Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Jean Felipe
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Barros, Rafael Fernandes, Santos, Rafael Peres dos, Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349
http://hdl.handle.net/11449/140661
Resumo: In this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects.
id UNSP_aefcca08f103947bb57d20c320ca0922
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140661
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazoMemoryLearningTemporal summationSpatial summationRepetitionRelevanceMemóriaAprendizagemSomação temporalSomação espacialRepetiçãoRelevânciaIn this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects.Neste trabalho, estudamos a formação de memória declarativa de curto prazo em condições que correspondem a processos de somação temporal e espacial. Apresentamos para alunos universitários uma sequência de slides, com duração de sete segundos cada, contendo sentenças (uma por slide) que poderiam ser de maior ou menor interesse para os sujeitos. Ao todo foram apresentadas 25 sentenças, das quais cinco repetidas três vezes e as 10 restantes apresentadas apenas uma vez, intercaladas aleatoriamente. Após a apresentação, os sujeitos responderam a questões referentes a cada sentença. Verificamos que as sentenças apresentadas três vezes apresentaram, em média, maior número de respostas corretas, indicando uma eficácia da estratégia de aprendizagem baseada na somação temporal. Contudo, também verificamos que a sentença mais lembrada foi apresentada apenas uma vez, e que outras seis sentenças apresentadas apenas uma vez obtiveram maior número de respostas corretas que a média das sentenças apresentadas três vezes, o que indica a possibilidade de maior eficiência das estratégias de somação espacial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Biociências (IBB), Departamento de Educação, Botucatu, SP, BrasilUniversidade de São Paulo (USP)Hospital das Clínicas de BotucatuPrefeitura do Município de ItapeviUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marques, Jean FelipeBarros, Rafael FernandesSantos, Rafael Peres dosPereira Júnior, Alfredo [UNESP]2016-07-07T12:34:53Z2016-07-07T12:34:53Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article43-56application/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012.1516-4039http://hdl.handle.net/11449/140661ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf96809637693079080000-0002-5960-041XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporScriptainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-13T06:03:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-13T06:03:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
title Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
spellingShingle Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
Marques, Jean Felipe
Memory
Learning
Temporal summation
Spatial summation
Repetition
Relevance
Memória
Aprendizagem
Somação temporal
Somação espacial
Repetição
Relevância
title_short Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
title_full Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
title_fullStr Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
title_full_unstemmed Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
title_sort Estratégias de somação temporal e espacial na formação da memória declarativa de curto prazo
author Marques, Jean Felipe
author_facet Marques, Jean Felipe
Barros, Rafael Fernandes
Santos, Rafael Peres dos
Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]
author_role author
author2 Barros, Rafael Fernandes
Santos, Rafael Peres dos
Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Hospital das Clínicas de Botucatu
Prefeitura do Município de Itapevi
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Jean Felipe
Barros, Rafael Fernandes
Santos, Rafael Peres dos
Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Memory
Learning
Temporal summation
Spatial summation
Repetition
Relevance
Memória
Aprendizagem
Somação temporal
Somação espacial
Repetição
Relevância
topic Memory
Learning
Temporal summation
Spatial summation
Repetition
Relevance
Memória
Aprendizagem
Somação temporal
Somação espacial
Repetição
Relevância
description In this essay, we analyze the formation of short-term declarative memory under conditions which correspond to temporal and spatial summation. We presented to four groups of university students a sequence of slides, with the duration of 7 seconds each, containing sentences (one for each slide) that could be of greater or lesser interest to them. There was a total of 25 sentences, of which 5 were repeated three times, and the remaining 10 sentences were presented randomly only once. After presenting the sentences, the subjects answered a written questionnaire about each one of them. Analyzing the answers, we found that the repeated sentences eliciting temporal summation were on average more efficacious to form short-term memories, but some of the sentences presented just one time were more remembered than sentences presented three times. This result suggests that spatial summation may be more efficient to form such memories, if the stimulus and the form of presentation are sufficiently powerful to elicit a variety of converging learning pathways for the subjects.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-07-07T12:34:53Z
2016-07-07T12:34:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349
Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012.
1516-4039
http://hdl.handle.net/11449/140661
ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf
9680963769307908
0000-0002-5960-041X
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4349
http://hdl.handle.net/11449/140661
identifier_str_mv Scripta, v. 14, n. 26, p. 43-56, 2012.
1516-4039
ISSN1516-4039-2012-14-26-43-56.pdf
9680963769307908
0000-0002-5960-041X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Scripta
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 43-56
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964539680194560