre esses dois tipos de relações, se os fonemas que apresentam relações grafêmicas comuns apresentam ou não diferenças entre si. MÉTODO: Foram analisadas 750 produções textuais de crianças do 1º ano do Ensino Fundamental (EF). Nessas produções, foi realizado o levantamento da frequência de acertos e de erros na ortografia de fonemas fricativos do Português Brasileiro (PB). RESULTADOS: Os erros ocorreram em maior número no grupo de fonemas com ortografia opaca quando comparados com o número de erros no grupo de fonemas com ortografia transparente. No primeiro grupo, os erros apresentaram comportamento não simétrico, já que variaram em função das possibilidades de grafemas para cada fonema. Já no segundo grupo, os erros apresentaram comportamento simétrico. CONCLUSÃO: Dadas a simetria nos erros dos fonemas do primeiro grupo e a não simetria naqueles do segundo grupo, os resultados obtidos apontam para uma gradação na ocorrência de erros, que varia em função da transparência e do grau de opacidade nas relações entre fonemas e grafemas de uma mesma classe.Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Estadual Paulista - UNESP - São José do Rio Preto (SP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Paschoal, LarissaChacon, Lourenço2023-07-29T14:02:27Z2023-07-29T14:02:27Z2023-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlee20210212http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20232021212ptCoDAS, v. 35, n. 3, p. e20210212-, 2023.2317-1782http://hdl.handle.net/11449/24910310.1590/2317-1782/20232021212pt2-s2.0-85161141373Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporCoDASinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-29T14:02:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/249103Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-07-29T14:02:27Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
Influence of transparency and opacity on the spelling of fricative phonemes
title Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
spellingShingle Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
Paschoal, Larissa
title_short Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
title_full Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
title_fullStr Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
title_full_unstemmed Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
title_sort Influência da transparência e da opacidade na ortografia de fonemas fricativos
author Paschoal, Larissa
author_facet Paschoal, Larissa
Chacon, Lourenço
author_role author
author2 Chacon, Lourenço
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Paschoal, Larissa
Chacon, Lourenço
description PURPOSE: (1) to verify to what extent the occurrence of possible errors is influenced by the relationship (opaque/transparent) between fricative phonemes and the graphemes with which they can be spelled; (2) verify the differences (if present or not) of relationship types among the phonemes that present common graphemic relationships. METHODS: We analyzed 750 textual productions from children in the first year of Elementary School (ES), and conducted a survey of the frequency of correct answers and errors in all fricative phonemes of Brazilian Portuguese (BP). RESULTS: The errors occurred in greater numbers in the group of phonemes with opaque spelling when compared with the number of errors in the group of phonemes with transparent spelling. In the first group, the errors showed a non-symmetrical behavior, since they varied according to the possibilities of graphemes for each phoneme. In the second group, the errors showed a symmetrical behavior. CONCLUSION: Given the symmetry in the errors of the phonemes of the first group and the non-symmetry of those of the second group, our results point to a gradation in the occurrence of errors, which varies as a function of the transparency and degree of opacity in the relations between phonemes and graphemes of a same class.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-29T14:02:27Z
2023-07-29T14:02:27Z
2023-01-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20232021212pt
CoDAS, v. 35, n. 3, p. e20210212-, 2023.
2317-1782
http://hdl.handle.net/11449/249103
10.1590/2317-1782/20232021212pt
2-s2.0-85161141373
url http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20232021212pt
http://hdl.handle.net/11449/249103
identifier_str_mv CoDAS, v. 35, n. 3, p. e20210212-, 2023.
2317-1782
10.1590/2317-1782/20232021212pt
2-s2.0-85161141373
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv CoDAS
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv e20210212
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964581811978240