As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118903
Resumo: Soccer is a sport practiced in almost all the world. This allowed the characterization of this sport as a business area, which resulted in changes in the management of soccer clubs, which began to be managed using the concept of club-company. Considering this fact, a study was conducted to verify how the brazilian teams are developing their marketing actions, which allow treat their insignia as trademarks and obtain an additional revenue with these actions. Were selected as object of study two traditional clubs of São Paulo - the São Paulo Futebol Clube and the Sport Club Corinthians Paulista. Were collected primary data, but also, were used secondary data and documents, which were organized and analyzed through the concepts of brand, social and historical capital. This analysis identified that the two clubs taken as object of study carry out marketing actions, which were classified as related to the process of management of the insignia as a brand. Next, sought at the balance sheet of the clubs, evidences of the financial contribution of these actions to the revenues of the clubs. In this way, identified that the clubs researched have mobilized to professionally manage your brand, through targeted marketing actions to their fans, and the insignia of clubs are handled as brands, becoming one more source of revenue for the clubs
id UNSP_7a007368443119b1cf9cf193b375f1d8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118903
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistasClubes de futebolMarcaClube-empresaSoccer is a sport practiced in almost all the world. This allowed the characterization of this sport as a business area, which resulted in changes in the management of soccer clubs, which began to be managed using the concept of club-company. Considering this fact, a study was conducted to verify how the brazilian teams are developing their marketing actions, which allow treat their insignia as trademarks and obtain an additional revenue with these actions. Were selected as object of study two traditional clubs of São Paulo - the São Paulo Futebol Clube and the Sport Club Corinthians Paulista. Were collected primary data, but also, were used secondary data and documents, which were organized and analyzed through the concepts of brand, social and historical capital. This analysis identified that the two clubs taken as object of study carry out marketing actions, which were classified as related to the process of management of the insignia as a brand. Next, sought at the balance sheet of the clubs, evidences of the financial contribution of these actions to the revenues of the clubs. In this way, identified that the clubs researched have mobilized to professionally manage your brand, through targeted marketing actions to their fans, and the insignia of clubs are handled as brands, becoming one more source of revenue for the clubsO futebol é um esporte praticado em quase todo o mundo. Isso permitiu caracterizar esse esporte como uma área de negócio, o que implicou em mudanças na administração dos clubes de futebol, que passaram a ser administrados utilizando-se o conceito de clube-empresa. Diante desta constatação, foi realizado um estudo para verificar como os clubes brasileiros estão desenvolvendo suas ações mercadológicas, que permitem tratar as suas insígnias como marcas comerciais e obter uma receita adicional. Foram selecionados como objeto de estudo dois tradicionais clubes paulistas – o São Paulo Futebol Clube e o Sport Club Corinthians Paulista. Foram coletados dados primários, mas também, foram utilizados dados secundários e documentos, que foram organizados e analisados por meio dos conceitos de marca, capital social e capital histórico. Esta análise permitiu identificar que os dois clubes tomados como objeto de estudo realizam ações mercadológicas, que foram classificadas como vinculadas ao processo de gerenciamento das insígnias como uma marca. Em seguida, buscou-se no balanço patrimonial dos clubes, evidências da contribuição financeira destas ações para as receitas dos clubes. Neste percurso, identificou-se que os clubes pesquisados têm se mobilizado para gerenciar profissionalmente sua marca, por meio de ações comerciais voltadas aos seus torcedores, e, que as insígnias dos clubes são tratadas como marcas, tornando-se mais uma fonte de receita para os clubesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Louzada, Roberto [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]2015-03-23T15:13:59Z2015-03-23T15:13:59Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisv, 67 f.application/pdfDOMINGOS, Rafael Pedrosa. As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas. 2011. v, 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Administração) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, 2011.http://hdl.handle.net/11449/118903000675677domingos_rp_tcc_jabo.pdf2393303095858534Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-08T06:25:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118903Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-08T06:25:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
title As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
spellingShingle As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]
Clubes de futebol
Marca
Clube-empresa
title_short As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
title_full As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
title_fullStr As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
title_full_unstemmed As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
title_sort As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas
author Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]
author_facet Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Louzada, Roberto [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingos, Rafael Pedrosa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Clubes de futebol
Marca
Clube-empresa
topic Clubes de futebol
Marca
Clube-empresa
description Soccer is a sport practiced in almost all the world. This allowed the characterization of this sport as a business area, which resulted in changes in the management of soccer clubs, which began to be managed using the concept of club-company. Considering this fact, a study was conducted to verify how the brazilian teams are developing their marketing actions, which allow treat their insignia as trademarks and obtain an additional revenue with these actions. Were selected as object of study two traditional clubs of São Paulo - the São Paulo Futebol Clube and the Sport Club Corinthians Paulista. Were collected primary data, but also, were used secondary data and documents, which were organized and analyzed through the concepts of brand, social and historical capital. This analysis identified that the two clubs taken as object of study carry out marketing actions, which were classified as related to the process of management of the insignia as a brand. Next, sought at the balance sheet of the clubs, evidences of the financial contribution of these actions to the revenues of the clubs. In this way, identified that the clubs researched have mobilized to professionally manage your brand, through targeted marketing actions to their fans, and the insignia of clubs are handled as brands, becoming one more source of revenue for the clubs
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:13:59Z
2015-03-23T15:13:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DOMINGOS, Rafael Pedrosa. As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas. 2011. v, 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Administração) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/118903
000675677
domingos_rp_tcc_jabo.pdf
2393303095858534
identifier_str_mv DOMINGOS, Rafael Pedrosa. As insígnias dos clubes de futebol gerenciadas como marcas: um estudo sobre dois clubes paulistas. 2011. v, 67 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Administração) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, 2011.
000675677
domingos_rp_tcc_jabo.pdf
2393303095858534
url http://hdl.handle.net/11449/118903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv v, 67 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790236759031808