A universidade e o desafio de escrever para professores

Bibliographic Details
Main Author: Vilaronga, Carla Ariela Rios
Publication Date: 2012
Other Authors: Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362012000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127354
Summary: The article broaches processes relating to the production of texts aiming primary education teachers, focusing both function and role of the authors on these texts. In the present educational context, the authors of these papers perform an important purpose as their actions integrates the legitimation of specific discourses and new modalities of teacher formation. These academic researchers come across new challenges, e.g. writing for school teachers. The study which data is presented in this article was accomplished under a qualitative approach, starting with documentary analysis, and interviews, having as an empiric reference a special program for graduated working teachers.
id UNSP_cd257c2f363afde6df30f2f5e350c121
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127354
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A universidade e o desafio de escrever para professoresThe university and the challenge of writing for teachersTeacherUniversitarization of teachingTeacher professionalizationSpecial programsAuthorshipFormação de professoresUniversitarização do magistérioProfissionalização docenteProgramas especiaisAutoriaThe article broaches processes relating to the production of texts aiming primary education teachers, focusing both function and role of the authors on these texts. In the present educational context, the authors of these papers perform an important purpose as their actions integrates the legitimation of specific discourses and new modalities of teacher formation. These academic researchers come across new challenges, e.g. writing for school teachers. The study which data is presented in this article was accomplished under a qualitative approach, starting with documentary analysis, and interviews, having as an empiric reference a special program for graduated working teachers.O artigo discute aspectos relacionados à produção de textos dirigidos a professores da Educação Básica, focalizando a função-autor nesse processo. No contexto educacional atual, os autores desses textos desempenham importante papel, à medida que sua atuação integra-se a processos de legitimação de certos discursos e de novas modalidades de formação docente. Esses pesquisadores acadêmicos se deparam com novos desafios, entre eles o de escrever para os professores da escola. O estudo cujos dados são apresentados neste artigo foi realizado sob uma abordagem qualitativa, a partir de análise documental e de entrevistas, tendo por referencial empírico um programa especial de formação superior de professores em serviço.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio ClaroUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vilaronga, Carla Ariela RiosSarti, Flavia Medeiros [UNESP]2015-08-26T19:19:19Z2015-08-26T19:19:19Z2012-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article969-989application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362012000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=enEducação & Realidade, v. 37, n. 3, p. 969-989, 2012.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/12735410.1590/S2175-62362012000300014S2175-62362012000300014S2175-62362012000300014.pdf7561935549573966SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:22:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127354Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-26T06:22:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A universidade e o desafio de escrever para professores
The university and the challenge of writing for teachers
title A universidade e o desafio de escrever para professores
spellingShingle A universidade e o desafio de escrever para professores
Vilaronga, Carla Ariela Rios
Teacher
Universitarization of teaching
Teacher professionalization
Special programs
Authorship
Formação de professores
Universitarização do magistério
Profissionalização docente
Programas especiais
Autoria
title_short A universidade e o desafio de escrever para professores
title_full A universidade e o desafio de escrever para professores
title_fullStr A universidade e o desafio de escrever para professores
title_full_unstemmed A universidade e o desafio de escrever para professores
title_sort A universidade e o desafio de escrever para professores
author Vilaronga, Carla Ariela Rios
author_facet Vilaronga, Carla Ariela Rios
Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]
author_role author
author2 Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilaronga, Carla Ariela Rios
Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher
Universitarization of teaching
Teacher professionalization
Special programs
Authorship
Formação de professores
Universitarização do magistério
Profissionalização docente
Programas especiais
Autoria
topic Teacher
Universitarization of teaching
Teacher professionalization
Special programs
Authorship
Formação de professores
Universitarização do magistério
Profissionalização docente
Programas especiais
Autoria
description The article broaches processes relating to the production of texts aiming primary education teachers, focusing both function and role of the authors on these texts. In the present educational context, the authors of these papers perform an important purpose as their actions integrates the legitimation of specific discourses and new modalities of teacher formation. These academic researchers come across new challenges, e.g. writing for school teachers. The study which data is presented in this article was accomplished under a qualitative approach, starting with documentary analysis, and interviews, having as an empiric reference a special program for graduated working teachers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
2015-08-26T19:19:19Z
2015-08-26T19:19:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362012000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Educação & Realidade, v. 37, n. 3, p. 969-989, 2012.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/127354
10.1590/S2175-62362012000300014
S2175-62362012000300014
S2175-62362012000300014.pdf
7561935549573966
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362012000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127354
identifier_str_mv Educação & Realidade, v. 37, n. 3, p. 969-989, 2012.
2175-6236
10.1590/S2175-62362012000300014
S2175-62362012000300014
S2175-62362012000300014.pdf
7561935549573966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 969-989
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965417984229376