O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698195948
http://hdl.handle.net/11449/212691
Resumo: Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especially after the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identify and analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selected from the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important for the teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmental politics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structure classes and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed using Bardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections of textbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate a pattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize the ecosystem concept.
id UNSP_a8317125cf6d0500067bb0dc007c925f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212691
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕESTHE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONSEL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONES OSSÍVEIS IMPLICAÇÕESEcosystem ConceptTextbookEcology TeachingContent AnalysisConceito de EcossistemaLivro DidáticoEnsino de EcologiaAnálise de ConteúdoResearches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especially after the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identify and analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selected from the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important for the teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmental politics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structure classes and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed using Bardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections of textbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate a pattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize the ecosystem concept.Las investigaciones sugieren que el libro de texto tiene un papel importante en los entornos académicos, especialmente después de la creación del Programa Nacional de Libros de Texto (PNLT). Los objetivos de este estudio fueron identificar y analizar cómo se aborda el concepto de ecosistema en las colecciones de libros de texto de Biología seleccionados del PNLT/2015. Investigar cómo se presenta el concepto de ecosistema en los libros de texto es importante para el proceso de enseñanza-aprendizaje en Ecología, porque esto concepto fomenta gran parte de las discusiones de política ambiental y las investigaciones en biología. Además, el libro de texto puede usarse como una guía para estructurar clases y está sujeto a conflictos de intereses. En este estudio, se analizaron tres colecciones didácticas utilizando el Análisis de Contenido de Bardin (2011), con la interpretación de cómo los contenidos presentes en las colecciones de libros de texto se acercan y dirigen la significación del concepto de ecosistema. Los resultados demuestran un patrón en el enfoque a través de todas las colecciones que simplifica, no historiza y tampoco critica el concepto de ecosistema.Pesquisas apontam que o livro didático possui papel singular nos ambientes escolares, principalmente após a criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Os objetivos deste estudo são identificar e analisar como o conceito de ecossistema é abordado em algumas coleções didáticas de Biologia selecionadas pelo PNLD/2015. Investigar como o conceito de ecossistema é abordado em livros didáticos é importante para o ensino-aprendizagem em Ecologia, porque esse conceito fomenta grande parte das discussões em políticas ambientais e pesquisas em Biologia. Além disso, o livro didático pode ter importante papel na estruturação das aulas e está sujeito a conflitos de interesse. Neste estudo, foram analisadas três coleções didáticas por meio da Análise de Conteúdo, de Bardin (2011), com interpretação de como os conteúdos presentes nas coleções abordam e direcionam a significação do conceito de ecossistema. Os resultados demonstram um padrão na abordagem desse conceito, em todas as coleções, que simplifica, não historiza e, muito menos, critica o conceito de ecossistema.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Biociências.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Biociências.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de BiociênciasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]2021-07-14T10:43:44Z2021-07-14T10:43:44Z2020-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698195948Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21269110.1590/0102-4698195948S0102-46982020000100230S0102-46982020000100230.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-18T06:12:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212691Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-18T06:12:04Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
EL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONES OSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
spellingShingle O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]
Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
title_short O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title_full O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title_fullStr O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title_full_unstemmed O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title_sort O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
author Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]
author_facet Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
author_role author
author2 Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezzon, Rodolfo Zampieri [UNESP]
Diniz, Renato Eugênio Da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
topic Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
description Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especially after the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identify and analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selected from the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important for the teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmental politics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structure classes and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed using Bardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections of textbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate a pattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize the ecosystem concept.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-13
2021-07-14T10:43:44Z
2021-07-14T10:43:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698195948
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
http://hdl.handle.net/11449/212691
10.1590/0102-4698195948
S0102-46982020000100230
S0102-46982020000100230.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698195948
http://hdl.handle.net/11449/212691
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
10.1590/0102-4698195948
S0102-46982020000100230
S0102-46982020000100230.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964978386567168