A formação do palhaço circense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127945
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-09-2015/000847008.pdf
Resumo: This work is dedicated to analyze the training methods for clowns, especially those who rely on circus matrix. Using material collected in interviews with teachers clowns and clowns, we observed the main elements that make up this training. The careers of two circus clowns: Roger Avanzi and Arlindo Pimenta, serve as a guide to observe how the diffuse education and oral tradition pass o n their knowledge so effectively. The teaching of some clowns teachers of French headquarters and my teaching experience in courses with programs and differents durations, are used across the board in observation procedures and results obtained. They are exposed information about some systematization that repeat through the oral tradition and rely on ambience and everyday circuses of itinerant families in which Avanzi and pepper structured their careers. The concept gift of gab becomes the reference to the way that tread to form a good circus clown, in addition to absorbing several techniques: acrobatics, music, mime, makeup, voice and characterization. Theatricality also comes with its essential elements (dramaturgy, dramatic action, triangulation, effect) for structuring reruns and skits that make oral literature and at the same time, pedagogical tool for training circus clown.
id UNSP_54f78fb2502997b33d10b5f30e38309e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127945
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação do palhaço circensePalhaçosCircosRepresentação teatralArtes cenicasClownsThis work is dedicated to analyze the training methods for clowns, especially those who rely on circus matrix. Using material collected in interviews with teachers clowns and clowns, we observed the main elements that make up this training. The careers of two circus clowns: Roger Avanzi and Arlindo Pimenta, serve as a guide to observe how the diffuse education and oral tradition pass o n their knowledge so effectively. The teaching of some clowns teachers of French headquarters and my teaching experience in courses with programs and differents durations, are used across the board in observation procedures and results obtained. They are exposed information about some systematization that repeat through the oral tradition and rely on ambience and everyday circuses of itinerant families in which Avanzi and pepper structured their careers. The concept gift of gab becomes the reference to the way that tread to form a good circus clown, in addition to absorbing several techniques: acrobatics, music, mime, makeup, voice and characterization. Theatricality also comes with its essential elements (dramaturgy, dramatic action, triangulation, effect) for structuring reruns and skits that make oral literature and at the same time, pedagogical tool for training circus clown.Este trabalho dedica-se a analisar os métodos de formação para palhaços, principalmente àqueles que se apoiam na matriz circense. Por meio de material coletado em entrevistas realizadas com professores de palhaços e clowns, foi possível observar os principais elementos que compõem esta formação. As carreiras de dois palhaços circenses: Roger Avanzi e Arlindo Pimenta, servem como guia para observarmos como a educação difusa e a tradição oral repassam seus saberes com tanta eficácia. As didáticas de alguns professores de clowns da matriz francesa e minhas experiências pedagógicas como oficineiro em cursos com programas e durações di versas, são utilizadas de forma transversal na observação de procedimentos e resultados obtidos. São expostas informações sobre algumas sistematizações que se repetem por meio da tradição oral e que se apoiam na ambiência e cotidiano dos circos de famílias itinerantes, nos quais Avanzi e Pimenta estruturaram suas carreiras. O conceito dom da palavra torna-se a referência para o caminho que trilham para formação de um bom palhaço de picadeiro, além da absorção de técnicas diversas: acrobacia, música, mímica, maquiagem, voz e caracterização. A teatralidade também surge com seus elementos essenciais (dramaturgia, ação dramática, triangulação, efeito) para estruturação de entradas, reprises e esquetes que se tornam literatura oral e, ao mesmo tempo, instrumen to pedagógico para formação do palhaço circense.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bolognesi, Mario Fernando [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]2015-09-17T15:26:43Z2015-09-17T15:26:43Z2015-06-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis143 f. : il.application/pdfSILVA, Pedro Eduardo da. A formação do palhaço circense. 2015. 143 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.http://hdl.handle.net/11449/127945000847008http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-09-2015/000847008.pdf33004013063P49358893099841862Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:11:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127945Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-24T06:11:11Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação do palhaço circense
title A formação do palhaço circense
spellingShingle A formação do palhaço circense
Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]
Palhaços
Circos
Representação teatral
Artes cenicas
Clowns
title_short A formação do palhaço circense
title_full A formação do palhaço circense
title_fullStr A formação do palhaço circense
title_full_unstemmed A formação do palhaço circense
title_sort A formação do palhaço circense
author Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]
author_facet Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bolognesi, Mario Fernando [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pedro Eduardo da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Palhaços
Circos
Representação teatral
Artes cenicas
Clowns
topic Palhaços
Circos
Representação teatral
Artes cenicas
Clowns
description This work is dedicated to analyze the training methods for clowns, especially those who rely on circus matrix. Using material collected in interviews with teachers clowns and clowns, we observed the main elements that make up this training. The careers of two circus clowns: Roger Avanzi and Arlindo Pimenta, serve as a guide to observe how the diffuse education and oral tradition pass o n their knowledge so effectively. The teaching of some clowns teachers of French headquarters and my teaching experience in courses with programs and differents durations, are used across the board in observation procedures and results obtained. They are exposed information about some systematization that repeat through the oral tradition and rely on ambience and everyday circuses of itinerant families in which Avanzi and pepper structured their careers. The concept gift of gab becomes the reference to the way that tread to form a good circus clown, in addition to absorbing several techniques: acrobatics, music, mime, makeup, voice and characterization. Theatricality also comes with its essential elements (dramaturgy, dramatic action, triangulation, effect) for structuring reruns and skits that make oral literature and at the same time, pedagogical tool for training circus clown.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17T15:26:43Z
2015-09-17T15:26:43Z
2015-06-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Pedro Eduardo da. A formação do palhaço circense. 2015. 143 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/127945
000847008
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-09-2015/000847008.pdf
33004013063P4
9358893099841862
identifier_str_mv SILVA, Pedro Eduardo da. A formação do palhaço circense. 2015. 143 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2015.
000847008
33004013063P4
9358893099841862
url http://hdl.handle.net/11449/127945
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-09-2015/000847008.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 143 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789799016300544