PNBE 2010: personagens negros como protagonistas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008
http://hdl.handle.net/11449/109762
Resumo: This article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations.
id UNSP_d8ef0397aa4ffa9af4b68284f122fee4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109762
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling PNBE 2010: personagens negros como protagonistasPNBE 2010: black characters as protagonistsLiteratura InfantilRelações Étnico-raciaisPNBEConstrução da Identidade NegraPNBEChildren s LiteratureEthnic-racial RelationsConstruction of Black IdentityThis article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations.Este artigo é resultante da pesquisa cujo objetivo foi o de analisar a presença dos personagens negros nos livros de literatura infantil selecionados pelo Programa Nacional Biblioteca Escolar (PNBE) no ano de 2010. Além da análise do acervo do Programa, foram sujeitos da pesquisa alunos de segundo e de quinto ano do ensino fundamental de uma escola municipal em uma cidade do interior do Estado de São Paulo. As conclusões indicam que apenas oito livros abordam a temática. Os alunos de descendência negra, por meio de entrevistas e de discussões em grupo focal, reconhecem, entre outras manifestações, ausência de personagens negros que poderiam ser referências para construção da identidade étnica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]Lopes, Naiane Rufino [UNESP]2014-10-01T13:08:31Z2014-10-01T13:08:31Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1147-1173application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/10976210.1590/S2175-62362013000400008S2175-62362013000400008S2175-62362013000400008.pdf9019185751164438SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:05:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-09T06:05:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
PNBE 2010: black characters as protagonists
title PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
spellingShingle PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Literatura Infantil
Relações Étnico-raciais
PNBE
Construção da Identidade Negra
PNBE
Children s Literature
Ethnic-racial Relations
Construction of Black Identity
title_short PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
title_full PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
title_fullStr PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
title_full_unstemmed PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
title_sort PNBE 2010: personagens negros como protagonistas
author Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_facet Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
author_role author
author2 Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Infantil
Relações Étnico-raciais
PNBE
Construção da Identidade Negra
PNBE
Children s Literature
Ethnic-racial Relations
Construction of Black Identity
topic Literatura Infantil
Relações Étnico-raciais
PNBE
Construção da Identidade Negra
PNBE
Children s Literature
Ethnic-racial Relations
Construction of Black Identity
description This article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-10-01T13:08:31Z
2014-10-01T13:08:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/109762
10.1590/S2175-62362013000400008
S2175-62362013000400008
S2175-62362013000400008.pdf
9019185751164438
url http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008
http://hdl.handle.net/11449/109762
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013.
2175-6236
10.1590/S2175-62362013000400008
S2175-62362013000400008
S2175-62362013000400008.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1147-1173
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964495318089728