O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angelo, Claudio Felisoni de
Data de Publicação: 1987
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Econômicos (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386
Resumo: The objective of this article is to propose a comparative analysis of truck and railway transportation in Brazil. In the first part of the paper we describe the development of the two systems and observe the predominance of highway transportation even in areas where rail transportation would seen to be more economic and efficient. In the second part of the paper we discuss the advantages in changing this situation. We compare the costs of setting up and operating the two systems. Findings in this stage of the study, are utilized to show, by means of a case study, the direct benefits that may accure from the construction ofrailway lines in segments with high traffic density.In the last part of the paper we attempt to show that the existing railway network can support a significant increase in the volume of traffic, provided some difficulties in certain critical segments are corrected.
id USP-14_2727a51488c49e07d9e691eade04c221
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/157386
network_acronym_str USP-14
network_name_str Estudos Econômicos (São Paulo)
repository_id_str
spelling O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no BrasilThe objective of this article is to propose a comparative analysis of truck and railway transportation in Brazil. In the first part of the paper we describe the development of the two systems and observe the predominance of highway transportation even in areas where rail transportation would seen to be more economic and efficient. In the second part of the paper we discuss the advantages in changing this situation. We compare the costs of setting up and operating the two systems. Findings in this stage of the study, are utilized to show, by means of a case study, the direct benefits that may accure from the construction ofrailway lines in segments with high traffic density.In the last part of the paper we attempt to show that the existing railway network can support a significant increase in the volume of traffic, provided some difficulties in certain critical segments are corrected.O objetivo deste artigo é estabelecer uma análise comparativa dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil. Examinamos, inicialmente, a evolução dos dois sistemas, procurando salientar a presença marcante do caminhão, mesmo naqueles fluxos, que pelas suas características apontariam o transporte sobre trilhos como o mais adequado e eficiente. Na sequência, discutimos as vantagens de alterar esta situação. Analisamos comparativamente os custos operacionais e de implantação dos dois sistemas. As informações levantadas nesta etapa foram utilizadas para indicar, por meio de um estudo de caso, os benefícios diretos que poderiam advir da implantação de linhas ferroviárias em segmentos de elevada densidade de trâfego. Finalmente, procuramos mostrar que a rede ferroviária existente suporta um aumento significativo do volume de transporte, desde que sejam contornadas algumas dificuldades em certos trechos considerados críticos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade1987-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386Estudos Econômicos (São Paulo); v. 17 n. 1 (1987); 89-1041980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386/152749Copyright (c) 1987 Claudio Felisoni de Angelohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAngelo, Claudio Felisoni de2021-08-26T13:49:45Zoai:revistas.usp.br:article/157386Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2021-08-26T13:49:45Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
title O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
spellingShingle O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
Angelo, Claudio Felisoni de
title_short O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
title_full O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
title_fullStr O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
title_full_unstemmed O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
title_sort O problema dos transportes rodoviários e ferroviários de carga no Brasil
author Angelo, Claudio Felisoni de
author_facet Angelo, Claudio Felisoni de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angelo, Claudio Felisoni de
description The objective of this article is to propose a comparative analysis of truck and railway transportation in Brazil. In the first part of the paper we describe the development of the two systems and observe the predominance of highway transportation even in areas where rail transportation would seen to be more economic and efficient. In the second part of the paper we discuss the advantages in changing this situation. We compare the costs of setting up and operating the two systems. Findings in this stage of the study, are utilized to show, by means of a case study, the direct benefits that may accure from the construction ofrailway lines in segments with high traffic density.In the last part of the paper we attempt to show that the existing railway network can support a significant increase in the volume of traffic, provided some difficulties in certain critical segments are corrected.
publishDate 1987
dc.date.none.fl_str_mv 1987-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386
url https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/157386/152749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1987 Claudio Felisoni de Angelo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1987 Claudio Felisoni de Angelo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo); v. 17 n. 1 (1987); 89-104
1980-5357
0101-4161
reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estudos Econômicos (São Paulo)
collection Estudos Econômicos (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv estudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br
_version_ 1787713831847329792