Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Débora Morais [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP], Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12822011000300007
http://hdl.handle.net/11449/115470
Resumo: Visual-motor integration is a skill that involves visual perception and eye-hand coordination. Deficit in perceptual ability and motor organization capacity may reflect in reading, writing and arithmetic learning difficulties. This study aimed to verify the relationship between visual-motor integration ability and academic performance, as well, whether visual perception ability was correlated with reading performance and whether motor coordination ability was correlated with writing performance. Participants were 77 students in the 2nd. year of elementary education at a public school. To data collect were applied the Developmental Test of Visual-Motor Integration and the Academic Performance Test. The results showed a significant correlation between visual-motor integration ability and academic skills of reading (r = 0.230, p = 0.044), writing (r = 0.244, p = 0.033) and arithmetic (r = 0.277, p = 0.015). In addition, was also identified significant correlation between visual perception and reading performance (r = 0.407, p = 0) and between the motor coordination and cursive writing (p = 0.039). The results of this study are consistent with the literature, concerning the verification of visual-motor integration, visual perception and motor coordination abilities influence on the students performance in school activities.
id UNSP_f1fd49cab9563e92b849761815d07f21
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115470
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolarRelationship analysis between visual-motor integration ability and academic performanceeducação especialVisual-motor integration is a skill that involves visual perception and eye-hand coordination. Deficit in perceptual ability and motor organization capacity may reflect in reading, writing and arithmetic learning difficulties. This study aimed to verify the relationship between visual-motor integration ability and academic performance, as well, whether visual perception ability was correlated with reading performance and whether motor coordination ability was correlated with writing performance. Participants were 77 students in the 2nd. year of elementary education at a public school. To data collect were applied the Developmental Test of Visual-Motor Integration and the Academic Performance Test. The results showed a significant correlation between visual-motor integration ability and academic skills of reading (r = 0.230, p = 0.044), writing (r = 0.244, p = 0.033) and arithmetic (r = 0.277, p = 0.015). In addition, was also identified significant correlation between visual perception and reading performance (r = 0.407, p = 0) and between the motor coordination and cursive writing (p = 0.039). The results of this study are consistent with the literature, concerning the verification of visual-motor integration, visual perception and motor coordination abilities influence on the students performance in school activities.A integração visuo-motora é uma habilidade que envolve a percepção visual e a coordenação olho-mão. Alterações da habilidade perceptiva ou da capacidade de organização motora podem refletir em dificuldades de aprendizado da leitura, escrita e matemática. Este trabalho objetivou verificar a existência de relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar, bem como identificar se a habilidade de percepção visual correlaciona-se com o desempenho na atividade de leitura e se a habilidade de coordenação motora correlaciona-se com o desempenho na atividade de escrita. Participaram do estudo 77 alunos do 2º. ano do ensino fundamental de uma escola pública. Para a coleta de dados foram utilizados o Teste do Desenvolvimento da Integração Visuo-Motora e o Teste de Desempenho Escolar. Os resultados mostraram correlação significante entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho em atividades de leitura (r = 0,230; p = 0,044), escrita (r = 0,244; p= 0,033) e aritmética (r = 0,277; p= 0,015); correlação significante entre a habilidade de percepção visual e leitura (r = 0,407; p = 0) e correlação significante entre a habilidade motora e a escrita com letra cursiva (p = 0,039). Os resultados deste estudo estão em consonância com os da literatura, no que diz respeito à constatação da influência das habilidades de integração visuo-motora, percepção visual e coordenação motora sobre o desempenho do aluno nas atividades escolares.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Débora Morais [UNESP]Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]2015-02-24T13:58:06Z2015-02-24T13:58:06Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article808-817application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-12822011000300007Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 21, n. 3, p. 808-817, 2011.0104-1282http://hdl.handle.net/11449/11547010.1590/S0104-12822011000300007ISSN0104-1282-2011-21-03-808-817.pdf51976199680364805831040272980294Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-16T06:12:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115470Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-16T06:12:59Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
Relationship analysis between visual-motor integration ability and academic performance
title Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
spellingShingle Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
Pereira, Débora Morais [UNESP]
educação especial
title_short Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
title_full Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
title_fullStr Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
title_full_unstemmed Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
title_sort Análise da relação entre a habilidade de integração visuo-motora e o desempenho escolar
author Pereira, Débora Morais [UNESP]
author_facet Pereira, Débora Morais [UNESP]
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
author_role author
author2 Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Débora Morais [UNESP]
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv educação especial
topic educação especial
description Visual-motor integration is a skill that involves visual perception and eye-hand coordination. Deficit in perceptual ability and motor organization capacity may reflect in reading, writing and arithmetic learning difficulties. This study aimed to verify the relationship between visual-motor integration ability and academic performance, as well, whether visual perception ability was correlated with reading performance and whether motor coordination ability was correlated with writing performance. Participants were 77 students in the 2nd. year of elementary education at a public school. To data collect were applied the Developmental Test of Visual-Motor Integration and the Academic Performance Test. The results showed a significant correlation between visual-motor integration ability and academic skills of reading (r = 0.230, p = 0.044), writing (r = 0.244, p = 0.033) and arithmetic (r = 0.277, p = 0.015). In addition, was also identified significant correlation between visual perception and reading performance (r = 0.407, p = 0) and between the motor coordination and cursive writing (p = 0.039). The results of this study are consistent with the literature, concerning the verification of visual-motor integration, visual perception and motor coordination abilities influence on the students performance in school activities.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-02-24T13:58:06Z
2015-02-24T13:58:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12822011000300007
Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 21, n. 3, p. 808-817, 2011.
0104-1282
http://hdl.handle.net/11449/115470
10.1590/S0104-12822011000300007
ISSN0104-1282-2011-21-03-808-817.pdf
5197619968036480
5831040272980294
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12822011000300007
http://hdl.handle.net/11449/115470
identifier_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 21, n. 3, p. 808-817, 2011.
0104-1282
10.1590/S0104-12822011000300007
ISSN0104-1282-2011-21-03-808-817.pdf
5197619968036480
5831040272980294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano
0,229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 808-817
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964958570577920