Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Both, Bruna Camila [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123684
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-05-2014/000829860.pdf
Resumo: This present research aims to compose a historic version about the formation of Mathematics professors, between the decades 1960 to 1980, in Cuiaba, Mato Grosso. To do this, we will seek to develop understandings about courses for teachers in this area, available in the region and period above mentioned, building relations with the current educational policies. As methodology adopted in order to meet our proposal, we made use of Oral History, through which we constitute narratives that along written and image sources, enabled us to compose our analysis, highlighting, as much as possible and/or necessary, convergences/divergences between them, in order to form our narrative for training of Mathematics professors in Cuiaba, formulated from different voices, sources and perspectives. Our research also aims to contribute to the larger project of Mapping of the Formation and Activities of Mathematics Professors in Brazil, from the group of Oral History and Mathematics Education, GHOEM, of which we are part
id UNSP_6525fb6bec0383294225250b6dee2471
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123684
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)Universidade Federal de Mato GrossoTeachers, Training ofProfessores - FormaçãoProfessores de matematicaHistoria oralMatemática - História - 1960-1980Matemática - Estudo e ensinoCuiaba (MT)This present research aims to compose a historic version about the formation of Mathematics professors, between the decades 1960 to 1980, in Cuiaba, Mato Grosso. To do this, we will seek to develop understandings about courses for teachers in this area, available in the region and period above mentioned, building relations with the current educational policies. As methodology adopted in order to meet our proposal, we made use of Oral History, through which we constitute narratives that along written and image sources, enabled us to compose our analysis, highlighting, as much as possible and/or necessary, convergences/divergences between them, in order to form our narrative for training of Mathematics professors in Cuiaba, formulated from different voices, sources and perspectives. Our research also aims to contribute to the larger project of Mapping of the Formation and Activities of Mathematics Professors in Brazil, from the group of Oral History and Mathematics Education, GHOEM, of which we are partA presente investigação visa compor uma versão histórica a respeito da formação de professores de Matemática, entre as décadas de 1960 a 1980, em Cuiabá, Mato Grosso. Para isso buscaremos elaborar compreensões sobre cursos de formação para docentes dessa área, ofertados na região e período em questão, tecendo relações com as então vigentes políticas educacionais. Como metodologia adotada, para atender à nossa proposta, nos valemos da História Oral, por meio da qual constituímos narrativas que, juntamente com fontes escritas e imagéticas, nos permitiram compor nossa análise, destacando, sempre que possível e/ou necessário, convergências/divergências entre elas, de modo a constituir nossa narrativa para a formação de professores de Matemática em Cuiabá, formulada a partir de diferentes vozes, fontes e perspectivas. Nossa pesquisa almeja também contribuir para o projeto maior de Mapeamento da formação e atuação dos professores de Matemática no Brasil, do Grupo de História Oral e Educação Matemática, GHOEM, do qual fazemos parteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Baraldi, Ivete Maria [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Both, Bruna Camila [UNESP]2015-06-17T19:33:39Z2015-06-17T19:33:39Z2014-12-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis402 p. : il.application/pdfBOTH, Bruna Camila. Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980). 2014. 402 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/123684000829860http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-05-2014/000829860.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:22:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123684Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-21T06:22:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
title Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
spellingShingle Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
Both, Bruna Camila [UNESP]
Universidade Federal de Mato Grosso
Teachers, Training of
Professores - Formação
Professores de matematica
Historia oral
Matemática - História - 1960-1980
Matemática - Estudo e ensino
Cuiaba (MT)
title_short Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
title_full Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
title_fullStr Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
title_full_unstemmed Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
title_sort Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980)
author Both, Bruna Camila [UNESP]
author_facet Both, Bruna Camila [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Baraldi, Ivete Maria [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Both, Bruna Camila [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Teachers, Training of
Professores - Formação
Professores de matematica
Historia oral
Matemática - História - 1960-1980
Matemática - Estudo e ensino
Cuiaba (MT)
topic Universidade Federal de Mato Grosso
Teachers, Training of
Professores - Formação
Professores de matematica
Historia oral
Matemática - História - 1960-1980
Matemática - Estudo e ensino
Cuiaba (MT)
description This present research aims to compose a historic version about the formation of Mathematics professors, between the decades 1960 to 1980, in Cuiaba, Mato Grosso. To do this, we will seek to develop understandings about courses for teachers in this area, available in the region and period above mentioned, building relations with the current educational policies. As methodology adopted in order to meet our proposal, we made use of Oral History, through which we constitute narratives that along written and image sources, enabled us to compose our analysis, highlighting, as much as possible and/or necessary, convergences/divergences between them, in order to form our narrative for training of Mathematics professors in Cuiaba, formulated from different voices, sources and perspectives. Our research also aims to contribute to the larger project of Mapping of the Formation and Activities of Mathematics Professors in Brazil, from the group of Oral History and Mathematics Education, GHOEM, of which we are part
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-08
2015-06-17T19:33:39Z
2015-06-17T19:33:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BOTH, Bruna Camila. Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980). 2014. 402 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123684
000829860
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-05-2014/000829860.pdf
33004137031P7
identifier_str_mv BOTH, Bruna Camila. Sobre a formação de professores de matemática em Cuiabá - MT (1960-1980). 2014. 402 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
000829860
33004137031P7
url http://hdl.handle.net/11449/123684
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/15-05-2014/000829860.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 402 p. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962394922680320