Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349 http://hdl.handle.net/11449/140661 |
Resumo: | In this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects. |
id |
UNSP_aefcca08f103947bb57d20c320ca0922 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140661 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazoMemoryLearningTemporal summationSpatial summationRepetitionRelevanceMemóriaAprendizagemSomação temporalSomação espacialRepetiçãoRelevânciaIn this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects.Neste trabalho, estudamos a formação de memória declarativa de curto prazo em condições que correspondem a processos de somação temporal e espacial. Apresentamos para alunos universitários uma sequência de slides, com duração de sete segundos cada, contendo sentenças (uma por slide) que poderiam ser de maior ou menor interesse para os sujeitos. Ao todo foram apresentadas 25 sentenças, das quais cinco repetidas três vezes e as 10 restantes apresentadas apenas uma vez, intercaladas aleatoriamente. Após a apresentação, os sujeitos responderam a questões referentes a cada sentença. Verificamos que as sentenças apresentadas três vezes apresentaram, em média, maior número de respostas corretas, indicando uma eficácia da estratégia de aprendizagem baseada na somação temporal. Contudo, também verificamos que a sentença mais lembrada foi apresentada apenas uma vez, e que outras seis sentenças apresentadas apenas uma vez obtiveram maior número de respostas corretas que a média das sentenças apresentadas três vezes, o que indica a possibilidade de maior eficiência das estratégias de somação espacial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Hospital das Clínicas de BotucatuPrefeitura do Município de ItapeviUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marques, Jean FelipeBarros, Rafael FernandesSantos, Rafael Peres dosPereira Júnior, Alfredo [UNESP]2016-07-07T12:34:53Z2016-07-07T12:34:53Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article43-56application/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012.1516-4039http://hdl.handle.net/11449/140661ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf96809637693079080000-0002-5960-041XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporScriptainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-13T06:03:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-13T06:03:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
title |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
spellingShingle |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo Marques, Jean Felipe Memory Learning Temporal summation Spatial summation Repetition Relevance Memória Aprendizagem Somação temporal Somação espacial Repetição Relevância |
title_short |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
title_full |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
title_fullStr |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
title_full_unstemmed |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
title_sort |
Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo |
author |
Marques, Jean Felipe |
author_facet |
Marques, Jean Felipe Barros, Rafael Fernandes Santos, Rafael Peres dos Pereira Júnior, Alfredo [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Rafael Fernandes Santos, Rafael Peres dos Pereira Júnior, Alfredo [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Hospital das Clínicas de Botucatu Prefeitura do Município de Itapevi Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Jean Felipe Barros, Rafael Fernandes Santos, Rafael Peres dos Pereira Júnior, Alfredo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memory Learning Temporal summation Spatial summation Repetition Relevance Memória Aprendizagem Somação temporal Somação espacial Repetição Relevância |
topic |
Memory Learning Temporal summation Spatial summation Repetition Relevance Memória Aprendizagem Somação temporal Somação espacial Repetição Relevância |
description |
In this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-07-07T12:34:53Z 2016-07-07T12:34:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349 Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012. 1516-4039 http://hdl.handle.net/11449/140661 ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf 9680963769307908 0000-0002-5960-041X |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349 http://hdl.handle.net/11449/140661 |
identifier_str_mv |
Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012. 1516-4039 ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf 9680963769307908 0000-0002-5960-041X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Scripta |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
43-56 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964539680194560 |