A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172007090102 http://hdl.handle.net/11449/213316 |
Resumo: | The main goal of this work was to investigate the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) as strategy for the Chemistry teaching. During the meetings of a teachers' group of this discipline, had been discussed some subjects as the experiences already lived by them about this subject, the analysis and exploration of softwares, besides the elaboration and application of a proposal of class in the Computer lab of the schools where they acted. It was evident, in this study, the importance of a space where the professor can discuss its practical professional, to plan available didactic actions and to know softwares, as well as the fact of Information and Communication Technologies (ICT) being a viable resource in the education of Chemistry. |
id |
UNSP_6ed4869b7aab00aabd7b433a1d73bbaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/213316 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICAThe experience of a group of teachers involving Chemistry teaching and Information and Communication Technologies (ICT)chemistry teachinginformation and communication technologies (ict)teacher educationensino de químicainformáticaformação de professoresThe main goal of this work was to investigate the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) as strategy for the Chemistry teaching. During the meetings of a teachers' group of this discipline, had been discussed some subjects as the experiences already lived by them about this subject, the analysis and exploration of softwares, besides the elaboration and application of a proposal of class in the Computer lab of the schools where they acted. It was evident, in this study, the importance of a space where the professor can discuss its practical professional, to plan available didactic actions and to know softwares, as well as the fact of Information and Communication Technologies (ICT) being a viable resource in the education of Chemistry.Este trabalho teve como objetivo investigar a inserção da informática como estratégia didática para o ensino de Química. Por meio de encontros de um grupo de professores dessa disciplina, foram discutidas experiências já vivenciadas por eles sobre este tema, análise e exploração de softwares, além da elaboração e aplicação de uma proposta de aula na Sala Ambiente de Informática das escolas em que atuavam. Ficou evidente, nesse estudo, a importância de um espaço para o professor discutir sua prática profissional, planejar ações didáticas e conhecer os softwares disponíveis, bem como o fato de a informática ser um recurso viável no ensino de Química.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUNESP, Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP]Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:53:26Z2021-07-14T10:53:26Z2007-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article09-20application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172007090102Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 09, n. 01, p. 09-20, 2007.1983-21171415-2150http://hdl.handle.net/11449/21331610.1590/1983-21172007090102S1983-21172007000100009S1983-21172007000100009.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-20T06:10:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213316Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-20T06:10:18Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA The experience of a group of teachers involving Chemistry teaching and Information and Communication Technologies (ICT) |
title |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
spellingShingle |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] chemistry teaching information and communication technologies (ict) teacher education ensino de química informática formação de professores |
title_short |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
title_full |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
title_fullStr |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
title_full_unstemmed |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
title_sort |
A EXPERIÊNCIA DE UM GRUPO DE PROFESSORES ENVOLVENDO ENSINO DE QUÍMICA E INFORMÁTICA |
author |
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] |
author_facet |
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabini, Wanderlei Sebastião [UNESP] Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
chemistry teaching information and communication technologies (ict) teacher education ensino de química informática formação de professores |
topic |
chemistry teaching information and communication technologies (ict) teacher education ensino de química informática formação de professores |
description |
The main goal of this work was to investigate the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) as strategy for the Chemistry teaching. During the meetings of a teachers' group of this discipline, had been discussed some subjects as the experiences already lived by them about this subject, the analysis and exploration of softwares, besides the elaboration and application of a proposal of class in the Computer lab of the schools where they acted. It was evident, in this study, the importance of a space where the professor can discuss its practical professional, to plan available didactic actions and to know softwares, as well as the fact of Information and Communication Technologies (ICT) being a viable resource in the education of Chemistry. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06 2021-07-14T10:53:26Z 2021-07-14T10:53:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172007090102 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 09, n. 01, p. 09-20, 2007. 1983-2117 1415-2150 http://hdl.handle.net/11449/213316 10.1590/1983-21172007090102 S1983-21172007000100009 S1983-21172007000100009.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172007090102 http://hdl.handle.net/11449/213316 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 09, n. 01, p. 09-20, 2007. 1983-2117 1415-2150 10.1590/1983-21172007090102 S1983-21172007000100009 S1983-21172007000100009.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
09-20 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964637542744064 |