O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP], Nascimento, Cleyton Monteiro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/4277
http://hdl.handle.net/11449/127036
Resumo: This article is a theoretical and practical portrait of a non-formal educational activities aimed to examine the transformations experienced by young people in a state of social vulnerability participating in social discussions in a form of theater of the oppressed - the theater-forum. The technique of theater-forum was held as a methodology able to establish a critical space action / reflection / action on the social reality experienced by these young people. The discussions postulates in some theatrical performances were analyzed critically and scored from theoretical frameworks of contemporary thinkers (Bauman, Augé, Boal,Bock, Aguiar, Ozella). We conclude that this action re-signified social problems (violence, drug involvement, hyperconsumerism, poverty, cultural capital etc.) Among these young people. In general, the young through a collective construction could experience new processes of subjectivity and open to possible changes and social transformations criticism in your life.
id UNSP_92a9bb0055fd0f0955a0f6c38453a225
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127036
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade socialThe teenager redefining its place in contemporary society: The theatre of the oppressed as a tool psychoeducationalAdolescenceSubjectivityTheater of the oppressedAdolescênciaSubjetividadeTeatro do oprimidoThis article is a theoretical and practical portrait of a non-formal educational activities aimed to examine the transformations experienced by young people in a state of social vulnerability participating in social discussions in a form of theater of the oppressed - the theater-forum. The technique of theater-forum was held as a methodology able to establish a critical space action / reflection / action on the social reality experienced by these young people. The discussions postulates in some theatrical performances were analyzed critically and scored from theoretical frameworks of contemporary thinkers (Bauman, Augé, Boal,Bock, Aguiar, Ozella). We conclude that this action re-signified social problems (violence, drug involvement, hyperconsumerism, poverty, cultural capital etc.) Among these young people. In general, the young through a collective construction could experience new processes of subjectivity and open to possible changes and social transformations criticism in your life.O presente artigo é um retrato teórico e prático de uma ação educativa não formal que teve como objetivo analisar as transformações sofridas por jovens em estado de vulnerabilidade social que participaram de debates sociais em uma modalidade do teatro do oprimido – o teatro-fórum. A técnica do teatro-fórum foi defendida como recurso metodológico capaz de estabelecer um espaço crítico de ação/reflexão/ação sobre a realidade social vivenciada por estes jovens. Os debates postulados em algumas encenações teatrais foram analisados de forma crítica e pontuados a partir de referenciais teóricos (Bauman, Augé, Boal, Bock, Aguiar, Ozella). Concluímos que essa ação resignificou as problemáticas sociais (violência, envolvimento com drogas, hiperconsumismo, pobreza, capital cultural etc.) junto a esses jovens. De um modo geral, o jovem através de uma construção coletiva pôde vivenciar novos processos de subjetivação e se abrir para possíveis mudanças e transformações sociais críticas em sua vida.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de psicologia evolutiva, social e escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]Nascimento, Cleyton Monteiro [UNESP]2015-08-21T17:53:46Z2015-08-21T17:53:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article123-146application/pdfhttp://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/4277Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 9, n. 1, p. 123-146, 2014.1984-3178http://hdl.handle.net/11449/12703610.5965/19843178912014123ISSN1984-3178-2014-09-01-123-146.pdf6469904584593174Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação, Artes e Inclusãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-20T06:12:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127036Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-20T06:12:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
The teenager redefining its place in contemporary society: The theatre of the oppressed as a tool psychoeducational
title O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
spellingShingle O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Adolescence
Subjectivity
Theater of the oppressed
Adolescência
Subjetividade
Teatro do oprimido
title_short O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
title_full O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
title_fullStr O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
title_full_unstemmed O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
title_sort O teatro do oprimido como ferramenta educativa: ações junto aos adolescentes em estado de vulnerabilidade social
author Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
author_facet Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
Nascimento, Cleyton Monteiro [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
Nascimento, Cleyton Monteiro [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonio Carlos Barbosa da [UNESP]
Silva, Marina Coimbra Casadei Barbosa da [UNESP]
Nascimento, Cleyton Monteiro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence
Subjectivity
Theater of the oppressed
Adolescência
Subjetividade
Teatro do oprimido
topic Adolescence
Subjectivity
Theater of the oppressed
Adolescência
Subjetividade
Teatro do oprimido
description This article is a theoretical and practical portrait of a non-formal educational activities aimed to examine the transformations experienced by young people in a state of social vulnerability participating in social discussions in a form of theater of the oppressed - the theater-forum. The technique of theater-forum was held as a methodology able to establish a critical space action / reflection / action on the social reality experienced by these young people. The discussions postulates in some theatrical performances were analyzed critically and scored from theoretical frameworks of contemporary thinkers (Bauman, Augé, Boal,Bock, Aguiar, Ozella). We conclude that this action re-signified social problems (violence, drug involvement, hyperconsumerism, poverty, cultural capital etc.) Among these young people. In general, the young through a collective construction could experience new processes of subjectivity and open to possible changes and social transformations criticism in your life.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:46Z
2015-08-21T17:53:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/4277
Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 9, n. 1, p. 123-146, 2014.
1984-3178
http://hdl.handle.net/11449/127036
10.5965/19843178912014123
ISSN1984-3178-2014-09-01-123-146.pdf
6469904584593174
url http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/4277
http://hdl.handle.net/11449/127036
identifier_str_mv Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 9, n. 1, p. 123-146, 2014.
1984-3178
10.5965/19843178912014123
ISSN1984-3178-2014-09-01-123-146.pdf
6469904584593174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação, Artes e Inclusão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 123-146
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789764081942528