Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110485
Resumo: This qualitative research with a phenomenological approach seeks to understand how the expression of the student reveals the possibilities of being a student in math class. We have adopted the storytelling to the development of tasks with students because we believe that it has a particular communicative character. The ground of the research was constituted from meetings with a group of students of the 6th grade of a state school from the city of Guaratinguetá, São Paulo. The meetings were recorded and posteriorly analyzed according to the rigor of phenomenological research. Heidegger's conception of being-in-the-world opens up possibilities for data interpretation and the analysis movement leads us to two open categories that allow us to say about the ways of the student to show project, and the ways of being a student in mathematics classes. The Dasein allows us to say how the student offers himself to classroom tasks. The ways of being a student in math class will reveal how these students are with math, questioning and understanding the content. These convergences are interpreted through articulation between surveys data and comprehensions about read texts such that we can explicit how we understand the possibilities to be a student, that are unveiled by the expression
id UNSP_e1f856ba84449e77104c0a887b0581dd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110485
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressãoMathematics - Study and teachingMatemática - Estudo e ensinoFenomenologiaHistoriasThis qualitative research with a phenomenological approach seeks to understand how the expression of the student reveals the possibilities of being a student in math class. We have adopted the storytelling to the development of tasks with students because we believe that it has a particular communicative character. The ground of the research was constituted from meetings with a group of students of the 6th grade of a state school from the city of Guaratinguetá, São Paulo. The meetings were recorded and posteriorly analyzed according to the rigor of phenomenological research. Heidegger's conception of being-in-the-world opens up possibilities for data interpretation and the analysis movement leads us to two open categories that allow us to say about the ways of the student to show project, and the ways of being a student in mathematics classes. The Dasein allows us to say how the student offers himself to classroom tasks. The ways of being a student in math class will reveal how these students are with math, questioning and understanding the content. These convergences are interpreted through articulation between surveys data and comprehensions about read texts such that we can explicit how we understand the possibilities to be a student, that are unveiled by the expressionA presente pesquisa, de caráter qualitativo com uma abordagem fenomenológica, busca compreender como a expressão do aluno revela as possibilidades de ser aluno em aula de matemática. Adotou-se a contação de histórias para o desenvolvimento das tarefas com os alunos por entendermos que ela possui um caráter comunicativo. O solo da pesquisa constitui-se a partir de encontros realizados com um grupo de alunos do 6º ano de uma escola da rede Estadual de ensino do município de Guaratinguetá, São Paulo. Os encontros foram gravados e, posteriormente, analisados seguindo o rigor da pesquisa fenomenológica. A concepção heideggeriana de ser-no-mundo abre possibilidades de interpretação dos dados e o movimento de análise nos leva a duas categorias abertas que nos permitem dizer dos modos de o aluno se mostrar pro-jetado, e dos modos de ser aluno em aulas de matemática. O ser-projetado nos permite dizer do modo como o aluno se dispõe para as tarefas de aula. Os modos de ser aluno em aula de matemática vão revelando as formas pelas quais esses alunos estão com a matemática, interrogando e compreendendo o conteúdo. Essas convergências são interpretadas por meio de articulações entre os dados da pesquisa e a compreensão dos textos lidos de modo que possamos explicitar como se entende as possibilidades de ser aluno, reveladas pela expressãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]2014-11-10T11:09:47Z2014-11-10T11:09:47Z2014-06-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis167 p.application/pdfMISSE, Bruno Henrique Labriola. Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão. 2014. 167 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110485000790281000790281.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-07T06:16:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110485Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-07T06:16:28Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
title Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
spellingShingle Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]
Mathematics - Study and teaching
Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Historias
title_short Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
title_full Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
title_fullStr Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
title_full_unstemmed Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
title_sort Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
author Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]
author_facet Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Misse, Bruno Henrique Labriola [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics - Study and teaching
Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Historias
topic Mathematics - Study and teaching
Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Historias
description This qualitative research with a phenomenological approach seeks to understand how the expression of the student reveals the possibilities of being a student in math class. We have adopted the storytelling to the development of tasks with students because we believe that it has a particular communicative character. The ground of the research was constituted from meetings with a group of students of the 6th grade of a state school from the city of Guaratinguetá, São Paulo. The meetings were recorded and posteriorly analyzed according to the rigor of phenomenological research. Heidegger's conception of being-in-the-world opens up possibilities for data interpretation and the analysis movement leads us to two open categories that allow us to say about the ways of the student to show project, and the ways of being a student in mathematics classes. The Dasein allows us to say how the student offers himself to classroom tasks. The ways of being a student in math class will reveal how these students are with math, questioning and understanding the content. These convergences are interpreted through articulation between surveys data and comprehensions about read texts such that we can explicit how we understand the possibilities to be a student, that are unveiled by the expression
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-10T11:09:47Z
2014-11-10T11:09:47Z
2014-06-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MISSE, Bruno Henrique Labriola. Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão. 2014. 167 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/110485
000790281
000790281.pdf
33004137031P7
identifier_str_mv MISSE, Bruno Henrique Labriola. Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão. 2014. 167 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
000790281
000790281.pdf
33004137031P7
url http://hdl.handle.net/11449/110485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 167 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965200737107968