ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Luciano Plez De [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/CC220118
http://hdl.handle.net/11449/212632
Resumo: This paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend.
id UNSP_e7ff2c4e5fb3bd624f7a0f716defb7d8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212632
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOSSCHOOL, YOUTH AND FUTURE PERSPECTIVES SOME NOTATIONSSchoolYoung peopleFuture perspectivesEscolaJovensPerspectivas de futuroThis paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend.Este texto objetiva discutir fatores que têm colaborado para que a escola se mantenha em processo de fratura com uma de suas marcas identitárias: sua contribuição para a construção de projetos de vida ou perspectivas de futuro. Agir na construção de projetos de vida implica impor interdições a prazeres imediatizados em função de recompensas futuras; o certificado escolar esvaece seu significado, mas é por meio dele que projeções de vida futura são construídas. As referências para essa discussão são jovens moradores de periferia urbana empobrecida e as escolas que frequentam.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Centro de Estudos Educação e SociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Melo, Luciano Plez De [UNESP]Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]2021-07-14T10:42:51Z2021-07-14T10:42:51Z2020-04-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article86-96application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/CC220118Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020.0101-32621678-7110http://hdl.handle.net/11449/21263210.1590/CC220118S0101-32622020000100086S0101-32622020000100086.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos CEDESinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:18:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212632Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-22T06:18:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
SCHOOL, YOUTH AND FUTURE PERSPECTIVES SOME NOTATIONS
title ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
spellingShingle ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
Melo, Luciano Plez De [UNESP]
School
Young people
Future perspectives
Escola
Jovens
Perspectivas de futuro
title_short ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_full ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_fullStr ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_full_unstemmed ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_sort ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
author Melo, Luciano Plez De [UNESP]
author_facet Melo, Luciano Plez De [UNESP]
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
author_role author
author2 Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Luciano Plez De [UNESP]
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv School
Young people
Future perspectives
Escola
Jovens
Perspectivas de futuro
topic School
Young people
Future perspectives
Escola
Jovens
Perspectivas de futuro
description This paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
2021-07-14T10:42:51Z
2021-07-14T10:42:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/CC220118
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020.
0101-3262
1678-7110
http://hdl.handle.net/11449/212632
10.1590/CC220118
S0101-32622020000100086
S0101-32622020000100086.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/CC220118
http://hdl.handle.net/11449/212632
identifier_str_mv Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020.
0101-3262
1678-7110
10.1590/CC220118
S0101-32622020000100086
S0101-32622020000100086.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos CEDES
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 86-96
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965033813245952