O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manoel, Rosimeire Aparecida
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Combinato, Denise Stefanoni, Gomes, Fernanda Márcia De Azevedo, Silva, Katiuska Fabiana Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00008
http://hdl.handle.net/11449/212100
Resumo: This study aimed to analyze the determining factors for the choice of the Family Health Strategy as a field of professional practice in order to check for the influence of academic education and its implications. From October 2006 to February 2007, 22 higher level professionals (dentists, nurses and physicians) working in Family Health teams in a municipality of the state of Mato Grosso do Sul (Brasil) were interviewed individually. The interviews were recorded, transcribed, and analyzed pursuant to the theoretical and methodological framework of socio-historical psychology. It was observed that the professional choice of the Family Health Strategy was not reflective and critical, rather influenced mainly by the expansion of the area and job offers, a fact that may compromise their professional activities. We suggest investing in educational processes as a way to encourage and promote the work and the commitment of professionals with the Health System and, especially,Family Health.
id UNSP_d5eabb806dec668d2f05ab0b08dd4a5b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212100
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúdeThe role of work and education on the health worker's professional projectEl papel del trabajo y de la formación académica en el proyecto profesional del trabajador de la saludFamily Healthpsychologyvocational guidanceSaúde da Famíliapsicologiaorientação vocacionalThis study aimed to analyze the determining factors for the choice of the Family Health Strategy as a field of professional practice in order to check for the influence of academic education and its implications. From October 2006 to February 2007, 22 higher level professionals (dentists, nurses and physicians) working in Family Health teams in a municipality of the state of Mato Grosso do Sul (Brasil) were interviewed individually. The interviews were recorded, transcribed, and analyzed pursuant to the theoretical and methodological framework of socio-historical psychology. It was observed that the professional choice of the Family Health Strategy was not reflective and critical, rather influenced mainly by the expansion of the area and job offers, a fact that may compromise their professional activities. We suggest investing in educational processes as a way to encourage and promote the work and the commitment of professionals with the Health System and, especially,Family Health.El objetivo del estudio fue analizar los factores determinantes para la elección de la Estrategia de la Salud de la Familia como campo de actuación profesional, con el fin de comprobar la influencia de la formación académica y sus implicaciones. Fueron entrevistados individualmente, entre octubre de 2006 y febrero de 2007, 22 profesionales de nivel superior (cirujanos dentistas, enfermeros y médicos) de los equipos de la Salud de la Familia de un municipio de Mato Grosso do Sul (Brasil). Las entrevistas fueron grabadas, transcritas y analizadas de acuerdo con el marco teórico y metodológico de la psicología socio-histórica. Se observó que la opción profesional para la Estrategia de la Salud de la Familia no ocurrió en forma reflexiva y crítica, sino que fue influenciada principalmente, por la expansión del área y por las ofertas de empleo, lo que puede comprometer su actividad profesional. La sugerencia es invertir en procesos educativos como una forma de incentivar y favorecer la actuación y el compromiso de los profesionales con el Sistema Único de Salud y, sobre todo, con la Salud de la Familia.O objetivo do estudo foi analisar os determinantes para a escolha da Estratégia Saúde da Família como campo de atuação profissional, a fim de verificar a influência da formação acadêmica e suas implicações. Foram entrevistados individualmente, de outubro de 2006 a fevereiro de 2007, 22 profissionais de nível superior (cirurgiões-dentistas, enfermeiros e médicos) de equipes da Saúde da Família de um município de Mato Grosso do Sul. As entrevistas foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com o referencial teórico-metodológico da psicologia sócio-histórica. Observou-se que a escolha profissional para a Estratégia Saúde da Família não ocorreu de forma reflexiva e crítica, sendo influenciada principalmente pela expansão da área e oferta de emprego, o que pode comprometer a atuação profissional. Sugere-se investimento nos processos educativos como uma forma de incentivar e favorecer a atuação e o compromisso dos profissionais com o Sistema Único de Saúde e, especialmente, a Saúde da Família.Faculdade de Medicina de BotucatuInstituto Tecnológico de AeronáuticaUniversidade Federal de São João Del-ReiFaculdade de Medicina de MaríliaFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioFaculdade de Medicina de BotucatuInstituto Tecnológico de AeronáuticaUniversidade Federal de São João Del-ReiFaculdade de Medicina de MaríliaManoel, Rosimeire AparecidaCombinato, Denise StefanoniGomes, Fernanda Márcia De AzevedoSilva, Katiuska Fabiana Da2021-07-14T10:34:30Z2021-07-14T10:34:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article595-614application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00008Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 12, n. 03, p. 595-614, 2014.1678-10071981-7746http://hdl.handle.net/11449/21210010.1590/1981-7746-sip00008S1981-77462014000300595S1981-77462014000300595.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:16:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212100Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-26T06:16:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
The role of work and education on the health worker's professional project
El papel del trabajo y de la formación académica en el proyecto profesional del trabajador de la salud
title O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
spellingShingle O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
Manoel, Rosimeire Aparecida
Family Health
psychology
vocational guidance
Saúde da Família
psicologia
orientação vocacional
title_short O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
title_full O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
title_fullStr O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
title_full_unstemmed O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
title_sort O papel do trabalho e da formação acadêmica no projeto profissional do trabalhador da saúde
author Manoel, Rosimeire Aparecida
author_facet Manoel, Rosimeire Aparecida
Combinato, Denise Stefanoni
Gomes, Fernanda Márcia De Azevedo
Silva, Katiuska Fabiana Da
author_role author
author2 Combinato, Denise Stefanoni
Gomes, Fernanda Márcia De Azevedo
Silva, Katiuska Fabiana Da
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdade de Medicina de Botucatu
Instituto Tecnológico de Aeronáutica
Universidade Federal de São João Del-Rei
Faculdade de Medicina de Marília
dc.contributor.author.fl_str_mv Manoel, Rosimeire Aparecida
Combinato, Denise Stefanoni
Gomes, Fernanda Márcia De Azevedo
Silva, Katiuska Fabiana Da
dc.subject.por.fl_str_mv Family Health
psychology
vocational guidance
Saúde da Família
psicologia
orientação vocacional
topic Family Health
psychology
vocational guidance
Saúde da Família
psicologia
orientação vocacional
description This study aimed to analyze the determining factors for the choice of the Family Health Strategy as a field of professional practice in order to check for the influence of academic education and its implications. From October 2006 to February 2007, 22 higher level professionals (dentists, nurses and physicians) working in Family Health teams in a municipality of the state of Mato Grosso do Sul (Brasil) were interviewed individually. The interviews were recorded, transcribed, and analyzed pursuant to the theoretical and methodological framework of socio-historical psychology. It was observed that the professional choice of the Family Health Strategy was not reflective and critical, rather influenced mainly by the expansion of the area and job offers, a fact that may compromise their professional activities. We suggest investing in educational processes as a way to encourage and promote the work and the commitment of professionals with the Health System and, especially,Family Health.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2021-07-14T10:34:30Z
2021-07-14T10:34:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00008
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 12, n. 03, p. 595-614, 2014.
1678-1007
1981-7746
http://hdl.handle.net/11449/212100
10.1590/1981-7746-sip00008
S1981-77462014000300595
S1981-77462014000300595.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00008
http://hdl.handle.net/11449/212100
identifier_str_mv Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 12, n. 03, p. 595-614, 2014.
1678-1007
1981-7746
10.1590/1981-7746-sip00008
S1981-77462014000300595
S1981-77462014000300595.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 595-614
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962176867106816