Social representations of depression in the school context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Karla Carolina Silveira
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de, Coutinho, Maria da Penha de Lima, Araújo, Ludgleydson Fernandes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447
Resumo: This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed.
id USP-22_61ddac935712697f07508c176516a387
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6447
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Social representations of depression in the school context Representaciones sociales de la depresión en el contexto de la escuela Representações sociais da depressão no contexto escolar Depresión infantilRepresentaciones socialesEscuelaChildhood depressionSocial representationsSchoolDepressão infantilRepresentação socialEscola This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed. Esta investigación tiene el objetivo de aprender las representaciones sociales de la depresión elaboradas por niños del encino fundamental, en una escuela publica en Joao Pessoa-PB. Participaran 553 niños, de ambos los sexos en la faja de edad entre 7 y 12 años. Fueran utilizados como instrumento el CDI - Inventario de la Depresión Infantil, empreñando como screning en la selección de la muestra, y la técnica projetiva Dibujo - Historia con Tema, el cual fue analizada por el modelo propuesto por Coutinho. Los datos obtenidos evidencian que la depresión esta ancorada principalmente en los factores psicosociales, que son expuestos por los niños como falta de amigos, persona aislada y medo de ser rejitado. Esas asociaciones son resultados de vivencias de los niños, como también de informaciones y representaciones vinculadas a sus grupos. Los resultados muestran la necesidad de prácticas preventivas y educacionales en las instituciones de enseñanza con la finalidad de contribuir para una mejor cualidad de vida deses individuos. Esta pesquisa objetivou apreender as representações sociais da depressão elaboradas por crianças inseridas no Ensino Fundamental, em uma escola publica em João Pessoa-PB. Participaram 553 crianças, de ambos os sexos na faixa etária entre sete e doze anos. Foram utilizados como instrumentos o CDI - Inventário da Depressão Infantil, empregado como screening na seleção da amostra, e a técnica projetiva Desenho-Estória com Tema, o qual foi analisada pelo modelo proposto por Coutinho. Os dados obtidos evidenciam que a depressão está ancorada principalmente a fatores psicossociais, que são expostos pelas crianças como falta de amigos, pessoa isolada e medo de ser rejeitado. Essas associações são resultados das vivências das crianças, como também das informações e representações vinculados ao seu grupo de pertença. Os resultados implicam na necessidade de práticas preventivas e educacionais nas instituições de ensino com a finalidade de contribuir para uma melhor qualidade de vida desses indivíduos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/644710.1590/S0103-863X2007000300011Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 38 (2007); 417-430 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 38 (2007); 417-430 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447/7918Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Karla Carolina SilveiraOliveira, Josevânia da Silva Cruz deCoutinho, Maria da Penha de LimaAraújo, Ludgleydson Fernandes de2012-05-01T03:04:56Zoai:revistas.usp.br:article/6447Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:04:56Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of depression in the school context
Representaciones sociales de la depresión en el contexto de la escuela
Representações sociais da depressão no contexto escolar
title Social representations of depression in the school context
spellingShingle Social representations of depression in the school context
Ribeiro, Karla Carolina Silveira
Depresión infantil
Representaciones sociales
Escuela
Childhood depression
Social representations
School
Depressão infantil
Representação social
Escola
title_short Social representations of depression in the school context
title_full Social representations of depression in the school context
title_fullStr Social representations of depression in the school context
title_full_unstemmed Social representations of depression in the school context
title_sort Social representations of depression in the school context
author Ribeiro, Karla Carolina Silveira
author_facet Ribeiro, Karla Carolina Silveira
Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de
Coutinho, Maria da Penha de Lima
Araújo, Ludgleydson Fernandes de
author_role author
author2 Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de
Coutinho, Maria da Penha de Lima
Araújo, Ludgleydson Fernandes de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Karla Carolina Silveira
Oliveira, Josevânia da Silva Cruz de
Coutinho, Maria da Penha de Lima
Araújo, Ludgleydson Fernandes de
dc.subject.por.fl_str_mv Depresión infantil
Representaciones sociales
Escuela
Childhood depression
Social representations
School
Depressão infantil
Representação social
Escola
topic Depresión infantil
Representaciones sociales
Escuela
Childhood depression
Social representations
School
Depressão infantil
Representação social
Escola
description This research aimed to apprehend social representations of depression, held by children, in a Basic Public School in João Pessoa, PB, Brazil. A total of 553 children, both genders, aged between 7 and 12 years, participated in the study. The instruments used were: CDI - Children's Depression Inventory, used in the sample screening process, and the projective technique Drawing-story with Theme, analyzed through the model proposed by Coutinho. The data obtained evidence that depression is mainly based on psychosocial factors, reported by children as lack of friends, isolated person, and fear of being rejected. These associations result from children's experiences, as well as information and representations linked to the group they belong to. Concluding, preventive and educational practices, in teaching institutions, with a view to contributing for a better quality of life of these individualsis are needed.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447
10.1590/S0103-863X2007000300011
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2007000300011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6447/7918
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 17 n. 38 (2007); 417-430
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 No. 38 (2007); 417-430
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 17 Núm. 38 (2007); 417-430
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1787713315491807232