Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macarini, Samira Mafioletti
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Martins, Gabriela Dal Forno, Vieira, Mauro Luis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190
Resumo: This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families
id USP-22_50e3976e73aba788c9fc0d48c641c77b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7190
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia Promoting health and development in early child education: an intervention of Psychology Promoviendo la salud y el desarrollo en la educación de infantil: actuación de la Psicología educação infantildesenvolvimento infantilintervenção psicológicaeducación infantildesarrollo infantilintervención psicológicaearly childhood educationchildhood developmentpsychological intervention This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families Este artículo presenta el informe de la pasantía en Psicología realizada en una institución de educación infantil, la cual tiene por objeto promover la salud y el desarrollo de los niños en este contexto. El enfoque teórico utilizado fue el Desarrollo Humano a partir del Enfoque Bioecológico. Los conocimientos sobre la familia, la educación de los niños en la infancia y el papel del psicólogo son expuestos en el presente artículo. Se identificaron dos demandas de actuación: las familias y los profesores / coordinación. A través de la intervención realizada (curso de formación para profesores, visitas a las familias y participación en las reuniones), se constató que esta contribuyó a la formación de alianzas entre los ambientes de la guardería y la familia. Este artigo apresenta o relato de estágio em Psicologia desenvolvido em uma instituição de educação infantil, que teve como objetivo promover saúde e desenvolvimento de crianças neste contexto. O enfoque teórico utilizado foi a Abordagem Bioecológica do Desenvolvimento Humano. Conhecimentos sobre família, educação infantil e atuação do psicólogo são apresentados. Foram definidas duas demandas de atuação: as famílias e os professores/coordenação. Por meio das intervenções realizadas, a saber, curso de capacitação para professores, visitas às famílias, participação em reuniões, constatou-se que esta contribuiu para a formação de uma parceria entre os contextos da creche e da família. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/719010.1590/S0103-863X2009000200011Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 231-237 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 231-237 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190/8673Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMacarini, Samira MafiolettiMartins, Gabriela Dal FornoVieira, Mauro Luis2012-05-03T17:27:20Zoai:revistas.usp.br:article/7190Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:27:20Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
Promoting health and development in early child education: an intervention of Psychology
Promoviendo la salud y el desarrollo en la educación de infantil: actuación de la Psicología
title Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
spellingShingle Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
Macarini, Samira Mafioletti
educação infantil
desenvolvimento infantil
intervenção psicológica
educación infantil
desarrollo infantil
intervención psicológica
early childhood education
childhood development
psychological intervention
title_short Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
title_full Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
title_fullStr Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
title_full_unstemmed Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
title_sort Promovendo saúde e desenvolvimento na educação infantil: uma atuação da Psicologia
author Macarini, Samira Mafioletti
author_facet Macarini, Samira Mafioletti
Martins, Gabriela Dal Forno
Vieira, Mauro Luis
author_role author
author2 Martins, Gabriela Dal Forno
Vieira, Mauro Luis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macarini, Samira Mafioletti
Martins, Gabriela Dal Forno
Vieira, Mauro Luis
dc.subject.por.fl_str_mv educação infantil
desenvolvimento infantil
intervenção psicológica
educación infantil
desarrollo infantil
intervención psicológica
early childhood education
childhood development
psychological intervention
topic educação infantil
desenvolvimento infantil
intervenção psicológica
educación infantil
desarrollo infantil
intervención psicológica
early childhood education
childhood development
psychological intervention
description This study presents the report of a supervised training in Psychology developed in an early child education institution and which aimed to promote the health and development of children in this context. The used theoretical framework was the Bioecological Perspectives on Human Development. Knowledge about family, early child education and the psychologist's practices are presented. Two demands of interventions were defined: families and teachers/coordinators. It was possible to perceive that the performed interventions, that is, training course to teachers, visits to families, participation in meetings, contributed to create a partnership between the context of the day care service and families
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190
10.1590/S0103-863X2009000200011
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2009000200011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7190/8673
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 43 (2009); 231-237
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 43 (2009); 231-237
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 43 (2009); 231-237
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831777484800