Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Freitas
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Coelho, Vitor Antonio Cerignoni, Tolocka, Rute Estanislava
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120641
Resumo: Public policy on early childhood education proposes increasing the number of children and encourages continuing education. However, conflicts are generated and the quality of this level of education is below expectations. This study aims to analyze the perception of knowledge of teachers who work at this level of education on issues related to the inclusion of children with disabilities in regular classes and how they proceed in these cases. It is a field study with a random sample of classroom teachers and physical education teachers, which used a questionnaire about: autonomy, social inclusion, the specificity of children with disabilities, evaluation, adaptation, and possibilities of body movement. The first part of each question referred to teachers’ perception of their knowledge on the subject, in a Likert scale, and the second part asked teachers to give examples of how they would act. For most questions, more than half the group of teachers stated they had poor knowledge, and most preferred to present justifications rather than examples of actions that could be undertaken. The few examples given demonstrated superficiality in addressing the issues and or lack of knowledge. There is a paradox: it is desirable that education occurs earlier and earlier, to promote a more equitable society, but the care of these children and to their full development may be at risk. It is necessary to enrich the dialogue between different sectors of society.
id USP-11_dfacc39649382e770c1123d781d53f7f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/120641
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular Early childhood teachers and the inclusion of children with disabilities in regular schools Public policy on early childhood education proposes increasing the number of children and encourages continuing education. However, conflicts are generated and the quality of this level of education is below expectations. This study aims to analyze the perception of knowledge of teachers who work at this level of education on issues related to the inclusion of children with disabilities in regular classes and how they proceed in these cases. It is a field study with a random sample of classroom teachers and physical education teachers, which used a questionnaire about: autonomy, social inclusion, the specificity of children with disabilities, evaluation, adaptation, and possibilities of body movement. The first part of each question referred to teachers’ perception of their knowledge on the subject, in a Likert scale, and the second part asked teachers to give examples of how they would act. For most questions, more than half the group of teachers stated they had poor knowledge, and most preferred to present justifications rather than examples of actions that could be undertaken. The few examples given demonstrated superficiality in addressing the issues and or lack of knowledge. There is a paradox: it is desirable that education occurs earlier and earlier, to promote a more equitable society, but the care of these children and to their full development may be at risk. It is necessary to enrich the dialogue between different sectors of society. Politicas públicas para a educação infantil propõem aumento do número de crianças atendidas e incentivam a educação continuada. No entanto, conflitos são gerados e a qualidade desse nível de ensino está aquém da desejada. Este estudo tem por objetivo analisar a percepção de conhecimento de professores que atuam nesse nível de ensino sobre temas relativos à inclusão de crianças com deficiências em aulas regulares, e como eles procedem nesses casos. Trata-se de um estudo de campo com amostra aleatória, com professores regentes de classe e professores de educação física. Foi feito com aplicação de questionário que versava sobre autonomia; inclusão social; especificidade de crianças com deficiência; avaliação; adaptações e possibilidades de movimento corporal. A primeira parte de cada questão se referia à percepção do professor sobre seu conhecimento do tema em uma escala Likert, e a segunda solicitava que o professor fornecesse exemplos de como agiria com a situação. Na maioria das questões, mais da metade do grupo de professores relatou ter conhecimento precário, grande parte deles preferiu apresentar justificativas, ao invés de exemplificar ações que pudessem ser realizadas. Os poucos exemplos apresentados demonstram superficialidade no tratamento dos temas e ou desconhecimento do mesmo. Há um paradoxo: é desejável que a educação ocorra cada vez mais cedo, para possibilitar uma sociedade mais igualitária, mas o cuidado necessário com essas crianças pode estar em risco, bem como a oferta de vivências que lhes possibilitem atingir seu potencial de desenvolvimento. É necessário enriquecer diálogos entre diferentes setores da sociedade. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2016-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/12064110.1590/S1517-9702201609151344Educação e Pesquisa; v. 42 n. 3 (2016); 713-726Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 3 (2016); 713-726Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 713-7261678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120641/117723Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre FreitasCoelho, Vitor Antonio CerignoniTolocka, Rute Estanislava2016-09-13T11:00:22Zoai:revistas.usp.br:article/120641Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-09-13T11:00:22Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
Early childhood teachers and the inclusion of children with disabilities in regular schools
title Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
spellingShingle Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
Carvalho, Alexandre Freitas
title_short Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
title_full Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
title_fullStr Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
title_full_unstemmed Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
title_sort Professores de educação infantil e temas sobre inclusão de crianças com deficiência no ensino regular
author Carvalho, Alexandre Freitas
author_facet Carvalho, Alexandre Freitas
Coelho, Vitor Antonio Cerignoni
Tolocka, Rute Estanislava
author_role author
author2 Coelho, Vitor Antonio Cerignoni
Tolocka, Rute Estanislava
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Freitas
Coelho, Vitor Antonio Cerignoni
Tolocka, Rute Estanislava
description Public policy on early childhood education proposes increasing the number of children and encourages continuing education. However, conflicts are generated and the quality of this level of education is below expectations. This study aims to analyze the perception of knowledge of teachers who work at this level of education on issues related to the inclusion of children with disabilities in regular classes and how they proceed in these cases. It is a field study with a random sample of classroom teachers and physical education teachers, which used a questionnaire about: autonomy, social inclusion, the specificity of children with disabilities, evaluation, adaptation, and possibilities of body movement. The first part of each question referred to teachers’ perception of their knowledge on the subject, in a Likert scale, and the second part asked teachers to give examples of how they would act. For most questions, more than half the group of teachers stated they had poor knowledge, and most preferred to present justifications rather than examples of actions that could be undertaken. The few examples given demonstrated superficiality in addressing the issues and or lack of knowledge. There is a paradox: it is desirable that education occurs earlier and earlier, to promote a more equitable society, but the care of these children and to their full development may be at risk. It is necessary to enrich the dialogue between different sectors of society.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120641
10.1590/S1517-9702201609151344
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120641
identifier_str_mv 10.1590/S1517-9702201609151344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120641/117723
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 42 n. 3 (2016); 713-726
Educação e Pesquisa; Vol. 42 No. 3 (2016); 713-726
Educação e Pesquisa; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 713-726
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811991494656