Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP], Castro, Juan Carlos Revilla, Fernandez Villanueva, Concepción
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016
http://hdl.handle.net/11449/109977
Resumo: This paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school.
id UNSP_653b511dd88527fb3633b421fb7d052b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109977
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolarUn estudio sobre juventud y violencia en la escuelaA study on youth and violence at schoolescolaviolênciajovensschoolviolenceyouthThis paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school.Este texto é resultado de um projeto de pesquisa sobre a temática do jovem, violência e escola. O objetivo desse projeto foi investigar a interpretação dos jovens sobre a violência na sociedade, na escola e na sua própria vida. O pressuposto é o de que conhecer a perspectiva de agressores e vítimas sobre as suas experiências de violência contribui para esclarecer os universos simbólicos e normativos que regulam as condutas violentas e as possíveis formas de reduzir sua incidência. Os dados foram coletados por meio de grupos focais. Um dos grupos foi constituído por alunos qualificados pela escola como protagonistas de situações de violência. O outro grupo foi constituído por jovens considerados bons alunos. A análise dos dados mostra uma diferença entre a lógica da violência à escola e da escola, e a violência na escola.Este texto es el resultado de un proyecto de investigación sobre el tema de la violencia juvenil y la escuela. El objetivo de este proyecto fue investigar la interpretación de los jóvenes sobre la violencia en la sociedad, en la escuela y en su propia vida. El supuesto es que el conocimiento de la perspectiva de los agresores y de las víctimas acerca de sus experiencias de violencia ayuda a clarificar los universos normativos y simbólicas que regulan el comportamiento violento y las posibles maneras de reducir su incidencia. Los datos fueron recolectados a través de grupos de enfoque. Un grupo fue formado por la escuela calificada como protagonistas de los estudiantes situaciones de violencia. El otro grupo estaba formado por los jóvenes considerados buenos estudiantes. Análisis de los datos muestra una diferencia entre la lógica de la violencia hacia y desde la escuela y la violencia escolar.Universidade Estadual PaulistaUniversidad Complutense de MadridUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia SocialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidad Complutense de MadridSalles, Leila Maria Ferreira [UNESP]Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP]Castro, Juan Carlos RevillaFernandez Villanueva, Concepción2014-10-01T13:08:43Z2014-10-01T13:08:43Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article148-157application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014.0102-7182http://hdl.handle.net/11449/10997710.1590/S0102-71822014000100016S0102-71822014000100016S0102-71822014000100016.pdf7864828747687778SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia & Sociedade0,204info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-05T06:06:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109977Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-05T06:06:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
Un estudio sobre juventud y violencia en la escuela
A study on youth and violence at school
title Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
spellingShingle Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
escola
violência
jovens
school
violence
youth
title_short Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
title_full Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
title_fullStr Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
title_full_unstemmed Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
title_sort Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar
author Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
author_facet Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP]
Castro, Juan Carlos Revilla
Fernandez Villanueva, Concepción
author_role author
author2 Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP]
Castro, Juan Carlos Revilla
Fernandez Villanueva, Concepción
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidad Complutense de Madrid
dc.contributor.author.fl_str_mv Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
Silva, Joyce M. A. De Paula E [UNESP]
Castro, Juan Carlos Revilla
Fernandez Villanueva, Concepción
dc.subject.por.fl_str_mv escola
violência
jovens
school
violence
youth
topic escola
violência
jovens
school
violence
youth
description This paper is the result of a research project on the subject of youth, violence and school. The purpose of this project was to investigate the understanding of the young people on the violence in society, at school and in their own lives. The assumption is that knowing the aggressors' and victims' perspective about their experiences of violence helps to clarify the symbolic and the normative universes that rule violent conducts and the possible ways to reduce the incidence of violence. Data were collected through focus groups. One of the groups was composed by students qualified by their school's board as protagonists in situations of violence. The other group was consisted by those considered as good students. Data analysis shows the differences between the logic of violence at school, the school violence and violence against the school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-01T13:08:43Z
2014-10-01T13:08:43Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016
Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014.
0102-7182
http://hdl.handle.net/11449/109977
10.1590/S0102-71822014000100016
S0102-71822014000100016
S0102-71822014000100016.pdf
7864828747687778
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100016
http://hdl.handle.net/11449/109977
identifier_str_mv Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014.
0102-7182
10.1590/S0102-71822014000100016
S0102-71822014000100016
S0102-71822014000100016.pdf
7864828747687778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia & Sociedade
0,204
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 148-157
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Social
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Social
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964444136046592