eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clareto, Sônia Maria
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Miarka, Roger
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a01
http://hdl.handle.net/11449/157643
Resumo: Abstract How to ask about effective research and practices in mathematics education? How to ask about the effectiveness of mathematics education? Crossed by concerns that arise from the struggle with these issues, this article launches itself in defiance: to think of mathematics education as a double: area and movement. Mathematics Education behaving as an area of knowledge and mathematics education behaving as a launching movement. What happens in between this double? Controversy. An unusual and untimely war, a fight that sews area and movement on one side, inside out, front and back, and movement and area and area and movement… On one side and inside out. A double. A movement that becomes territory. An area that cries out for movement. A controversial sewing, weaving one side and its inside out in a single plot. A controversy with mathematics understood as area, but also with mathematics understood as movement. A dispute, more than that, a controversy in the Greek way: polemikós, the art of war. Multiplicity. How many adjectives does math bear? How much can math tolerate being an adjective and not a noun? This writing explores three scenarios: one operates with mathematics education as a field of knowledge, addressing the creation of this area and its institutionalization processes; the other thinks over the movement of mathematics education; a third sews the previous scenarios weaving them: area and movement and mathematics education and Mathematics Education and first name and common name, and so forth…
id UNSP_94854c349f3dc1d7ce043db722a1d98a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157643
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessosAefFecTIvE MAthEmAtiCS eDucAtIOn: names and moviments in inside outsControversyArea and TerritoryMovementMultiplicityEffectAffectionEffectivenessAffectivenessWarriors of TruthLovers of the Unusual BattlePolêmicaÁrea e TerritórioMovimentoMultiplicidadeEfeitoAfetoEfetivoAfetivoGuerreiros da VerdadeAmantes da Insólita BatalhaAbstract How to ask about effective research and practices in mathematics education? How to ask about the effectiveness of mathematics education? Crossed by concerns that arise from the struggle with these issues, this article launches itself in defiance: to think of mathematics education as a double: area and movement. Mathematics Education behaving as an area of knowledge and mathematics education behaving as a launching movement. What happens in between this double? Controversy. An unusual and untimely war, a fight that sews area and movement on one side, inside out, front and back, and movement and area and area and movement… On one side and inside out. A double. A movement that becomes territory. An area that cries out for movement. A controversial sewing, weaving one side and its inside out in a single plot. A controversy with mathematics understood as area, but also with mathematics understood as movement. A dispute, more than that, a controversy in the Greek way: polemikós, the art of war. Multiplicity. How many adjectives does math bear? How much can math tolerate being an adjective and not a noun? This writing explores three scenarios: one operates with mathematics education as a field of knowledge, addressing the creation of this area and its institutionalization processes; the other thinks over the movement of mathematics education; a third sews the previous scenarios weaving them: area and movement and mathematics education and Mathematics Education and first name and common name, and so forth…Resumo Como perguntar por pesquisas e práticas efetivas em educação matemática? Como perguntar pela efetividade da educação matemática? Atravessado por inquietações que brotam do embate com estas questões, o presente artigo se lança em desafio: pensar a educação matemática em um duplo: área e movimento. Educação Matemática se comportando como uma área do conhecimento e educação matemática se lançando como movimento. O que acontece no entre desse duplo? Polêmica. Uma guerra insólita e intempestiva, um combate que costura área e movimento, em direito e avesso e avesso e direito e movimento e área e área e movimento e… Avesso e direito em costura. Um duplo. Um movimento que se territorializa. Um território que clama por movimento. Uma polêmica costura, tece e enreda direito e avesso em uma única trama. Uma polêmica com a Matemática entendida como área, mas também com a matemática como movimento. Uma disputa, mais que isso, uma polêmica à moda grega: polemikós, a arte da guerra. Multiplicidade. Quanto de adjetivação comporta uma matemática? Quanto suporta uma matemática ao ser adjetivo e não substantivo? Este escrito explora três cenários: um deles opera com a Educação Matemática como área de conhecimento, abordando a constituição da área e seus processos de institucionalização; o outro pensa o movimento da educação matemática; um terceiro costura os cenários anteriores em enredamentos: área e movimento e educação matemática e Educação Matemática e nome próprio e nome comum e e e…Universidade Federal de Juiz de ForaUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação MatemáticaUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal de Juiz de ForaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Clareto, Sônia MariaMiarka, Roger2018-11-12T17:26:18Z2018-11-12T17:26:18Z2015-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article794-808application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a01Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 794-808, 2015.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/15764310.1590/1980-4415v29n53a01S0103-636X2015000300794S0103-636X2015000300794.pdf27466330874999320000-0002-0633-8446SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:16:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157643Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-24T06:16:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
AefFecTIvE MAthEmAtiCS eDucAtIOn: names and moviments in inside outs
title eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
spellingShingle eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
Clareto, Sônia Maria
Controversy
Area and Territory
Movement
Multiplicity
Effect
Affection
Effectiveness
Affectiveness
Warriors of Truth
Lovers of the Unusual Battle
Polêmica
Área e Território
Movimento
Multiplicidade
Efeito
Afeto
Efetivo
Afetivo
Guerreiros da Verdade
Amantes da Insólita Batalha
title_short eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
title_full eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
title_fullStr eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
title_full_unstemmed eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
title_sort eDucAçÃo MAteMátiCA AefeTIvA: nomes e movimentos em avessos
author Clareto, Sônia Maria
author_facet Clareto, Sônia Maria
Miarka, Roger
author_role author
author2 Miarka, Roger
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Clareto, Sônia Maria
Miarka, Roger
dc.subject.por.fl_str_mv Controversy
Area and Territory
Movement
Multiplicity
Effect
Affection
Effectiveness
Affectiveness
Warriors of Truth
Lovers of the Unusual Battle
Polêmica
Área e Território
Movimento
Multiplicidade
Efeito
Afeto
Efetivo
Afetivo
Guerreiros da Verdade
Amantes da Insólita Batalha
topic Controversy
Area and Territory
Movement
Multiplicity
Effect
Affection
Effectiveness
Affectiveness
Warriors of Truth
Lovers of the Unusual Battle
Polêmica
Área e Território
Movimento
Multiplicidade
Efeito
Afeto
Efetivo
Afetivo
Guerreiros da Verdade
Amantes da Insólita Batalha
description Abstract How to ask about effective research and practices in mathematics education? How to ask about the effectiveness of mathematics education? Crossed by concerns that arise from the struggle with these issues, this article launches itself in defiance: to think of mathematics education as a double: area and movement. Mathematics Education behaving as an area of knowledge and mathematics education behaving as a launching movement. What happens in between this double? Controversy. An unusual and untimely war, a fight that sews area and movement on one side, inside out, front and back, and movement and area and area and movement… On one side and inside out. A double. A movement that becomes territory. An area that cries out for movement. A controversial sewing, weaving one side and its inside out in a single plot. A controversy with mathematics understood as area, but also with mathematics understood as movement. A dispute, more than that, a controversy in the Greek way: polemikós, the art of war. Multiplicity. How many adjectives does math bear? How much can math tolerate being an adjective and not a noun? This writing explores three scenarios: one operates with mathematics education as a field of knowledge, addressing the creation of this area and its institutionalization processes; the other thinks over the movement of mathematics education; a third sews the previous scenarios weaving them: area and movement and mathematics education and Mathematics Education and first name and common name, and so forth…
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
2018-11-12T17:26:18Z
2018-11-12T17:26:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a01
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 794-808, 2015.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/157643
10.1590/1980-4415v29n53a01
S0103-636X2015000300794
S0103-636X2015000300794.pdf
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a01
http://hdl.handle.net/11449/157643
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 29, n. 53, p. 794-808, 2015.
0103-636X
10.1590/1980-4415v29n53a01
S0103-636X2015000300794
S0103-636X2015000300794.pdf
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 794-808
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789805862453248