MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Camila Silveira Da [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204
http://hdl.handle.net/11449/212122
Resumo: In the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge.
id UNSP_506b3b9bd7fdfa7ca85c32203db646ac
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212122
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARESSCIENCE CENTERS MEDIATORS AND THEIR ROLES DURING SCHOOL VISITSmediatorscenters and museums of sciencesmediated school visitsmediadorescentros e museus de ciênciasvisitas escolares mediadasIn the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge.Neste artigo apresenta-se um panorama sobre quem são e o que fazem os mediadores de centros e museus de Ciência A literatura aponta os diversos papéis que possuem esses sujeitos e também que a presença desses profissionais nas instituições de educação não-formal já é algo con solidado. Também são apresentados e discutidos dados obtidos junto a mediadores de um centro de Ciências focando o papel desses sujeitos durante as visitas escolares mediadas, com o objetivo de caracterizar as ações que cabem a esses profissionais. Os dados construídos e analisados apontaram que, durante as visitas escolares, os papéis que cabem aos mediadores são: (a) mediar o conhecimento; (b) explicar os conceitos cien tíficos envolvidos nas exposições; (c) apresentar os espaços temáticos; (d) receber e organizar os visitantes; (e) zelar pelo espaço físico e integridade física e moral dos visitantes; (f) complementar e ensino escolar dos visi tantes e (g) difundir conhecimento científico.Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de QuímicaUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de QuímicaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Camila Silveira Da [UNESP]Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]2021-07-14T10:34:50Z2021-07-14T10:34:50Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article47-64application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212210.1590/1983-21172011130204S1983-21172011000200047S1983-21172011000200047.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:26:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212122Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-10T06:26:11Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
SCIENCE CENTERS MEDIATORS AND THEIR ROLES DURING SCHOOL VISITS
title MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
spellingShingle MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
Silva, Camila Silveira Da [UNESP]
mediators
centers and museums of sciences
mediated school visits
mediadores
centros e museus de ciências
visitas escolares mediadas
title_short MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
title_full MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
title_fullStr MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
title_full_unstemmed MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
title_sort MEDIADORES DE CENTROS DE CIÊNCIAS E OS SEUS PAPÉIS DURANTE AS VISITAS ESCOLARES
author Silva, Camila Silveira Da [UNESP]
author_facet Silva, Camila Silveira Da [UNESP]
Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]
author_role author
author2 Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Camila Silveira Da [UNESP]
Oliveira, Luiz Antonio Andrade De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv mediators
centers and museums of sciences
mediated school visits
mediadores
centros e museus de ciências
visitas escolares mediadas
topic mediators
centers and museums of sciences
mediated school visits
mediadores
centros e museus de ciências
visitas escolares mediadas
description In the present paper, it is presented a general view about who they are and the activities science centers and museums mediators devel op. The literature points out to the diverse roles attributed to these actors and that the presence of this type of professional is a consolidated prac tice in non-formal educational institutions. Data obtained among the mediators of a science center during mediated school visits are also pre sented and discussed, focusing in the role attributed to these profession als, with the objective of characterizing their actions during these visits. The data obtained and analyzed showed that during school visits, the roles that are attributed to the mediators are: (a) mediation of the knowledge involved in the expositions; (b) explanation of the scientific concepts involved in the expositions; (c) presentation of the thematic spaces; (d) reception and organization of groups of visitors; (e) preservation of the physical and moral integrity of the visitors, and the integrity of the phys ical spaces and their equipments; (f) complementation of the school knowledge, and (g) diffusion of the scientific knowledge.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2021-07-14T10:34:50Z
2021-07-14T10:34:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/212122
10.1590/1983-21172011130204
S1983-21172011000200047
S1983-21172011000200047.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172011130204
http://hdl.handle.net/11449/212122
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 47-64, 2011.
1983-2117
10.1590/1983-21172011130204
S1983-21172011000200047
S1983-21172011000200047.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 47-64
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965577834397696