Spelling performance of public and private school students: A comparative study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Maria Nobre [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Fusco, Natália [UNESP], Romero, Ana Carla Leite [UNESP], Amaral, Amanda Corrêa Do [UNESP], Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752017000300008
http://hdl.handle.net/11449/212736
Resumo: To characterize and compare the spelling performance of private and public students. Three hundred 1st-5th graders from public and private schools in the city of Marília, São Paulo, Brazil, were evaluated, totalizing 30 students from each grade, respectively. Collective and individual versions of the Pró-Ortografia test (a renowned Brazilian spelling test) were administered. There were significant inter-group differences indicating that private school students achieved higher performance. The mean values of correct answers of higher grade level students were statistically greater than those of the lower grade level students. The results indicated that the mean values of correct answers of all versions of the spelling test administered increased across grades for both private and public school students. However, the data evaluated showed that private school students attained higher spelling performance than public school students from the 2nd grade onwards.
id UNSP_cbc41969ee585cecbbbf1ef575229f9b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212736
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Spelling performance of public and private school students: A comparative studyDesempenho ortográfico de escolares do ensino particular e público: estudo de caracterização e relaçãoEvaluationHandwritingLearningTeachingAvaliaçãoEscrita manualAprendizagemEnsinoTo characterize and compare the spelling performance of private and public students. Three hundred 1st-5th graders from public and private schools in the city of Marília, São Paulo, Brazil, were evaluated, totalizing 30 students from each grade, respectively. Collective and individual versions of the Pró-Ortografia test (a renowned Brazilian spelling test) were administered. There were significant inter-group differences indicating that private school students achieved higher performance. The mean values of correct answers of higher grade level students were statistically greater than those of the lower grade level students. The results indicated that the mean values of correct answers of all versions of the spelling test administered increased across grades for both private and public school students. However, the data evaluated showed that private school students attained higher spelling performance than public school students from the 2nd grade onwards.O estudo buscou caracterizar e relacionar o desempenho ortográfico dos escolares de 1º ao 5º ano do ensino particular e público. Foram avaliados 300 escolares do 1º ao 5º ano em duas escolas, uma particular e outra pública, da cidade de Marília, São Paulo, sendo 30 alunos de cada ano escolar. Como procedimento, foi aplicado o Pró-Ortografia na sua versão coletiva e individual. Houve diferença estatisticamente significativa na comparação intergrupos, indicando desempenho superior dos escolares do ensino particular. Com o aumento da seriação, todos os grupos aumentaram a média de acertos nas provas avaliadas. Os resultados indicaram que as médias de acertos nas provas ortográficas se tornaram superiores com a progressão escolar tanto para os escolares do ensino particular quanto para os do ensino público. No entanto, os dados evidenciaram que os alunos do ensino particular apresentaram desempenho ortográfico superior em relação aos do ensino público a partir do 2º ano.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sampaio, Maria Nobre [UNESP]Fusco, Natália [UNESP]Romero, Ana Carla Leite [UNESP]Amaral, Amanda Corrêa Do [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2021-07-14T10:44:25Z2021-07-14T10:44:25Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article399-410application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-02752017000300008Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 34, n. 03, p. 399-410, 2017.1982-0275http://hdl.handle.net/11449/21273610.1590/1982-02752017000300008S0103-166X2017000300399S0103-166X2017000300399.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengEstudos de Psicologia (Campinas)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:16:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212736Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-24T06:16:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Spelling performance of public and private school students: A comparative study
Desempenho ortográfico de escolares do ensino particular e público: estudo de caracterização e relação
title Spelling performance of public and private school students: A comparative study
spellingShingle Spelling performance of public and private school students: A comparative study
Sampaio, Maria Nobre [UNESP]
Evaluation
Handwriting
Learning
Teaching
Avaliação
Escrita manual
Aprendizagem
Ensino
title_short Spelling performance of public and private school students: A comparative study
title_full Spelling performance of public and private school students: A comparative study
title_fullStr Spelling performance of public and private school students: A comparative study
title_full_unstemmed Spelling performance of public and private school students: A comparative study
title_sort Spelling performance of public and private school students: A comparative study
author Sampaio, Maria Nobre [UNESP]
author_facet Sampaio, Maria Nobre [UNESP]
Fusco, Natália [UNESP]
Romero, Ana Carla Leite [UNESP]
Amaral, Amanda Corrêa Do [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Fusco, Natália [UNESP]
Romero, Ana Carla Leite [UNESP]
Amaral, Amanda Corrêa Do [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Maria Nobre [UNESP]
Fusco, Natália [UNESP]
Romero, Ana Carla Leite [UNESP]
Amaral, Amanda Corrêa Do [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
Handwriting
Learning
Teaching
Avaliação
Escrita manual
Aprendizagem
Ensino
topic Evaluation
Handwriting
Learning
Teaching
Avaliação
Escrita manual
Aprendizagem
Ensino
description To characterize and compare the spelling performance of private and public students. Three hundred 1st-5th graders from public and private schools in the city of Marília, São Paulo, Brazil, were evaluated, totalizing 30 students from each grade, respectively. Collective and individual versions of the Pró-Ortografia test (a renowned Brazilian spelling test) were administered. There were significant inter-group differences indicating that private school students achieved higher performance. The mean values of correct answers of higher grade level students were statistically greater than those of the lower grade level students. The results indicated that the mean values of correct answers of all versions of the spelling test administered increased across grades for both private and public school students. However, the data evaluated showed that private school students attained higher spelling performance than public school students from the 2nd grade onwards.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2021-07-14T10:44:25Z
2021-07-14T10:44:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752017000300008
Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 34, n. 03, p. 399-410, 2017.
1982-0275
http://hdl.handle.net/11449/212736
10.1590/1982-02752017000300008
S0103-166X2017000300399
S0103-166X2017000300399.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752017000300008
http://hdl.handle.net/11449/212736
identifier_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 34, n. 03, p. 399-410, 2017.
1982-0275
10.1590/1982-02752017000300008
S0103-166X2017000300399
S0103-166X2017000300399.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 399-410
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790095004139520