Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006 http://hdl.handle.net/11449/212580 |
Resumo: | This study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue. |
id |
UNSP_c1c7a1749b37c9b96bdf49c2c9af921f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212580 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em ProblemasEvaluating Student Performance in Nephrology: a Study Comparing Traditional and Problem-based LearningEducation, medicalNephrology - educationProblem-based learning - methodsPreceptorshipEducação médicaNefrologia - educaçãoAprendizado baseado em problemas - métodosTutoriaThis study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue.Este estudo teve como objetivo identificar diferenças no aproveitamento de dois grupos de alunos do Curso Médico da Faculdade de Medicina de Marília aos quais foi aplicada simultaneamente uma mesma prova de testes de múltipla escola. A prova abordou o conteúdo curricular disponível para ambos os grupos imediatamente após o ciclo de estudos sobre a Nefrologia. Participaram alunos do 2o ano (n = 75) submetidos ao método de Aprendizado Baseado em Problemas (PBL) e alunos do 4o ano médico em moldes tradicionais (n = 82). A prova foi submetida à aparição de três especialista em Nefrologia, que atribuíram a cada uma das questões uma graduação de intensidade de avaliação de 0 a 3, nas seguintes categorias subjetivas: profundidade, atualidade, capacidade de associação a outras áreas de conhecimento e conotação psicossocial. O aproveitamento médio dos alunos do 2o ano foi significantemente inferior ao dos quartanistas (p < 0,01). Questões com intensidade alta na categoria atualidade influíram nessa diferenciação (p < 0,025), sugerindo um possível efeito da não utilização de periódicos pelos alunos segudanistas, fato que aponta a necessidade de observar um adequado feedback tutorial tutorial para estudantes do métodos PBL nesse quesitos.Faculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Campus de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Campus de MaríliaAssociação Brasileira de Educação MédicaFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Araújo, Ivan De MeloAraújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP]Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]2021-07-14T10:42:08Z2021-07-14T10:42:08Z2021-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article44-55application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21258010.1590/1981-5271v25.3-006S0100-55022001000300044S0100-55022001000300044.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-01T06:12:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212580Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-01T06:12:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas Evaluating Student Performance in Nephrology: a Study Comparing Traditional and Problem-based Learning |
title |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
spellingShingle |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas Araújo, Ivan De Melo Education, medical Nephrology - education Problem-based learning - methods Preceptorship Educação médica Nefrologia - educação Aprendizado baseado em problemas - métodos Tutoria |
title_short |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
title_full |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
title_fullStr |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
title_full_unstemmed |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
title_sort |
Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas |
author |
Araújo, Ivan De Melo |
author_facet |
Araújo, Ivan De Melo Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP] Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP] Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdade de Medicina de Marília Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Ivan De Melo Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP] Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, medical Nephrology - education Problem-based learning - methods Preceptorship Educação médica Nefrologia - educação Aprendizado baseado em problemas - métodos Tutoria |
topic |
Education, medical Nephrology - education Problem-based learning - methods Preceptorship Educação médica Nefrologia - educação Aprendizado baseado em problemas - métodos Tutoria |
description |
This study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:42:08Z 2021-07-14T10:42:08Z 2021-06-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021. 0100-5502 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/212580 10.1590/1981-5271v25.3-006 S0100-55022001000300044 S0100-55022001000300044.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006 http://hdl.handle.net/11449/212580 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021. 0100-5502 1981-5271 10.1590/1981-5271v25.3-006 S0100-55022001000300044 S0100-55022001000300044.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
44-55 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965128354955264 |