Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lahuerta, Milton [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nascimento, Alessandra Santos [UNESP], Lopes, Maira Gonçalves [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1276
http://hdl.handle.net/11449/142224
Resumo: This paper aims to contribute to increase the knowledge about political education experiences developed with young people from elementary school through partnerships between the University and the municipal government. To that end, we will present the results of the political education work carried out in 2014 with 1,148 young people from 13 to 16 years old, all students from public and private schools in Araraquara, state of São Paulo. This experience was the product of a partnership made between the Government and Policy Laboratory of FCLAr-UNESP and the City of Araraquara, São Paulo. Besides the training work, the Laboratory has conducted a survey among these young people. This aimed to evaluate the perceptions of these students about institutional policy as well as political education. One of the results of this teaching-learning process was the perception that young people are not so sure about the meaning of democracy, although they value the political participation of citizens in order to change society and agree that political education is necessary. Among some of the new knowledge that these teenagers have acquired we can list the operation of power and elections in Brazil, as well as the role of the citizen.
id UNSP_7fc1c1f9ce0de6d1be6a9ff40a5fc71f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142224
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democraciaPolitical educationYouthDemocracyEducação políticaJuventudeDemocraciaThis paper aims to contribute to increase the knowledge about political education experiences developed with young people from elementary school through partnerships between the University and the municipal government. To that end, we will present the results of the political education work carried out in 2014 with 1,148 young people from 13 to 16 years old, all students from public and private schools in Araraquara, state of São Paulo. This experience was the product of a partnership made between the Government and Policy Laboratory of FCLAr-UNESP and the City of Araraquara, São Paulo. Besides the training work, the Laboratory has conducted a survey among these young people. This aimed to evaluate the perceptions of these students about institutional policy as well as political education. One of the results of this teaching-learning process was the perception that young people are not so sure about the meaning of democracy, although they value the political participation of citizens in order to change society and agree that political education is necessary. Among some of the new knowledge that these teenagers have acquired we can list the operation of power and elections in Brazil, as well as the role of the citizen.O presente trabalho visa contribuir para ampliar o conhecimento sobre as experiências de educação política desenvolvidas com jovens do ensino fundamental, através de parcerias entre a universidade e o poder público municipal. Para isso, apresentaremos os resultados do trabalho de formação política realizado em 2014 com 1.148 jovens, de 13 a 16 anos, estudantes das redes pública e privada de ensino de Araraquara. Essa experiência foi produto da parceria entre o Laboratório de Política e Governo/FCLAr-UNESP e a Câmara Municipal de Araraquara/SP. Além da formação, o Laboratório realizou uma pesquisa junto a esses jovens. Esta objetivou aferir as percepções desses estudantes acerca da política institucional bem como da educação política. Um dos resultados desse processo de ensinoaprendizagem foi a percepção de que os jovens não têm clareza sobre o significado de democracia, embora valorizem a participação política dos cidadãos, para a mudança da sociedade, e concordem que a educação política é necessária. Entre os conhecimentos novos que os adolescentes adquiriram encontram-se o funcionamento dos poderes e das eleições no Brasil, bem como o papel do cidadão.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Antropologia, Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lahuerta, Milton [UNESP]Nascimento, Alessandra Santos [UNESP]Lopes, Maira Gonçalves [UNESP]2016-08-04T13:34:45Z2016-08-04T13:34:45Z2015-09-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/12768º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142224ISSN2176-9761-2015-01-07-lahuerta.pdf9326718732298388PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-15T06:16:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142224Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-15T06:16:33Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
title Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
spellingShingle Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
Lahuerta, Milton [UNESP]
Political education
Youth
Democracy
Educação política
Juventude
Democracia
title_short Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
title_full Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
title_fullStr Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
title_full_unstemmed Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
title_sort Educação política: instrumento necessário para melhorar a qualidade da democracia
author Lahuerta, Milton [UNESP]
author_facet Lahuerta, Milton [UNESP]
Nascimento, Alessandra Santos [UNESP]
Lopes, Maira Gonçalves [UNESP]
author_role author
author2 Nascimento, Alessandra Santos [UNESP]
Lopes, Maira Gonçalves [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lahuerta, Milton [UNESP]
Nascimento, Alessandra Santos [UNESP]
Lopes, Maira Gonçalves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Political education
Youth
Democracy
Educação política
Juventude
Democracia
topic Political education
Youth
Democracy
Educação política
Juventude
Democracia
description This paper aims to contribute to increase the knowledge about political education experiences developed with young people from elementary school through partnerships between the University and the municipal government. To that end, we will present the results of the political education work carried out in 2014 with 1,148 young people from 13 to 16 years old, all students from public and private schools in Araraquara, state of São Paulo. This experience was the product of a partnership made between the Government and Policy Laboratory of FCLAr-UNESP and the City of Araraquara, São Paulo. Besides the training work, the Laboratory has conducted a survey among these young people. This aimed to evaluate the perceptions of these students about institutional policy as well as political education. One of the results of this teaching-learning process was the perception that young people are not so sure about the meaning of democracy, although they value the political participation of citizens in order to change society and agree that political education is necessary. Among some of the new knowledge that these teenagers have acquired we can list the operation of power and elections in Brazil, as well as the role of the citizen.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-22
2016-08-04T13:34:45Z
2016-08-04T13:34:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1276
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142224
ISSN2176-9761-2015-01-07-lahuerta.pdf
9326718732298388
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1276
http://hdl.handle.net/11449/142224
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-07-lahuerta.pdf
9326718732298388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-7
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790007737450496