Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Ivan De Melo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP], Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006
http://hdl.handle.net/11449/212580
Resumo: This study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue.
id UNSP_c1c7a1749b37c9b96bdf49c2c9af921f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212580
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em ProblemasEvaluating Student Performance in Nephrology: a Study Comparing Traditional and Problem-based LearningEducation, medicalNephrology - educationProblem-based learning - methodsPreceptorshipEducação médicaNefrologia - educaçãoAprendizado baseado em problemas - métodosTutoriaThis study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue.Este estudo teve como objetivo identificar diferenças no aproveitamento de dois grupos de alunos do Curso Médico da Faculdade de Medicina de Marília aos quais foi aplicada simultaneamente uma mesma prova de testes de múltipla escola. A prova abordou o conteúdo curricular disponível para ambos os grupos imediatamente após o ciclo de estudos sobre a Nefrologia. Participaram alunos do 2o ano (n = 75) submetidos ao método de Aprendizado Baseado em Problemas (PBL) e alunos do 4o ano médico em moldes tradicionais (n = 82). A prova foi submetida à aparição de três especialista em Nefrologia, que atribuíram a cada uma das questões uma graduação de intensidade de avaliação de 0 a 3, nas seguintes categorias subjetivas: profundidade, atualidade, capacidade de associação a outras áreas de conhecimento e conotação psicossocial. O aproveitamento médio dos alunos do 2o ano foi significantemente inferior ao dos quartanistas (p < 0,01). Questões com intensidade alta na categoria atualidade influíram nessa diferenciação (p < 0,025), sugerindo um possível efeito da não utilização de periódicos pelos alunos segudanistas, fato que aponta a necessidade de observar um adequado feedback tutorial tutorial para estudantes do métodos PBL nesse quesitos.Faculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Campus de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Campus de MaríliaAssociação Brasileira de Educação MédicaFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Araújo, Ivan De MeloAraújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP]Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]2021-07-14T10:42:08Z2021-07-14T10:42:08Z2021-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article44-55application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21258010.1590/1981-5271v25.3-006S0100-55022001000300044S0100-55022001000300044.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-01T06:12:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212580Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-01T06:12:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
Evaluating Student Performance in Nephrology: a Study Comparing Traditional and Problem-based Learning
title Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
spellingShingle Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
Araújo, Ivan De Melo
Education, medical
Nephrology - education
Problem-based learning - methods
Preceptorship
Educação médica
Nefrologia - educação
Aprendizado baseado em problemas - métodos
Tutoria
title_short Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
title_full Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
title_fullStr Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
title_full_unstemmed Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
title_sort Avaliação do Aproveitamento do Aluno em Nefrologia: Estudo Comparativo entre o Método Expositivo Tradicional e o Método de Aprendizado Baseado em Problemas
author Araújo, Ivan De Melo
author_facet Araújo, Ivan De Melo
Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP]
Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]
author_role author
author2 Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP]
Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdade de Medicina de Marília
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Ivan De Melo
Araújo, Rita De Cássia Tibério [UNESP]
Grácio, Maria Cláudia Cabrini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, medical
Nephrology - education
Problem-based learning - methods
Preceptorship
Educação médica
Nefrologia - educação
Aprendizado baseado em problemas - métodos
Tutoria
topic Education, medical
Nephrology - education
Problem-based learning - methods
Preceptorship
Educação médica
Nefrologia - educação
Aprendizado baseado em problemas - métodos
Tutoria
description This study aimed to identify differences between two groups of students at the Mrília Medical School, the first including 2nd-year undergraduates (n = 75) having been exposed to the Problem-Based Learning method (PBL) and the second including 4th-year students exposed to the traditional method. The two groups simultaneously received the same multiple-choice test immediately after completion of their Nephrology course, with comparable curricular contents. The tests were evaluated independently by three Nephrology experts and graded from 0 to 3 based on four different subjective categories: depth of knowledge, whether knowledge is current, ability to relate to other fields of medical knowledge, and psycho-social connotations. Mean performance during the 2nd year was significantly lower than in the 4th year (p < 0.01), especially regarding questions pertaining to current state of knowledge in the field of Nephrology (p < 0.025), suggesting that 2nd-year students make insufficient use of periodicals and indicating the need for adequate tutorial feedback for PBL students on this particular issue.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:42:08Z
2021-07-14T10:42:08Z
2021-06-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021.
0100-5502
1981-5271
http://hdl.handle.net/11449/212580
10.1590/1981-5271v25.3-006
S0100-55022001000300044
S0100-55022001000300044.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v25.3-006
http://hdl.handle.net/11449/212580
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 25, n. 03, p. 44-55, 2021.
0100-5502
1981-5271
10.1590/1981-5271v25.3-006
S0100-55022001000300044
S0100-55022001000300044.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 44-55
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965128354955264