Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5

Bibliographic Details
Main Author: Souza, Samuel De [UNESP]
Publication Date: 2021
Other Authors: Ayoub, Eliana
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0145
http://hdl.handle.net/11449/218093
Summary: This text presents the academic trajectory of the professor, intellectual and researcher Maurice Tardif from Université de Montréal (University of Montreal) in Canada, through an interview, conducted by Samuel de Souza Neto and Eliana Ayoub in May 2017. Maurice Tardif has been dedicating his reflections and researchers to educational themes related to teacher’s knowledge, to professional education, to division of work at school, as well as professional insertion and teaching professions in the school context. He discusses the professionalization of education, questioning the fact that this process does not emerge from teachers, but from state inductions or from movements for valorization of the magisterium, challenging teachers to fight for their own professional identity. To beyond the creation of research centers, as the Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (Crifpe – Interuniversity Research Center on Teacher’s Education and Profession), what is observed is the birth of a school of thought, the Quebec School on Teacher’s Education and Profession.
id UNSP_d4703741ca8dc0badbc560f65f1e7f06
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218093
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5Maurice Tardif - trajectory of a researcher: between professionalization of education, critical thinking and contemporary risksteacher ’s knowledgeteacher’s educationprofessionalization of educationsaberes docentesformação de professoresprofissionalização do ensinoThis text presents the academic trajectory of the professor, intellectual and researcher Maurice Tardif from Université de Montréal (University of Montreal) in Canada, through an interview, conducted by Samuel de Souza Neto and Eliana Ayoub in May 2017. Maurice Tardif has been dedicating his reflections and researchers to educational themes related to teacher’s knowledge, to professional education, to division of work at school, as well as professional insertion and teaching professions in the school context. He discusses the professionalization of education, questioning the fact that this process does not emerge from teachers, but from state inductions or from movements for valorization of the magisterium, challenging teachers to fight for their own professional identity. To beyond the creation of research centers, as the Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (Crifpe – Interuniversity Research Center on Teacher’s Education and Profession), what is observed is the birth of a school of thought, the Quebec School on Teacher’s Education and Profession.Este texto apresenta a trajetória acadêmica do professor, intelectual e pesquisador Maurice Tardif, da Université de Montréal (Universidade de Montreal) no Canadá, por meio da realização de uma entrevista, realizada por Samuel de Souza Neto e Eliana Ayoub em maio de 2017. Maurice Tardif vem dedicando suas reflexões e pesquisas a temáticas educacionais relacionadas aos saberes docentes, à formação profissional, à divisão do trabalho na escola, bem como à inserção profissional e às profissões do ensino no contexto escolar. Ele discute a profissionalização do ensino, questionando o fato desse processo não emergir dos professores, mas de induções do estado ou de movimentos de valorização do magistério, desafiando os professores a lutarem pela sua própria identidade profissional. Além da criação de centros de pesquisa, como o Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (Crifpe – Centro de Pesquisa Interuniversitário sobre a Formação e a Profissão Docente), o que se observa é o nascimento de uma escola de pensamento, a Escola Quebequense sobre a Formação e a Profissão Docente.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”UNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Souza, Samuel De [UNESP]Ayoub, Eliana2022-04-28T16:55:51Z2022-04-28T16:55:51Z2021-07-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0145Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.1980-6248http://hdl.handle.net/11449/21809310.1590/1980-6248-2020-0145S0103-73072021000100800S0103-73072021000100800.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-27T06:55:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218093Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-27T06:55:28Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
Maurice Tardif - trajectory of a researcher: between professionalization of education, critical thinking and contemporary risks
title Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
spellingShingle Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
Souza, Samuel De [UNESP]
teacher ’s knowledge
teacher’s education
professionalization of education
saberes docentes
formação de professores
profissionalização do ensino
title_short Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
title_full Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
title_fullStr Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
title_full_unstemmed Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
title_sort Maurice Tardif - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos 1 2 3 4 5
author Souza, Samuel De [UNESP]
author_facet Souza, Samuel De [UNESP]
Ayoub, Eliana
author_role author
author2 Ayoub, Eliana
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Samuel De [UNESP]
Ayoub, Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv teacher ’s knowledge
teacher’s education
professionalization of education
saberes docentes
formação de professores
profissionalização do ensino
topic teacher ’s knowledge
teacher’s education
professionalization of education
saberes docentes
formação de professores
profissionalização do ensino
description This text presents the academic trajectory of the professor, intellectual and researcher Maurice Tardif from Université de Montréal (University of Montreal) in Canada, through an interview, conducted by Samuel de Souza Neto and Eliana Ayoub in May 2017. Maurice Tardif has been dedicating his reflections and researchers to educational themes related to teacher’s knowledge, to professional education, to division of work at school, as well as professional insertion and teaching professions in the school context. He discusses the professionalization of education, questioning the fact that this process does not emerge from teachers, but from state inductions or from movements for valorization of the magisterium, challenging teachers to fight for their own professional identity. To beyond the creation of research centers, as the Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (Crifpe – Interuniversity Research Center on Teacher’s Education and Profession), what is observed is the birth of a school of thought, the Quebec School on Teacher’s Education and Profession.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-26
2022-04-28T16:55:51Z
2022-04-28T16:55:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0145
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.
1980-6248
http://hdl.handle.net/11449/218093
10.1590/1980-6248-2020-0145
S0103-73072021000100800
S0103-73072021000100800.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0145
http://hdl.handle.net/11449/218093
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.
1980-6248
10.1590/1980-6248-2020-0145
S0103-73072021000100800
S0103-73072021000100800.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965739570954240