Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Kerbauy, Maria Teresa Miceli [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7039
http://hdl.handle.net/11449/124664
Resumo: Undocked institutions widely dilate the scope of time-space distancing, since the separation between these elements is crucial for the extreme dynamism of modernity. This separation is the prime condition of the process of disembedding, in which the displacement of social relations of local contexts of interaction and its redesign through indefinite extensions of time and space are favored. Therefore, there are two types of dislocated mechanisms intrinsically involved in the development of social modern institutions: symbolic tokens and expert systems. These mechanisms depend on reliability. Within this context, this present paper sees the professional life cycle of the teacher in the perspective of the expert system. It also sees the work stability of public servants in the symbolic token perspective, more specifically public teachers in Brazil. This paper also attempts to propose some reflections on what a disembedding in Brazilian education would mean and on how an eventual impasse between teachercentrism and studentcentrism would affect this process if necessary or desired, from one would understand by modernity.
id UNSP_734d8c73755ddb5d1923fe5d8ffcd403
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124664
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismoReflections on a disembedding in brazilian education and the eventual impasse between teachercentrism and studentcentrismDesencaixeSistema peritoFicha simbólicaCiclo de Vida Profissional do Professor - CVPPEstabilidade empregatíciaDisembeddingExpert systemsSymbolic tokensProfessional Life Cycle of the TeacherWork stabilityUndocked institutions widely dilate the scope of time-space distancing, since the separation between these elements is crucial for the extreme dynamism of modernity. This separation is the prime condition of the process of disembedding, in which the displacement of social relations of local contexts of interaction and its redesign through indefinite extensions of time and space are favored. Therefore, there are two types of dislocated mechanisms intrinsically involved in the development of social modern institutions: symbolic tokens and expert systems. These mechanisms depend on reliability. Within this context, this present paper sees the professional life cycle of the teacher in the perspective of the expert system. It also sees the work stability of public servants in the symbolic token perspective, more specifically public teachers in Brazil. This paper also attempts to propose some reflections on what a disembedding in Brazilian education would mean and on how an eventual impasse between teachercentrism and studentcentrism would affect this process if necessary or desired, from one would understand by modernity.As instituições desencaixadas dilatam amplamente o escopo do distanciamento tempo-espaço, já que a separação entre tais elementos é crucial para o extremo dinamismo da modernidade; sendo a condição principal do processo de desencaixe, pelo qual se favorece o deslocamento das relações sociais de contextos locais de interação e sua reestruturação por meio de extensões indefinidas de tempo e espaço. Para tanto, há dois tipos de mecanismos de desencaixe intrinsecamente envolvidos no desenvolvimento das instituições sociais modernas: “fichas simbólicas” e “sistemas peritos”. Mecanismos estes que dependem de confiança. Nesse contexto, o presente trabalho coloca o Ciclo de Vida Profissional do Professor (CVPP) sob a perspectiva do sistema perito; e a estabilidade empregatícia do funcionalismo público na ótica da ficha simbólica – mais especificamente do professor da rede pública de ensino no Brasil. Na pretensão de propor algumas reflexões sobre o que seria um desencaixe na Educação Brasileira e no que um eventual impasse entre o “docentrismo” e o “discentrismo” afetaria esse processo se assim ele se fizer necessário ou desejado frente à modernidade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú, km. 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú, km. 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]Kerbauy, Maria Teresa Miceli [UNESP]2015-07-15T18:27:24Z2015-07-15T18:27:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article338-354http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7039Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 1, p. 338-354, 2014.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/1246644762029784021248Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T10:18:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124664Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-23T10:18:34Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
Reflections on a disembedding in brazilian education and the eventual impasse between teachercentrism and studentcentrism
title Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
spellingShingle Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Desencaixe
Sistema perito
Ficha simbólica
Ciclo de Vida Profissional do Professor - CVPP
Estabilidade empregatícia
Disembedding
Expert systems
Symbolic tokens
Professional Life Cycle of the Teacher
Work stability
title_short Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
title_full Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
title_fullStr Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
title_full_unstemmed Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
title_sort Reflexões sobre o desencaixe na educação brasileira e o eventual impasse entre o docentrismo e o discentrismo
author Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
author_facet Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Kerbauy, Maria Teresa Miceli [UNESP]
author_role author
author2 Kerbauy, Maria Teresa Miceli [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Alexandre Marucci [UNESP]
Kerbauy, Maria Teresa Miceli [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Desencaixe
Sistema perito
Ficha simbólica
Ciclo de Vida Profissional do Professor - CVPP
Estabilidade empregatícia
Disembedding
Expert systems
Symbolic tokens
Professional Life Cycle of the Teacher
Work stability
topic Desencaixe
Sistema perito
Ficha simbólica
Ciclo de Vida Profissional do Professor - CVPP
Estabilidade empregatícia
Disembedding
Expert systems
Symbolic tokens
Professional Life Cycle of the Teacher
Work stability
description Undocked institutions widely dilate the scope of time-space distancing, since the separation between these elements is crucial for the extreme dynamism of modernity. This separation is the prime condition of the process of disembedding, in which the displacement of social relations of local contexts of interaction and its redesign through indefinite extensions of time and space are favored. Therefore, there are two types of dislocated mechanisms intrinsically involved in the development of social modern institutions: symbolic tokens and expert systems. These mechanisms depend on reliability. Within this context, this present paper sees the professional life cycle of the teacher in the perspective of the expert system. It also sees the work stability of public servants in the symbolic token perspective, more specifically public teachers in Brazil. This paper also attempts to propose some reflections on what a disembedding in Brazilian education would mean and on how an eventual impasse between teachercentrism and studentcentrism would affect this process if necessary or desired, from one would understand by modernity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:24Z
2015-07-15T18:27:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7039
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 1, p. 338-354, 2014.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124664
4762029784021248
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7039
http://hdl.handle.net/11449/124664
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 1, p. 338-354, 2014.
1982-5587
4762029784021248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 338-354
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790419191332864