Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Rodrigo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795
http://hdl.handle.net/11449/114942
Resumo: Displays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved.
id UNSP_ccc8946dddfe2e0656d31619acf88586
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114942
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolarInformation literacy: prospects around the school culturecompetência em informaçãocultura escolarensino fundamentalDisplays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved.Apresenta a Competência em Informação como metodologia de formação para o acesso, avaliação e uso da informação, a qual se tem tornado, cada vez mais, insumo indispensável à autonomia intelectual. Apresenta a articulação possível - e necessária - entre Competência em Informação e a Cultura Escolar, dando ênfase às suas relações. Busca-se, na Cultura Escolar, contextos para inserção de procedimentos desenvolvidos por meio da Competência em Informação, considerando as dimensões da organização, interpretação e produção de conhecimento. Aponta as vantagens de se perceber a Cultura Escolar, através do contexto prático filosófico, como suporte ao planejamento de ações que instituam, no ambiente educacional, ações relacionadas ao desenvolvimento da Competência em Informação. Ressalta-se que esse tipo de competência, se desenvolvida sem a compreensão da Cultura Escolar, torna-se uma prática desconexa e desarticulada cujos resultados esperados correm o risco de não serem alcançados.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, RodrigoCasarin, Helen de Castro Silva [UNESP]2015-02-24T13:57:36Z2015-02-24T13:57:36Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article308-331application/pdfhttp://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012.1414-0594http://hdl.handle.net/11449/114942ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista ACBinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-06T06:15:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114942Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-06T06:15:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
Information literacy: prospects around the school culture
title Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
spellingShingle Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
Pereira, Rodrigo
competência em informação
cultura escolar
ensino fundamental
title_short Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
title_full Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
title_fullStr Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
title_full_unstemmed Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
title_sort Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
author Pereira, Rodrigo
author_facet Pereira, Rodrigo
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
author_role author
author2 Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Rodrigo
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv competência em informação
cultura escolar
ensino fundamental
topic competência em informação
cultura escolar
ensino fundamental
description Displays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:36Z
2015-02-24T13:57:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795
Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012.
1414-0594
http://hdl.handle.net/11449/114942
ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf
0592809928580900
url http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795
http://hdl.handle.net/11449/114942
identifier_str_mv Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012.
1414-0594
ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf
0592809928580900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista ACB
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 308-331
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962007581851648