Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016 http://hdl.handle.net/11449/109977 |
Resumo: | This paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school. |
id |
UNSP_653b511dd88527fb3633b421fb7d052b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109977 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolarUn estudio sobre juventud y violencia en la escuelaA study on youth and violence at schoolescolaviolênciajovensschoolviolenceyouthThis paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school.Este texto é resultado de um projeto de pesquisa sobre a temática do jovem, violência e escola. O objetivo desse projeto foi investigar a interpretação dos jovens sobre a violência na sociedade, na escola e na sua própria vida. O pressuposto é o de que conhecer a perspectiva de agressores e vítimas sobre as suas experiências de violência contribui para esclarecer os universos simbólicos e normativos que regulam as condutas violentas e as possíveis formas de reduzir sua incidência. Os dados foram coletados por meio de grupos focais. Um dos grupos foi constituído por alunos qualificados pela escola como protagonistas de situações de violência. O outro grupo foi constituído por jovens considerados bons alunos. A análise dos dados mostra uma diferença entre a lógica da violência à escola e da escola, e a violência na escola.Este texto es el resultado de un proyecto de investigación sobre el tema de la violencia juvenil y la escuela. El objetivo de este proyecto fue investigar la interpretación de los jóvenes sobre la violencia en la sociedad, en la escuela y en su propia vida. El supuesto es que el conocimiento de la perspectiva de los agresores y de las víctimas acerca de sus experiencias de violencia ayuda a clarificar los universos normativos y simbólicas que regulan el comportamiento violento y las posibles maneras de reducir su incidencia. Los datos fueron recolectados a través de grupos de enfoque. Un grupo fue formado por la escuela calificada como protagonistas de los estudiantes situaciones de violencia. El otro grupo estaba formado por los jóvenes considerados buenos estudiantes. Análisis de los datos muestra una diferencia entre la lógica de la violencia hacia y desde la escuela y la violencia escolar.Universidade Estadual PaulistaUniversidad Complutense de MadridUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia SocialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidad Complutense de MadridSalles, Leila Maria Ferreira [UNESP]Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP]Castro, Juan Carlos RevillaFernandez Villanueva, Concepción2014-10-01T13:08:43Z2014-10-01T13:08:43Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article148-157application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014.0102-7182http://hdl.handle.net/11449/10997710.1590/S0102-71822014000100016S0102-71822014000100016S0102-71822014000100016.pdf7864828747687778SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia & Sociedade0,204info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-05T06:06:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109977Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-05T06:06:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar Un estudio sobre juventud y violencia en la escuela A study on youth and violence at school |
title |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
spellingShingle |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] escola violência jovens school violence youth |
title_short |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
title_full |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
title_fullStr |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
title_sort |
Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar |
author |
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] |
author_facet |
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP] Castro, Juan Carlos Revilla Fernandez Villanueva, Concepción |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP] Castro, Juan Carlos Revilla Fernandez Villanueva, Concepción |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidad Complutense de Madrid |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP] Castro, Juan Carlos Revilla Fernandez Villanueva, Concepción |
dc.subject.por.fl_str_mv |
escola violência jovens school violence youth |
topic |
escola violência jovens school violence youth |
description |
This paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-01T13:08:43Z 2014-10-01T13:08:43Z 2014 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016 Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014. 0102-7182 http://hdl.handle.net/11449/109977 10.1590/S0102-71822014000100016 S0102-71822014000100016 S0102-71822014000100016.pdf 7864828747687778 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016 http://hdl.handle.net/11449/109977 |
identifier_str_mv |
Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014. 0102-7182 10.1590/S0102-71822014000100016 S0102-71822014000100016 S0102-71822014000100016.pdf 7864828747687778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia & Sociedade 0,204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
148-157 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Social |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964444136046592 |