Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190 |
Resumo: | This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families |
id |
USP-22_50e3976e73aba788c9fc0d48c641c77b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7190 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia Promoting health and development in early child education: an intervention of Psychology Promoviendo la salud y el desarrollo en la educación de infantil: actuación de la Psicología educação infantildesenvolvimento infantilintervenção psicológicaeducación infantildesarrollo infantilintervención psicológicaearly childhood educationchildhood developmentpsychological intervention This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families Este artículo presenta el informe de la pasantía en Psicología realizada en una institución de educación infantil, la cual tiene por objeto promover la salud y el desarrollo de los niños en este contexto. El enfoque teórico utilizado fue el Desarrollo Humano a partir del Enfoque Bioecológico. Los conocimientos sobre la familia, la educación de los niños en la infancia y el papel del psicólogo son expuestos en el presente artículo. Se identificaron dos demandas de actuación: las familias y los profesores / coordinación. A través de la intervención realizada (curso de formación para profesores, visitas a las familias y participación en las reuniones), se constató que esta contribuyó a la formación de alianzas entre los ambientes de la guardería y la familia. Este artigo apresenta o relato de estágio em Psicologia desenvolvido em uma instituição de educação infantil, que teve como objetivo promover saúde e desenvolvimento de crianças neste contexto. O enfoque teórico utilizado foi a Abordagem Bioecológica do Desenvolvimento Humano. Conhecimentos sobre família, educação infantil e atuação do psicólogo são apresentados. Foram definidas duas demandas de atuação: as famílias e os professores/coordenação. Por meio das intervenções realizadas, a saber, curso de capacitação para professores, visitas às famílias, participação em reuniões, constatou-se que esta contribuiu para a formação de uma parceria entre os contextos da creche e da família. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/719010.1590/S0103-863X2009000200011Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 231-237 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190/8673Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMacarini, Samira MafiolettiMartins, Gabriela Dal FornoVieira, Mauro Luis2012-05-03T17:27:20Zoai:revistas.usp.br:article/7190Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:27:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia Promoting health and development in early child education: an intervention of Psychology Promoviendo la salud y el desarrollo en la educación de infantil: actuación de la Psicología |
title |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
spellingShingle |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia Macarini, Samira Mafioletti educação infantil desenvolvimento infantil intervenção psicológica educación infantil desarrollo infantil intervención psicológica early childhood education childhood development psychological intervention |
title_short |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
title_full |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
title_fullStr |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
title_full_unstemmed |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
title_sort |
Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia |
author |
Macarini, Samira Mafioletti |
author_facet |
Macarini, Samira Mafioletti Martins, Gabriela Dal Forno Vieira, Mauro Luis |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Gabriela Dal Forno Vieira, Mauro Luis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macarini, Samira Mafioletti Martins, Gabriela Dal Forno Vieira, Mauro Luis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação infantil desenvolvimento infantil intervenção psicológica educación infantil desarrollo infantil intervención psicológica early childhood education childhood development psychological intervention |
topic |
educação infantil desenvolvimento infantil intervenção psicológica educación infantil desarrollo infantil intervención psicológica early childhood education childhood development psychological intervention |
description |
This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190 10.1590/S0103-863X2009000200011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2009000200011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190/8673 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 231-237 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831777484800 |